Grattis! Då sitter jag och kikar på din tomt just nu genom fönstret från vårt "kontor" på Frontespisen 6 :)
 
Hej på er

vi var i samma sits för lite mer än 2år sedan, hade köpt tomt, och jagade hustillverkare, vi kollade SMV, och kändes som ett Älvsbyhus med lite annan panel..! Och känns lite för billigt, Plastmatta i kök och badrum på 2000 talet, billig grund som för mig klassas som sommarstuga, samt förbrukar energi, fläktar som skall ventilera mm mm, varje tillval som valdes, kostar hutlöst, tom trappen till övervåningen, och inte ens fönster på övre plan ingick! Samt otroligt mycket jobb för att inreda vinden till bobart, takstolarna måste salas på för att rymma isolering i taket, samt att huset kostar extra om man bor i Norrland, mer taksolar för att klara snön, när vi valt dyrare kök mm mm, och ändå aldrig bra planlösning, smala korridorer, och skarvars mellan varje modul i golvet mm, så kostade huset snudd på lika mycket som ett hus med golvvärme och betydligt högre standard.! Skämt tycker jag!

Skulle jag bygga billigt, Älvsbyhus! SMV är ett sminkat Älvsbyhus! Samt Umeås säljare, otrevliga och oproffsiga.

Ångrar inte en sekund att vi valde dyrare hus, och driftkostnad i världsklass.
 
Vad valde ni för hus?
 
lulebon skrev:
Vad valde ni för hus?
Hej

vi valde Skidsta hus, prisvärd, bra driftkostnad, samt att de ritar huset som du vill ha det! Utan problem..mycket nöjda..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Hej på er

vi var i samma sits för lite mer än 2år sedan, hade köpt tomt, och jagade hustillverkare, vi kollade SMV, och kändes som ett Älvsbyhus med lite annan panel..! Och känns lite för billigt, Plastmatta i kök och badrum på 2000 talet, billig grund som för mig klassas som sommarstuga, samt förbrukar energi, fläktar som skall ventilera mm mm, varje tillval som valdes, kostar hutlöst, tom trappen till övervåningen, och inte ens fönster på övre plan ingick! Samt otroligt mycket jobb för att inreda vinden till bobart, takstolarna måste salas på för att rymma isolering i taket, samt att huset kostar extra om man bor i Norrland, mer taksolar för att klara snön, när vi valt dyrare kök mm mm, och ändå aldrig bra planlösning, smala korridorer, och skarvars mellan varje modul i golvet mm, så kostade huset snudd på lika mycket som ett hus med golvvärme och betydligt högre standard.! Skämt tycker jag!

Skulle jag bygga billigt, Älvsbyhus! SMV är ett sminkat Älvsbyhus! Samt Umeås säljare, otrevliga och oproffsiga.

Ångrar inte en sekund att vi valde dyrare hus, och driftkostnad i världsklass.

Grabben du har inte koll på läget. Som vanligt massa kvalitativt skitsnack med påståenden utan konkret substans.

Finns inte ens plastmatta till köket att välja! Energiförbrukningen ligger på under 100 kwh/m3 vilket är bättre än många andra dyrare tillverkare. 250 mm isolering i väggarna! Grunden är en isolerad krypgrund vilket inte går att jämför med en vanlig torpagrund. Vilken vem som helst med lite teknisk kunskap innan för pannbenet kan avgöra! Kraftigare takstolar kostar 6000 sek enligt prislista vilket får betraktas som mycket obetydligt i sammanhanget. Att sadla på takstolarna på är väl det minsta bekymret om man ska inreda övervåningen själv!

Vad kostade ert dyrare hus klart på grund?

//Calle
 
Tycker det är katastrof att man själv ska behöva jaga en egen plattsättare mm för att få kaklat badrum, och köpa huset utan badrum, och Såå billigt är ej huset!

I Umeå har SMV platta..!! Efter många hus som sjunkit, pga dålig mark! Husen är upplyfta och platta under i efterhand, och tycker inget av dessa hus har bra planlösning, när de kommer på lastbil, smala rum, inga valmöjligheter, samt skarvar mellan modulerna, vi hade tecknat kontrakt, men hörde skräckexempel om dessa, tex när man läser kontraktet, att byggherren skriver eget kontrakt med markbyggaren, och SMV lev endast huset! Alltså när grunden fallerar som i dessa fall, får man själv ta kontakt med grundkonstruktören, nej inget för oss i alla fall.

Och väldigt dåligt förberett på vinden för framtida utbyggnad, ska man leja för att inreda och göra detta kostar det runt 400', sen med bättre kök och ett riktigt badrum, med GOLVVÄRME, fönster på övervåningen, trappan, fler takstolar, mm mm, så för den pengen hade vi ett betydligt bättre/snyggare hus med platta på mark med golvvärme, som vi kunde rita precis som vi ville ha det!


Nej tack, samt de sämsta säljare som man nånsin mött ( Umeå), och tycker detta med ventilationen är konstig med, att FLVP trycker ned avluften ned i grunden, som jag minns det, samt att denna grundfläkt förbrukar runt 1000-1500kwh/år, låter som ganska mycket tycker jag!
 
