Plasten sitter direkt innanför gipsen
Anledningen till att man vill flytta in plasten i väggen är att slippa elgenomföringarna i plasten.
Någon som varit i någon av deras fabriker och sett hur de bygger upp väggarna i produktionen. Fördelen med produktion i fabriksmiljö borde ge dem bra förutsättningar för att hantera detta bra ändå?!
Någon som varit i någon av deras fabriker och sett hur de bygger upp väggarna i produktionen. Fördelen med produktion i fabriksmiljö borde ge dem bra förutsättningar för att hantera detta bra ändå?!
Hej!Viktor Cz. skrev:
Man kan se lite här hur det går till;
http://www.youtube.com/watch?v=2gfrlcbRm_4
//Calle
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
I vårt villa Kalmar från slutet av 2010 känner man drag från alla vägguttag i yttervägg, så perfekt tätat är det inte.
Vårt hus är provtryck och resultatet blev hyfsat.
Med inredd övervåning låg vi på 0,41l/m2s.
Kravet för passivhus ligger på 0,3 så det är bra trots avsaknaden av installationszon i ytterväggarna.
Kravet som fanns i BBR innan var 0,8
Med inredd övervåning låg vi på 0,41l/m2s.
Kravet för passivhus ligger på 0,3 så det är bra trots avsaknaden av installationszon i ytterväggarna.
Kravet som fanns i BBR innan var 0,8
Vi flyttade in i vårat Smv Villa Kalmar för ett årsen och är nöjda med vårat hus! Vi gjorde en del tillval mm det jag kan ångra är att vi ite byggde till carport/garage för man har dåligt med förvaring innan man får ett helt hus färdigställt 
Ang grunden så tror jag att har man bestämt sig för att det skall vara platta på mark så har man och då ändrar man sig inte!
Ang grunden så tror jag att har man bestämt sig för att det skall vara platta på mark så har man och då ändrar man sig inte!
Vi har bott i SMV i snart 9 år och det vi "saknar" jämfört med ett hus där man får välja mycket själv är bl.a.CalleSpeed skrev:Hej!
Du hittar inte många hustillverkare som lägger råspont på taket idag.
När det gäller grunden är det en Cellplast direkt grund som är isolerad mot mark och utvändig betong vilket innebär att man inte har några ytor där kondens kan bildas. Genom att ha under tryck med hjälp av en temperaturstyrd fläkt så kan man hålla stabil temperatur och luftfuktighet. Man drar helt enkelt lite värme från huset ner i grunden för att få det att fungera. Personligen känns en grund lösning som man kan inspektera säker. Ser man till 70 och 80-tals och även 90-tals byggen så finns problemhus med betongplatta som har fukt problem. Vad som är rätt och fel går nog inte säga! Golvvärme är trevligt och har det idag i min lägenhet men kan tyvärr inte klass det som en nödvändighet i ett hus.
//Calle
* Golvvärme
* Isolerade inneväggar (gör stor skillnad när man har barn)
* Garage ihop med hus (brorsan har detta och jag kan idag inte förstå hur vi tänkte. Kan tyvärr inte bygga ihop vårat garage med hus pga avstånd och nivåskillnad)
* Takhöjd (kommer absolut att slå till med högre i tak än de 2.40 vi har idag, vet att smv har ökat detta till 2.55 numera...)
* Om vi bygger med övervåning, absolut 2-våningshus. Gillar inte sned-tak... skapar bara problem vid möblering.
Som ni förstår är ovanstående saker inga livsnödvändigheter utan helt och hållet "grädde på moset" för att göra ett bra boende ännu bättre och trevligare.
Det positiva med att ha valt ett SMV är just priset och att de har en bra grundstandard och deras hus är inte fullt så tråkiga och "budget" som Älvsbyhus. Sen verkar det som om kvaliteten på innejobbet har försämrats hos SMV på sistone, när vi byggde var alla snickerier, målerier etc gjorda med en robots precision, alla lister exakt lika långa, alla tapetskarvar exakt lika breda etc. Har sett nya SMV som har en helt annan (sämre) ytfinish än vad vi fick i vårat hus byggt 2003.
/S
Golvvärme finns idag som tillval.
Isolerade innerväggar SKA finnas som tillval men det kan jag inte garantera.
Finns idag 38 graders lutning på tak så övervåningen blir mycket större, gamla husen med 45grader förstår jag att du inte gillar. (förstår inte själv hur folk kan köpa 45 idag när dom har för avsikt att inreda den som övervåning istället för vind.)
Isolerade innerväggar SKA finnas som tillval men det kan jag inte garantera.
Finns idag 38 graders lutning på tak så övervåningen blir mycket större, gamla husen med 45grader förstår jag att du inte gillar. (förstår inte själv hur folk kan köpa 45 idag när dom har för avsikt att inreda den som övervåning istället för vind.)