Jag tittade på Smålandsvillans webbplats och läste om deras standard ("en hög utgångsstandard") och möjliga tillval. Listar nedan de saker som jag noterade, som är standard hos många andra leverantörer, eller där det erbjuds fler valmöjligheter.

KÖK
Du kan endast välja mellan vitt och grått kakel, 10x10 cm.
Luckor och lådor är inte mjukstängande.
En diskbänk nämns som tillval - framgår ej vad standard är?
"Vanlig" spis med klassiska plattor, varken glaskeramik eller induktion (finns som tillval).
En kökslucka i vit laminat (7 st alternativ finns som tillval).
Två val på handtag till luckan: trä eller krom (fler alternativ finns som tillval).
Diskmaskin ingår ej! (2 modeller som tillval)

DUSCH/WC
Våtrumsgolv och tapet, ej kakel/klinker (finns som tillval).
Vanligt handfat, utan skåp/kommod (finns som tillval).
Finns duschväggar/hörna, ej specat?

ÖVRIGT
Laminatgolv i hela huset förutom bad/wv/tvättstuga där det är våtrumsmatta. (trägolv i ask eller ek finns som tillval)
Vitfolierad takskiva i alla innertak.
Varken tvättmaskin eller torktumlare ingår (finns som tillval).
Trappa till övervåning ingår ej?
Oinredd övervåning.
Ej isolerade innerväggar.
Enkel gips i innerväggar, utan möjligt tillval?

EXTERIÖR
En typ av ytterdör (ett alternativ finns som tillval).
Vattenradiatorer, ej golvvärme (kan inte läsa mig till att det finns som tillval).
Fönster i gavelspets saknas (finns som tillval).
Följande kan också väljas till:
Spröjsade fönster, takkupa, utvändig trappa, veranda.

Om man bortser från den grundläggande konstruktionen av huset och grundlösningen så är ovanstående faktorer som man bör väga in i en jämförelse med andra tillverkare. Vissa saker är förstås mer bagatellartade än andra, medan vissa saker blir betydligt mer kostsamma att få till i efterhand...
 
VillaTT skrev:
Ok, men då är de nog något större hus än Kalmar som din kollega byggt för vårat gick på 2,4 ganska exakt med allting. Å tomten kostar ca lika mycket som era. För jag antar att övervåningen inte är klar på hans hus? Eller är det med övervåningen som du räknat in? För då kommer de upp mot 3 miljoner med utsidan, övervåningen och garage.
Ja mitt pris gällde ju totalentreprenad med helt färdigt hus. Annars blir det ju ett enplanshus med vind.
 
Ginnfilt: Det var precis detta jag menade, man kan inte stirra sig blind på grundpriset, det är ju priset för det hus du vill ha som är det viktiga...

Hoppas ingen tror att jag har ngt emot SMV, inte alls! Deras lösning var dock inget för oss då vi ville ha 2-planshus.
 
  • Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
Ok jag förstod det som det var myckelfärdigt, ser de som de blir ställt på tomten ;)
 
Många som inte väljer massa tillval kan bygga sitt hus även om de är till en mindre standard. Vi la till 200 000 på tillval och för mig var de ett måste för att få den standarden vi ville ha. Många klagar på att de inte är platta på mark men där tycker ju alla olika om vad som är bäst! Vi har varma golv trots att vi inte har värme i golven för att vi har den grunden som vi har som återanvänder så vi får varma golv! Så allt är ju beroende själv på vad man söker. :)

Men det är väl just därför SMV är billigare om du inte väljer till så mycket och ju mer du väljer till så hade du kunnat bygga vilket hus du vill till samma pengar? Eller ? ;)
 
ginnfilt skrev:
Jag tittade på Smålandsvillans webbplats och läste om deras standard ("en hög utgångsstandard") och möjliga tillval. Listar nedan de saker som jag noterade, som är standard hos många andra leverantörer, eller där det erbjuds fler valmöjligheter.

KÖK
Du kan endast välja mellan vitt och grått kakel, 10x10 cm.
Luckor och lådor är inte mjukstängande.
En diskbänk nämns som tillval - framgår ej vad standard är?
"Vanlig" spis med klassiska plattor, varken glaskeramik eller induktion (finns som tillval).
En kökslucka i vit laminat (7 st alternativ finns som tillval).
Två val på handtag till luckan: trä eller krom (fler alternativ finns som tillval).
Diskmaskin ingår ej! (2 modeller som tillval)

DUSCH/WC
Våtrumsgolv och tapet, ej kakel/klinker (finns som tillval).
Vanligt handfat, utan skåp/kommod (finns som tillval).
Finns duschväggar/hörna, ej specat?

ÖVRIGT
Laminatgolv i hela huset förutom bad/wv/tvättstuga där det är våtrumsmatta. (trägolv i ask eller ek finns som tillval)
Vitfolierad takskiva i alla innertak.
Varken tvättmaskin eller torktumlare ingår (finns som tillval).
Trappa till övervåning ingår ej?
Oinredd övervåning.
Ej isolerade innerväggar.
Enkel gips i innerväggar, utan möjligt tillval?

EXTERIÖR
En typ av ytterdör (ett alternativ finns som tillval).
Vattenradiatorer, ej golvvärme (kan inte läsa mig till att det finns som tillval).
Fönster i gavelspets saknas (finns som tillval).
Följande kan också väljas till:
Spröjsade fönster, takkupa, utvändig trappa, veranda.