Vi energideklarerade vår SMV Kalmar som är uppförd i slutet av 2010 i höstas och resultatet blev 45 kWh/m2. Vad ligger ert Skidstahus på?

Du kan ju inte dra hela SMV över en kam för att säljaren i Umeå inte sköter sig. Vi har då inte behövt jaga nån plattsättare för att få badrummet kaklat, det ordnades av SMV.

Att huset inte har golvvärme är ju ingen nyhet, men det visste ni ju redan när ni började kolla? Om golvvärme är ett krav så tittar man väl inte ens på en SMV?

Värmepumpen trycker inte ned avluften i grunden, den skickas ut i luften utanför huset. Att det finns en grundfläkt stämmer, men titta på siffran från vår energideklaration igen...
 
Du vet ju inte vad du pratar om. SMV löser allt åt en sålänge DU Inte vill att någon speciell firma skall göra det.
Plastmatta i köket? Vart är du ifrån? SMV är ju en billigare lösning så jag förstår inte vad det är folk gnäller om, du kan välja att köpa billigast enklast eller så väljer du att lägga till för en högre standard, du väljer ju själv vilken standard du vill ha och för de är att vem som skall kunna bygga,

Jag är jätte nöjd med min smv som vi byggde 2011 och någon dyr förbrukning? Nej det jag inte påstå att vi har, känns inte som man kan bo billigare i de avseendet!
 
Hej igen

Tror vårt hus ligger på 38kwh/m2, men vi förbrukar långt under det, detta var 3 år sedan, och tyckte fläkten drog mycket, ganska säker på att det var över 1000kwh/år, men låter det vara osakt.

vi tittade på ett billigt hus, men självklart när man bygger nytt vill man ej backa standarden utan se frammåt, så när alla tillval som vi ville ha, samt att vinden ej gick att få inredd vid köp, samt att leja till att göra det, skulle kosta runt 400', och då blir huset hutlöst dyrt! Så hammade vi på pengar som vi fick ett mycket bättre hus för, med betydligt mer valmöjligheter, snyggare och mer praktiskt, bättre golv och golvvärme, alla badrum kaklade samt bägge entré, dyrare kök mm.

Vi frågade flera ggr om kaklat badrum på SMV, detta gick ej att få, utan det göras på plats, och måste lejas av byggherren själv.

men alla nöjda..!

Trevlig dag i solen..
 
Som sagt, SMV lev inte kaklat badrum från fabrik, utan det måste fixas när huset står uppställt, och de sa Säljaren, de får byggherren fixa själv, eller om säljaren i Umeå lurade oss,
 
Nej dom kaklar på plats men det är inget du själv behöver ordna. Det gör dom åt en, en själv behöver inte tänka på något mer än vad du vill ha för kakel!

Vad slutade erat hus på i pris som är så billigt??
 
Ja det stämmer att det kaklas på plats, men det var inget vi var tvungen att fixa själva och det var klart innan slutbesiktning.
 
Sen om man läser på era hus så är ju frånluft standard och ni kan välja andra saker om jag inte misstar mig och då är de samma uppvärmning om ni inte valt något annat?
 
Alla hustillverkare har frånluftsvärmepump som standard, vårt hus med den standarden är billigt, inkl garage/förråd med platta, inkl fasadfärg och fasadskåp mm slutade det på 1.8milj.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Tycker det är katastrof att man själv ska behöva jaga en egen plattsättare mm för att få kaklat badrum, och köpa huset utan badrum, och Såå billigt är ej huset!

I Umeå har SMV platta..!! Efter många hus som sjunkit, pga dålig mark! Husen är upplyfta och platta under i efterhand, och tycker inget av dessa hus har bra planlösning, när de kommer på lastbil, smala rum, inga valmöjligheter, samt skarvar mellan modulerna, vi hade tecknat kontrakt, men hörde skräckexempel om dessa, tex när man läser kontraktet, att byggherren skriver eget kontrakt med markbyggaren, och SMV lev endast huset! Alltså när grunden fallerar som i dessa fall, får man själv ta kontakt med grundkonstruktören, nej inget för oss i alla fall.

Och väldigt dåligt förberett på vinden för framtida utbyggnad, ska man leja för att inreda och göra detta kostar det runt 400', sen med bättre kök och ett riktigt badrum, med GOLVVÄRME, fönster på övervåningen, trappan, fler takstolar, mm mm, så för den pengen hade vi ett betydligt bättre/snyggare hus med platta på mark med golvvärme, som vi kunde rita precis som vi ville ha det!


Nej tack, samt de sämsta säljare som man nånsin mött ( Umeå), och tycker detta med ventilationen är konstig med, att FLVP trycker ned avluften ned i grunden, som jag minns det, samt att denna grundfläkt förbrukar runt 1000-1500kwh/år, låter som ganska mycket tycker jag!
Jag får lite konstiga vibbar av dina inlägg. Du skriver att ni tecknat kontrakt men sedan hittar du inte en enda positiv sak att säga om företaget. Varför skulle ni skriva kontrakt trots att det enligt dig är ett skithus? Att husen sjunker beror väl dessutom inte på grunden som sådan utan känns mer som att det är underarbetet. En platta borde rimligtvis också ha sjunkit om den stod på samma plats kan man tycka. Det är inte så att du jobbar på Skidstahus eller så?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.