Nu är det ju en viss skilnad mellan en skola och ett bostadshus. Om man har gäster så det blir CO2/värme som styr vent. behovet, så blir det nog billigare med en strömbrytare för forcerad ventilation.
Men att i ett nybygge krångla så förfärligt, i stället för att instalera FTX med färdig reglerutrustning, riskerar att bli dyrare.
Däremot kan det vara intressant i befintlig bebyggelse där ändringar kan bli dyra.
Men att i ett nybygge krångla så förfärligt, i stället för att instalera FTX med färdig reglerutrustning, riskerar att bli dyrare.
Däremot kan det vara intressant i befintlig bebyggelse där ändringar kan bli dyra.
Jepp, jag håller med dig om att det är ett bättre alternativ.poiu skrev:Nu är det ju en viss skilnad mellan en skola och ett bostadshus. Om man har gäster så det blir CO2/värme som styr vent. behovet, så blir det nog billigare med en strömbrytare för forcerad ventilation.
Men att i ett nybygge krångla så förfärligt, i stället för att instalera FTX med färdig reglerutrustning, riskerar att bli dyrare.
Du ska inte vara för ledsen, har haft FTX och visst finns det en liten fördel gällande komforten, men man blir lite knäpp av det... tilluften för med sig ett ständigt buller, även om man har ljuddämpare.
Säkert en fråga om hur man är, men frånluft bullrar ingenting jämfört med tilluft!
Säkert en fråga om hur man är, men frånluft bullrar ingenting jämfört med tilluft!
Hur skall du reglera flödet med den?Pasta skrev:
/Patrik[/quote]
Vi kommer att ha en elektronisk regulator som styr vår fläkt. Den har en direktingång för en temp. givare (pt-100/1000 tror jag) samt en 0-10V ingång. Till att börja med kommer jag nog att skaffa en enkel givare så att fläkten styrs beroende på ute temp. (kallt = litet flöde, varmt =stort flöde). Min tanke är sedan att "leka" med 0-10V ingången och styra fläkten med hjälp av inne- , utetemp, samt fukt i kanal. Har redan skissat på elektroniken samt hittat lämpliga givare för detta. Tyvärr kostar bra kanalgivare några kronor, men förhoppningsvis kommer vi att få ett bra inneklimat + spara några kronor på en smartare vent.
Hur skall du reglera flödet med den?MG68 skrev:
/Patrik[/quote]
Vi kommer att ha en elektronisk regulator som styr vår fläkt. Den har en direktingång för en temp. givare (pt-100/1000 tror jag) samt en 0-10V ingång. Till att börja med kommer jag nog att skaffa en enkel givare så att fläkten styrs beroende på ute temp. (kallt = litet flöde, varmt =stort flöde). Min tanke är sedan att "leka" med 0-10V ingången och styra fläkten med hjälp av inne- , utetemp, samt fukt i kanal. Har redan skissat på elektroniken samt hittat lämpliga givare för detta. Tyvärr kostar bra kanalgivare några kronor, men förhoppningsvis kommer vi att få ett bra inneklimat + spara några kronor på en smartare vent. [/quote]
Med vad fläkten vartalsregleras? frekvensomformare är dyrt, trafo är billigare men då blir det sämre styrning med fasta lägen.
Om du skall ha du F-vent krånglar till det i onödan, köp en femstegstransformator så kan du själv bestämma grundflödet efter årstiden. Sätt en 30 min timer i WC/Dusch som kan ger fullfarts forcering vid behov.
Du får enl nuvarande BBR ha F-ventilation om ditt fjärrvärmeverk använder mer än 50% biobränsle, detta kommer att försvinna och kravet på FTX kommer nästa år att gälla även vid Biobränsle.
För att få bygga med F-ventilation krävs att du gör en energiberäkning för att verifiera att du uppfyller Boverkets byggregler och ventilationsflödet skall då vara 0,35l/s per m² kontinuerligt, men det gäller att du snabbar på eftersom möjligheten försvinner när energikraven blir hårdare nästa år.
Kommunen skall vid nybyggnation kräva in energibalansberäkning för bygglovet.
För att klara kraven med F-vent utan återvinning så krävs bättre isolerande hus vilket koster pengar.
Energibehovet för F-vent är ungefär lika stort som hela transmisionsbehovet för en villa, om du vill "spara några kronor på en smartare vent." så går du fel väg.
Din styrlösning kommer inte att kunna godkännas vid OVK om den inte går att koppla bort och ge min 0,35l/s per m².
Plus:
+ I en modern villa är FTX mycket energibesparande.
+ Med rätt ljuddämpare och pätt tilluftsdon så är det inte högre ljudnivå med FTX
F-vent ger genom uteluftventilerna mer störande ljud utifrån gatan.
+ Bättre inneklimat
+ Renare Luft
Minus
- Något dyrare installation, men kort pay off.
- Filter behöver bytas 1 gång per år.
/Patrik
OVK gäller inte får småhus, dock ska en första kontroll göras innan vent. tas i drift.
Vem gör detta, är det kommunen som ska se till detta?
Det är ingen på våran kommun som har haft synpukter på att vi skulle ha F-vent. i vårat nya hus. Av de två (stora) husfirmor som vi valde mellan så hade man inte satt in FTX i ett enda hus med fjärrvärme. När jag kontaktade den ena firmans huvudkontor så hade man inte heller offererat ett enda FTX agg. på "ett bra tag".
Jag har läst lite i BBR (6:23) om vent. men hittar inget om kravet på att fjärrvärmeverket skall eldas med minst 50% för att få ha F-vent??!?
