5 572 läst ·
58 svar
6k läst
58 svar
Smakråd kring spis i köksö vid vägg
Smak är högst individuellt, mycket beror av det intryck lösningen ger i rummet. Jag tycker därför det är svårt att utifrån bilder eller ritningar avgöra vilken lösning som är bäst.anyconsideration skrev:
Hej!
Behöver hjälp ifrån er som är köksproffs eller bara sitter på goda råd!
Vi ska bygga om vårt kök i vår nyköpta hus som vi ännu inte flyttat in i, men vi har varit där och mätt.
Just nu är det en vägg som skiljer köket med matsalen och denna kommer vi att ta ner en del av, tyvärr kommer vi inte att kunna ta ner hela väggen då den del som är kvar är bärande samt en braskamin bakom, så vi behöver ha en del kvar.
I vilket fall tänker vi oss en köksö intill denna vägg och vi vill väldigt gärna ha spisen där. Mitt främsta argument har varit att det är trevligt att kunna stå vid spisen och samtala med gästerna vid matbordet eller på andra sidan ön. Samt att rent platsmässigt är det egentligen det enda logiska stället för oss att ha spisen (det är även där den står i dagsläget i köket).
Så, till alternativen och frågetecknen.
Alt1: 80 cm häll med inbyggd fläkt, detta är mitt föredragna alternativ men är orolig för att det blir konstigt med väggen mitt i samt lite "dött" space där samt att vi behöver komplettera med belysning som fläkten annars kunde stå för.
Alt2: 80 cm bänkskåp men 60 cm häll med väggfläkt. Detta gör att den passar bra in i hörnet, men vi tappar det lilla sociala man får av Alt 1 samt att jag tycker generellt väggfläktar är fula och i vägen, men kanske lyckas hitta någon jag tycker om tillslut.
Vad hade ni valt? Eller ser ni ett tredje alternativ vi inte tänkt på ännu?
Men det jag kan säga nåt om är häll med inbyggd fläkt. Jag har sen nästan fem år en sån lösning i ett kök/vardagsrum i helt öppen planlösning. Det är den bästa, mest effektiva köksfläkt jag någonsin haft. Den sitter monterad i ett vanligt 60-skåp med utsuget ut genom ytterväggen. Vi har överskåp ovanför som inte visar på några spår av fett eller fukt. Hade jag inte behövt skåpsutrymmet hade jag avstått överskåpen för att få mer svängrum men det är enda skälet.
Om jag skulle bygga om köket skulle jag sätta hällen i ett djupare skåp, 70 cm, för att få lite mer bänkskiva både framför och bakom hällen. Spis och fläktmotor tillsamman väger en hel del och ställer därför krav på materialet det ska monteras i.
Nu har vi en stor köksö o jämfört med tiden innan vi totalrenoverade köket och hade fläkt är det ”milsvidd” skillnad på fläktfrågan. Idag med en spis från Bora kan jag med glasögon stå ovanför spisen (!) när jag steker utan att glasögonen blir fulla med fett! Sedan visst kostar spisen en slant men väl värd det. Luften från fläkten släpps ut i själva köksön.S Sus.I skrev:Smak är högst individuellt, mycket beror av det intryck lösningen ger i rummet. Jag tycker därför det är svårt att utifrån bilder eller ritningar avgöra vilken lösning som är bäst.
Men det jag kan säga nåt om är häll med inbyggd fläkt. Jag har sen nästan fem år en sån lösning i ett kök/vardagsrum i helt öppen planlösning. Det är den bästa, mest effektiva köksfläkt jag någonsin haft. Den sitter monterad i ett vanligt 60-skåp med utsuget ut genom ytterväggen. Vi har överskåp ovanför som inte visar på några spår av fett eller fukt. Hade jag inte behövt skåpsutrymmet hade jag avstått överskåpen för att få mer svängrum men det är enda skälet.
Om jag skulle bygga om köket skulle jag sätta hällen i ett djupare skåp, 70 cm, för att få lite mer bänkskiva både framför och bakom hällen. Spis och fläktmotor tillsamman väger en hel del och ställer därför krav på materialet det ska monteras i.