Om man bortser från den grundläggande konstruktionen av huset och grundlösningen så är ovanstående faktorer som man bör väga in i en jämförelse med andra tillverkare. Vissa saker är förstås mer bagatellartade än andra, medan vissa saker blir betydligt mer kostsamma att få till i efterhand...


Är inte det hela grejen med SMV affärsidé att man slipper hålla på att välja massa olika tillval! Det du nämner som standard är juinte så att andra sänder med fritt precis! Kan ju nämna att spröjs tex kostar 6000 sek på SMV medan hos andra skulle jag betala upptill 20 000 för detta. Isolerade innerväggar kostar hos andra upptill 30 000 extra få med. Trappa till övervåningen hade flera inte med i sina grundpriser som man skyltar på nätet med. Dom flesta andra tillverka mörkar vad som är standard eller inte i principtills du begär en skarp offert. Det som vid samtal ingick eller gickatt enkelt fixa kostar helt plötsligen för att.. En annan firma försökte lägga till vinterkostnad på 75 kkr för att bygga huset under november till mars.

Vad gäller allmänt för tillval kan du får precis vad du vill hos SMV med. Men då sköts det av entreprenören på plats. Det du ser på hemsidan är det som kan levereras från fabrik.

Har läst leverans specifikationer från flera tillverkar. Det som är slående är att hur amatörmässiga flera tillverkare är. I ett fall fick jag bygglovs handlingar från en annan kund! Kollad runt med flera vänner som byggt hus och kunde snabbt konstatera att SMV nästan alltid gick inom budget och när man missade var det med någon procent fel.Värst var en kollega som byggde ett A-hus som hade gått upp 35% närdet var klart mot beställningen. En annan blev fakturerad 35 000 för bygglovs ritningar trots det var ett "kataloghus". Vad dit resonemang ovan ska bidra med förstår jag inte. Kan bara konstatera att med samma specifikation hos andra tillverkare låg man minst 200 kkr upp till 350 kkr över det Villa Gränna vi bygger.

/Calle
 
Redigerat:
Man kan sammanfatta det hela med att "man får vad man betalar för"
Jag gillar inte riktigt det uttrycket, men när det gäller att köpa hus av hustillverkare så stämmer det nog hyfsat.
 
CalleSpeed skrev:
Vad dit resonemang ovan ska bidra med förstår jag inte.
Calle, mitt inlägg var inte riktat mot dig utan snarare till spekulanter som funderar på att bygga hus och har fastnat för Smålandsvillans lockande prissättning.

Att du är en av deras nöjda kunder som inte tänker ändra inställning har ju varit glasklart redan när du skrev första inlägget i denna tråd så det lägger jag inget krut på att förska påverka...
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Men vad är det du skall påverka? Du har ju själv inte byggt med dom, jag är med jätte nöjd med mitt hus och våran budget höll sig precis som det var sagt! Men vad är ditt syfte med att ens skriva att du inte skall lägga krut på någon för att dom är nöjda med sitt hus? Alla är vi olika och vad som passar för den ena passar inte för nästa! Även om du gör tillval så står allting vad de kostar mm så man kan själv räkna på allt som man vill lägga till innan du ens bestämmer dig.. Jag förstår inte riktigt ditt syfte? Att få folk att inte välja SMV för att DU inte tycker det duger?
 
ginnfilt skrev:
Calle,mitt inlägg var inte riktat mot dig utan snarare till spekulantersom funderar på att bygga hus och har fastnat för Smålandsvillanslockande prissättning.
ginnfilt skrev:
Att du är en av deras nöjda kunder som inte tänker ändra inställning har ju varit glasklart redan när du skrev första inlägget i denna tråd så det lägger jag inget krut på att förska påverka...

Det jag reagerar över är varför så många påpekar att visa saker inte ingår eller inte kan ändras. Klart som f#n det inte gör varför tro ni annars det blir billigare! Vill även hävda att lägger du på ”bas” optioner så är det fortfarande billigare än andra tillverkare. Klart har man väldigt specifika krav på sitt hus så är SMV helt fel leverantör. Vill man ha bra färdig paketerade lösningar till bra prissättning med hög grundkvalité och minimalt med risker under bygget så är SMV helt rätt. Detta är mina egna reflektioner efter att jämfört hustillverkare. Just den ekonomiska säkerheten var en anledning till att vi valde SMV. Vi tittade bland annat på LB-hus men de lyckades gå i KK innan vi hade valt klart.

//Calle
 
Redigerat:
Du frågade ju vad folk tyckte var sämre med SMV, det är väl det folk har svarat på? Finns väl ingen anledning att bli arg då?
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
troja skrev:
Du frågade ju vad folk tyckte var sämre med SMV, det är väl det folk har svarat på? Finns väl ingen anledning att bli arg då?
Uppfattas jag som arg ber jag om ursäkt! Tror nog det är mer av en rak och saklig diskussion! Kan väl lägga till ett smile för sakens skull! :D

//Calle
 
Hur blev bygget om man får fråga? Några oväntade kostnader/problem?

Kommer snart att börja bygga med smv på vikaholm och undrar om ni har några tips att tänka på innan vi skriver på?

/Micke
 
Littlerambo, vilken tomt är er om man får vara nyfiken?
 
dhanjel skrev:
Littlerambo, vilken tomt är er om man får vara nyfiken?
Hej
Vi har reserverat Frontespisen 9 och det tiden gick ut idag så får besked imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.