Tacksam om du kan hänvisa med länkar till var jag kan hitta de ny BBR reglerna som du pratar om!?
Det jag kan läsa i nuvarande BBR:
"Uteluftsflödet skall vara minst 0,35l/s per m2 golvarea. När rummen inte används får luftflödet reduceras".
Jag tycker det finns utrymme för "smart" ventilation här!
Vem gör detta, är det kommunen som ska se till detta?
Det är ingen på våran kommun som har haft synpukter på att vi skulle ha F-vent. i vårat nya hus. Av de två (stora) husfirmor som vi valde mellan så hade man inte satt in FTX i ett enda hus med fjärrvärme. När jag kontaktade den ena firmans huvudkontor så hade man inte heller offererat ett enda FTX agg. på "ett bra tag".
Jag har läst lite i BBR (6:23) om vent. men hittar inget om kravet på att fjärrvärmeverket skall eldas med minst 50% för att få ha F-vent??!?
Tacksam om du kan hänvisa med länkar till var jag kan hitta de ny BBR reglerna som du pratar om!?
Det jag kan läsa i nuvarande BBR:
"Uteluftsflödet skall vara minst 0,35l/s per m2 golvarea. När rummen inte används får luftflödet reduceras".
Jag tycker det finns utrymme för "smart" ventilation här!
"Den ger ju dessutom en känga (hehe) till FTX systemen"
Det gör den väl inte? Man säger bara:
"En stor del av den värmeenergibesparing som kan erhållas vintertid från det nervarvade frånluftflödet äts med växlare upp av den elenergiökning som de ökade tryckförlusterna över värmeväxlaren medför. Dessutom är värmeväxlaren ytterligare en komponent i ventilationssytemet som behöver noggrann service och underhåll för att fungera bra och inte bli en föroreningskälla för tilluften."
Vilket IOFS är sant, men kontentan av vad artikeln säger, dvs att styra ventilationen beroende på årstid, tid, fuktighet etc är applicerbart på alla ventilationssystem.
Det gör den väl inte? Man säger bara:
"En stor del av den värmeenergibesparing som kan erhållas vintertid från det nervarvade frånluftflödet äts med växlare upp av den elenergiökning som de ökade tryckförlusterna över värmeväxlaren medför. Dessutom är värmeväxlaren ytterligare en komponent i ventilationssytemet som behöver noggrann service och underhåll för att fungera bra och inte bli en föroreningskälla för tilluften."
Vilket IOFS är sant, men kontentan av vad artikeln säger, dvs att styra ventilationen beroende på årstid, tid, fuktighet etc är applicerbart på alla ventilationssystem.
OK, jag ger mig, tråden var inte tänkt för smutskastning av det ena eller det andra.
Dock finns det en del andra intressanta artiklar ang. ventilation på länken ovan (se från startsida http://www.kt-klimatteknologi.se/) där FTX vent. ifrågasätts!
Dock finns det en del andra intressanta artiklar ang. ventilation på länken ovan (se från startsida http://www.kt-klimatteknologi.se/) där FTX vent. ifrågasätts!
Jo, men man diskuterar kring skolor och offentliga utrymmen. Problemen där har mindre att göra med att man har FTX, utan beror på att man stirrar sig blind på luftombyte och att dessutom en hel fastighet dras över samma kam. Vi har ett bra exempel här i stan med ett hus där demensvård och dagis delar samma vent. Demensvåden vill ha 30C och dagiset 15C.
Artikeln du postade tar upp en massa bra saker man bör tänka på, men man kan inte heller gå tillbaka 100 år när det gäller boende, fast det byggmässigt är bättre att ha tvätt och byk i separata hus på gården.
Speciellt offentliga byggnader dras ofta med mycket låga RH på vintrarna. Vi har en mätare på kontoret som slutar visa under 25%. Hemma skulle jag aldrig tolerera så låg RH. Hos oss blir det ca 30 när det är smällkallt ute.
Artikeln du postade tar upp en massa bra saker man bör tänka på, men man kan inte heller gå tillbaka 100 år när det gäller boende, fast det byggmässigt är bättre att ha tvätt och byk i separata hus på gården.
Speciellt offentliga byggnader dras ofta med mycket låga RH på vintrarna. Vi har en mätare på kontoret som slutar visa under 25%. Hemma skulle jag aldrig tolerera så låg RH. Hos oss blir det ca 30 när det är smällkallt ute.
Några andra saker.
Man pratar i ovan artikel att 0,35l/s och m2 blir ca 0,5 oms.
Jag antar att man då menar att halva husets volym i luft omsätts på en timme???
Dessutom vore det kul om någon kunde upplysa om hur mycket energi som tex en m3 20 gradig luft innehåller. Jag skulle vilja räkna lite på förlusterna vid enkel F-vent.
Man pratar i ovan artikel att 0,35l/s och m2 blir ca 0,5 oms.
Jag antar att man då menar att halva husets volym i luft omsätts på en timme???
Dessutom vore det kul om någon kunde upplysa om hur mycket energi som tex en m3 20 gradig luft innehåller. Jag skulle vilja räkna lite på förlusterna vid enkel F-vent.
Det varierar beroende på luftfuktighet och lufttryck. Luft har en specifik värmekapacitet på 1010 J/(kg*K). Vid +20 grader är densiteten för torr luft 1,21 kg/m3 och vid -20 1,4 kg/m3.MG68 skrev:
Räknar man på ett ungefär så får du 1010*1,3 = 1313 J/(m3*K), d.v.s. 1,3 kW för att värma ett flöde på en kubikmeter per sekund en grad.