Jag tycker båda ser ut som en dålig lösning om man lagar mat och inte bara "värmer".
För att komma med bättre alternativ behöver man mer info om hur resten av köket ser ut.
Vilken typ av fläkt ser jag lite som mindre viktigt. Generellt skall man ha vägg bakom fläkten för att uppnå högsta effekt har man öppet eller delvis öppet som i detta fall så är det inte optimalt men funkar bra om man "värmer" mat eller inte är så kinkig på om det luktar lite mat utanför köket.
För att komma med bättre alternativ behöver man mer info om hur resten av köket ser ut.
Vilken typ av fläkt ser jag lite som mindre viktigt. Generellt skall man ha vägg bakom fläkten för att uppnå högsta effekt har man öppet eller delvis öppet som i detta fall så är det inte optimalt men funkar bra om man "värmer" mat eller inte är så kinkig på om det luktar lite mat utanför köket.
Lite därför man har fläkt för att slippa doften av stekt sill😊T thebuilder0456 skrev:Jag tycker båda ser ut som en dålig lösning om man lagar mat och inte bara "värmer".
Kul att höra att det fungerar så bra! Detta är även vad jag hört och läst, men verkar som att denna tråd skapade två tydliga lägerS Sus.I skrev:Smak är högst individuellt, mycket beror av det intryck lösningen ger i rummet. Jag tycker därför det är svårt att utifrån bilder eller ritningar avgöra vilken lösning som är bäst.
Nu kommer vi bygga ett IKEA-kök men med komposit eller keramik-bänkskiva, bör fixa att hålla hällen+motor eller vad tror du?
Detta är ju vad det är med öppen planlösning och verkligen en smaksak, vi har absolut inga problem utan välkomnar att det luktar mat i andra delar av huset. Det är vi vana vid. Men självklart behövs en bra fläktlösning!T thebuilder0456 skrev:Jag tycker båda ser ut som en dålig lösning om man lagar mat och inte bara "värmer".
Tänk att det blev sån debatt om inbyggs köksfläkt eller inte
Vi har ritat om lite i lösningen och tror kanske vi kommit fram till att en större ö och hällen i mitten istället känns mer logiskt, vi tappar lite utrymme på ön men tror det är värt det.
Tack för råd och debatt!
Vi har ritat om lite i lösningen och tror kanske vi kommit fram till att en större ö och hällen i mitten istället känns mer logiskt, vi tappar lite utrymme på ön men tror det är värt det.
Tack för råd och debatt!
Lycka till o berätta gärna hur ni gjorde!anyconsideration skrev:
Hur många m3 i timmen etc klarar den?Skymag skrev:
Sådant här beror ju på hur/vad msn lagar mat.
Klarar den stekning av 100 plättar i smör t ex utan att alla brandvarnare går igång? (Erfarenhet.)
Hällen har ett spann på 154 - 622 m3/h så det funkar fint att steka många plättar eller pannkakor utan att brandvarnaren går igång. Fläkten är väldigt effektiv och filtren är lätta att ta bort och rengöra.TRJBerg skrev:
Bara för några timmar sedan stekte faktiskt våra tjejer 2 stora satser med pannkakor på 3st stekpannor samtidigt på hällen inför födelsedagsfirande imorgon då sonen som fyller år älskar pannkakor 😋.
Har ingen koll på vad bänkskivor i komposit eller keramik klarar. Vi har granit och stenstaven vid spisens framkant knäcktes. Inne vid väggen var det stabilare. Staven byttes ut och ominstallerades med stadigare stöd under. Det behöver vara ett jämt stöd under bänkskivan där hällen ligger. Kanske minns fel men jag har för mig att hällen med fläktmotor väger 21 kg.anyconsideration skrev:
Nyfiken. Vilken modell av häll har du och extra ytan med 70 skåp - vad ska du använda den till?S Sus.I skrev:Smak är högst individuellt, mycket beror av det intryck lösningen ger i rummet. Jag tycker därför det är svårt att utifrån bilder eller ritningar avgöra vilken lösning som är bäst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden