Idag när jag skulle göra kolsyrat vatten small det rätt högt i kolsyremakaren.
En slangkoppling hade gått sönder.
Hoppas att bilderna förklarar.

Kan man hitta en ny koppling som passar?

Vänliga hälsningar
Jörgen Knuth-Nielsen

• Närbild av en trasig slangkoppling i en kolsyremaskin, vit plastdel med svart kabel utstickande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig slangkoppling i en kolsyremaskin, närbild av kopplingen med plastdelar och kabel i fokus.
    Skapa konto
  • Trasig slangkoppling i kolsyremaskin, skadad anslutning med vit plastrondell och svart slang synliga närbild.
    Skapa konto
  • Trasig slangkoppling i en kolsyremaskin, med en plastdetalj och slang synliga inuti enheten.
    Skapa konto
  • Trasig slangkoppling i en kolsyremaskin med vit plastkomponent synlig på nära håll.
    Skapa konto
  • Närbild på en kolsyremaskin av märket SodaStream, placerad på ett bord med nätduk.
    Skapa konto
Redigerat:
Har inte sökt på just denna del och känner inte igen den men då våran maskin hade en packning som gav upp kunde jag inte hitta att beställa på något ställe och frågade även Sodastream utan resultat. Nu va ju det deras billigast så det blev till att köpa en ny maskin och med tanke på att jag då även fick nya flaskor som oxå tar slut så känndes inte kostnaden hög. Men känns fel att kasta nått om lätt bode gå att laga genom en enkel sak.

• Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
En klassiker, jag har råkat ut för samma sak på en kaffemaskin (espresso-maskin). Det blev en jä-la smäll. Då slutade det med att jag var tvungen att kassera den.

Testa att googla lit epå Sodastream reservdelar. Verkar finnas en hel del likt denna därute. Ingen aning om det är olika för olika modeller men de flesta återanvänder det mesta av innandöme i olika modeller.

• Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Råkade ut för samma på våran Kitchen-aid kolsyreapparat. Fanns inga reservdelar men hittade nån tysk som sålde 3d-printade. Den höll dock bara några månader.
Till soda-streamern finns det filer att printa.
Sök på ”sodastream replacement nut”
Blå 3D-printad komponent ansluten till en svart slang på en vit maskindel, visas på en mobil skärm med Thingiverse-webbplatsen i bakgrunden.
Skapa konto

För den kostnaden hade jag köpt en ny maskin istället. Då får man ju en flaska också...

• Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För den kostnaden hade jag köpt en ny maskin istället. Då får man ju en flaska också...
Det lutar åt en ny enklare maskin.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
J
Den där plast muttern går sönder och finns inga reservdelar via SodaStream iaf.

Jag epade ihop en egen lösning som höll i några månader, sedan köpte jag en likadan begagnad och kastade den 15 år gamla.

• Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Jag köpte en ny maskin på netonnet.
https://www.netonnet.se/art/fyndvar...tm_term=4575136628171069&utm_content=ad-group
Det jag nu undrar är, denna maskin använder rosa kolsyrepatroner och vi har totalt 3 st blå patroner.
Jag har tagit reda på att man kan (ev för en kostnad) byta en blå mot en rosa.
Vi har hittills aldrig köpt "påfyllning" till fullt pris och jag minns inte att jag har sett rosa patroner för 30 kr plus pant.
Är det lika ofta rea på rosa patroner som på blå?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Krassegrand skrev:
Jag köpte en ny maskin på netonnet.
[länk]
Det jag nu undrar är, denna maskin använder rosa kolsyrepatroner och vi har totalt 3 st blå patroner.
Jag har tagit reda på att man kan (ev för en kostnad) byta en blå mot en rosa.
Vi har hittills aldrig köpt "påfyllning" till fullt pris och jag minns inte att jag har sett rosa patroner för 30 kr plus pant.
Är det lika ofta rea på rosa patroner som på blå?
De rosa patronerna av typen Quick Connect är patenterade av det israeliska företaget Soda Stream och så vitt jag vet finns inga tredjepartsfyllda patroner av den typen att tillgå så de blir avsevärt dyrare. Vet att det finns adapter att beställa så vanliga standardpatroner kan användas istället.

• Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
De rosa patronerna av typen Quick Connect är patenterade av det israeliska företaget Soda Stream och så vitt jag vet finns inga tredjepartsfyllda patroner av den typen att tillgå så de blir avsevärt dyrare. Vet att det finns adapter att beställa så vanliga standardpatroner kan användas istället.
Tack för det svaret!
Jag tror att jag lämnar tillbaka den på öppet köp.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Jag hade länge, i ett decennium, en och samma SodaStream. Men gjorde misstaget att ”uppgradera” till en nyare modell. Vilket rappel det var. Gick sönder efter ett halvår. När man kontaktar SodaStream har de som rutin att direkt ge en rabattkupong på ny maskin i stället för att hjälpa till att laga eller skicka reservdelar (som inte finns alls). Efter att ersättaren gav upp efter 1 år och SodaStream lanserat QuickConnect så gav jag upp och köpte en Aarke.

De kanske också är kapitalistiska svin, men de försöker iaf att utge sig för att vara lite mer hållbara, och dessutom snygga apparater. Den har nu hållit i 5 år, utan att jag behövt använda reservpackningen som skickades med och ligger i en liten lucka i foten.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
S Smed242 skrev:
Jag hade länge, i ett decennium, en och samma SodaStream. Men gjorde misstaget att ”uppgradera” till en nyare modell. Vilket rappel det var. Gick sönder efter ett halvår. När man kontaktar SodaStream har de som rutin att direkt ge en rabattkupong på ny maskin i stället för att hjälpa till att laga eller skicka reservdelar (som inte finns alls). Efter att ersättaren gav upp efter 1 år och SodaStream lanserat QuickConnect så gav jag upp och köpte en Aarke.

De kanske också är kapitalistiska svin, men de försöker iaf att utge sig för att vara lite mer hållbara, och dessutom snygga apparater. Den har nu hållit i 5 år, utan att jag behövt använda reservpackningen som skickades med och ligger i en liten lucka i foten.
Tack för tipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.