Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Liggande panel och förhöjt väggliv? 
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Jaha, det hade jag ingen aning om, trodde det var tillval!
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Ja, jag gjorde en tankevurpa och utgick från modellerna utan förhöjt väggliv. Tänkte inte på att de med förhöjt väggliv är egna modeller.
Tyvärr har jag inte ett svar om spröjsen.
HejPAF skrev:Är det någon som har valt aluminiumfönster med spröjs.
Byggnadskontoret vill gärna att vi väljer ett lite mer traditionellt utseende. Träspröjsen är av 'klick'-typ och inte speciellt roliga. Funderar därför på att uppgradera till aluminium med spröjs, kan inte hitta någon bra information på hur de ser ut. Om det är någon som valt dessa skulle jag bli väldigt glad om ni kunde lägga upp en bild eller två på dessa. Gärna närbild på spröjsen.
Finns de som modell på Elitfönsters hemsida?
Det är Elit Alu Original med smala spröjs som sitter på vårt hus från början 2013.
http://www.elitfonster.se/Documents/Dokument_ovrigt/sprojs_overview.pdf
Dom snäpps fast genom att men klickar dit dom likt trä modellen. Dock är alu spröjsen betydligt stabilare än trä.
Jag sänder över en bild som PM på huset.
Mvh
Carl-Johan
Personligen tycker jag det är ett av de smartare tillvalen man kan göra. Man kommer slippa att måla fönstren på 30 år om man bara sköter dom rätt. Sen får man även ett bättre U-värde mot träfönstren. Mitt tips är att spela på att te.x Hjältevadshus har det som standard på sin Solid serie och pruta med dom. Utseendemässigt så ser dom mer robustare ut än Elit träfönsteren tycker jag. Ångrar inte att vi valde till alu.fönster.
//Calle
//Calle
Tack Calle för länk och bilder.
Jag och frun vacklar fram och tillbaka, men just nu lutar det åt att spara in pengarna och gå på spröjs och aluminium fritt... om man inte kan pruta med det då
Fördelar trä:
Går enklare att måla i annan kulör
Billigare
Ingen kondens på utsidan
Fördel aluminium:
Hållbarare
Lägre U-värde
Snyggare/rejälare spröjs
Jag och frun vacklar fram och tillbaka, men just nu lutar det åt att spara in pengarna och gå på spröjs och aluminium fritt... om man inte kan pruta med det då
Fördelar trä:
Går enklare att måla i annan kulör
Billigare
Ingen kondens på utsidan
Fördel aluminium:
Hållbarare
Lägre U-värde
Snyggare/rejälare spröjs
Kostar verkligen aluklädda fönster mer i praktiken?
Jag tycker att fönstertillverkarna har kampanjer stup i kvarten där de "bjuder" på alubeklädnaden.
Fast det är klart, den ev, rabatten tar väl hustillverkaren som extra vinst till sig själv.
Om jag planerade att bo länge i huset har jag aldrig valt träfönster utan alubeklädnad, inte en chans. Möjligen PVC fönster, men aldrig trä.
Jag tycker att fönstertillverkarna har kampanjer stup i kvarten där de "bjuder" på alubeklädnaden.
Fast det är klart, den ev, rabatten tar väl hustillverkaren som extra vinst till sig själv.
Om jag planerade att bo länge i huset har jag aldrig valt träfönster utan alubeklädnad, inte en chans. Möjligen PVC fönster, men aldrig trä.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden