Hej.

Det har regnat bra nu på senaste och det rinner vatten från hängrännorna in på fasaden. På entrétaket var fasaden bara ett lager mjuk masonit visade det sig.

Jag får bara in en kniv någon ynka centimeter mellan plåttaket och takfotsbrädan så det känns svårt att få en riktig fotplåt på plats, hur skulle jag ens fästa den. Språngbleck borde också gjorts någon gång i urtiden när taket byggdes antar jag.

Så vad har ni för fiffiga lösningar. Kanske bara en plåt som sitter på takfotsbrädan upp mot undersidan av plåttaket och sen viker ut mot hängrännan. Som en fotplåt utan vinkel. I vinkeln mellan plåt och plåttak skulle jag kunna smeta på någon asfaltsmassa eller liknande för att täta.

Något annat förslag?

• IMG_6734.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6738.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6739.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6740.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6735.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6736.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6737.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6741.jpeg
    Skapa konto
Går inte att sätta fönsterblecksplåt mot väggen som går ner i rännan och täcker springan? Tänker att man kanske inte vill spendera allt för mycket pengar, och färdig bleckplåt är är ju relativt billiga och enkla att få tag i.

Första problemet är ju att takfotsbrädan borde vara utanför fasadbrädorna..
Men nej det kommer nog inte gå att få der där bra.. Det saknas ingen fotplåt,men det är för dåligt utstick, och borde varit mer nerknäckt.
Skruva igen dörren och bygg bättre fall..
Eller byt till ett riktigt papptak,spontant känns det där för platt för plåt,iallafall i det utförandet. Det är en läckage som väntar på att hända..

flying_c flying_c skrev:
Hej.

Det har regnat bra nu på senaste och det rinner vatten från hängrännorna in på fasaden. På entrétaket var fasaden bara ett lager mjuk masonit visade det sig.

Jag får bara in en kniv någon ynka centimeter mellan plåttaket och takfotsbrädan så det känns svårt att få en riktig fotplåt på plats, hur skulle jag ens fästa den. Språngbleck borde också gjorts någon gång i urtiden när taket byggdes antar jag.

Så vad har ni för fiffiga lösningar. Kanske bara en plåt som sitter på takfotsbrädan upp mot undersidan av plåttaket och sen viker ut mot hängrännan. Som en fotplåt utan vinkel. I vinkeln mellan plåt och plåttak skulle jag kunna smeta på någon asfaltsmassa eller liknande för att täta.

Något annat förslag?
Har denna vecka varit hos en kund och lagt om deras tak som nästan ser ut som erat tak, med liknande problem. kunden har bonnmeckan ett längre tag men gav upp. Lika bra att lägga om och se till så det blir gjort ordentligt

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
Nu är plåtslagaren bokad. Vi får se vad de tycker behöver göras och vad som hinns med innan semestern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.