Hej!
Behöver hjälp ifrån er som är köksproffs eller bara sitter på goda råd!
Vi ska bygga om vårt kök i vår nyköpta hus som vi ännu inte flyttat in i, men vi har varit där och mätt.
Just nu är det en vägg som skiljer köket med matsalen och denna kommer vi att ta ner en del av, tyvärr kommer vi inte att kunna ta ner hela väggen då den del som är kvar är bärande samt en braskamin bakom, så vi behöver ha en del kvar.
I vilket fall tänker vi oss en köksö intill denna vägg och vi vill väldigt gärna ha spisen där. Mitt främsta argument har varit att det är trevligt att kunna stå vid spisen och samtala med gästerna vid matbordet eller på andra sidan ön. Samt att rent platsmässigt är det egentligen det enda logiska stället för oss att ha spisen (det är även där den står i dagsläget i köket).
Så, till alternativen och frågetecknen.
Alt1: 80 cm häll med inbyggd fläkt, detta är mitt föredragna alternativ men är orolig för att det blir konstigt med väggen mitt i samt lite "dött" space där samt att vi behöver komplettera med belysning som fläkten annars kunde stå för.
Alt2: 80 cm bänkskåp men 60 cm häll med väggfläkt. Detta gör att den passar bra in i hörnet, men vi tappar det lilla sociala man får av Alt 1 samt att jag tycker generellt väggfläktar är fula och i vägen, men kanske lyckas hitta någon jag tycker om tillslut.
Vad hade ni valt? Eller ser ni ett tredje alternativ vi inte tänkt på ännu?
Vi ska bygga om vårt kök i vår nyköpta hus som vi ännu inte flyttat in i, men vi har varit där och mätt.
Just nu är det en vägg som skiljer köket med matsalen och denna kommer vi att ta ner en del av, tyvärr kommer vi inte att kunna ta ner hela väggen då den del som är kvar är bärande samt en braskamin bakom, så vi behöver ha en del kvar.
I vilket fall tänker vi oss en köksö intill denna vägg och vi vill väldigt gärna ha spisen där. Mitt främsta argument har varit att det är trevligt att kunna stå vid spisen och samtala med gästerna vid matbordet eller på andra sidan ön. Samt att rent platsmässigt är det egentligen det enda logiska stället för oss att ha spisen (det är även där den står i dagsläget i köket).
Alt1: 80 cm häll med inbyggd fläkt, detta är mitt föredragna alternativ men är orolig för att det blir konstigt med väggen mitt i samt lite "dött" space där samt att vi behöver komplettera med belysning som fläkten annars kunde stå för.
Alt2: 80 cm bänkskåp men 60 cm häll med väggfläkt. Detta gör att den passar bra in i hörnet, men vi tappar det lilla sociala man får av Alt 1 samt att jag tycker generellt väggfläktar är fula och i vägen, men kanske lyckas hitta någon jag tycker om tillslut.
Från den research jag gjort på de olika alternativen till inbyggd hällfläkt så ska det fungera. Verkar inte vara alla modeller som gör det, men de vi kollar på ser ut att funka i ett 60cm djupt skåp. Men såklart är det en förutsättning för att vi ens ska köra alt 1.Intet skrev:
Det strider mot naturlagarna att tvinga varm luft nedåt istället för att fånga in den ovanför spisen. Men men. Det kanske fungerar ändå?
Risken är att vi om tio år kommer att skratta åt dåtidens teknik, likt vi med rätta gör åt sjuttiotalsmodet, platta tak och Mexitegel och nyligen ensterstätade fasader.
Risken är att vi om tio år kommer att skratta åt dåtidens teknik, likt vi med rätta gör åt sjuttiotalsmodet, platta tak och Mexitegel och nyligen ensterstätade fasader.
Du behöver en diskho på köksön om du skall ha spis där.anyconsideration skrev:
Hej!
Det må hända, samtidigt känner jag flera som är supernöjda med sina hällar med inbyggd fläkt så antar att du baserar dina kommentarer på antaganden och fördomar, eller har du faktisk erfarenhet från dessa typer av hällar?Intet skrev:
Det strider mot naturlagarna att tvinga varm luft nedåt istället för att fånga in den ovanför spisen. Men men. Det kanske fungerar ändå?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Underhålla gäster från spisen. Hur ofta sker det contra den dagliga matlagningen?
En diskho och en vask är naturligtvis bra att ha nära spisen. Men det är förbaskat opraktiskt med golv runt om som det kommer att skvätta vatten på när vägg saknas.
En diskho och en vask är naturligtvis bra att ha nära spisen. Men det är förbaskat opraktiskt med golv runt om som det kommer att skvätta vatten på när vägg saknas.
Skulle säga att detta sker på veckobasis, så ganska så ofta.Intet skrev:
Diskhon kommer vara precis snett bakom spisen i denna lösning, ser inte riktigt varför vi skulle behöva ytterligare en? Kommer gå utmärkt att vända sig om i min mening.
En utslagsho vid spisen, i "samma bänk"gör att man kan hälla av kokande vatten och liknande utan att behöva lyfta kastrullen över golvet och riskera att skålla sig själv eller någon annan.
Det behöver alltså inte vara en diskho men en ho lagom stor för att hälla ut vatten.
Det behöver alltså inte vara en diskho men en ho lagom stor för att hälla ut vatten.
Som jag sade. Det strider mot naturlagarna samt att det kan fungera ändå.anyconsideration skrev:
Dvs. De grundas på logik och ingenting annat. Har du ett gäng bekanta som är "supernöjda", behöver du inte fråga här. Det är ju bara att slå till. 😀
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Man bör ha avställningsytor på båda sidorna av en häll så att det inte är någon risk för att väggen är i vägen för stekpannehandtag och det är lätt att lyfta av något som håller på och kokar över. Därför ser inte alternativ 2 bra ut, som jag ser det och även i alternativ 1 är det för lite yta till höger.
Det är väl bara 1-2 stående gäster som kan stå där så brukar du ha fler gäster ger en så liten ö inte särskilt mycket.
Det låter mycket ovanligt att bara 60 cm av en vägg skulle vara bärande.
Det är väl bara 1-2 stående gäster som kan stå där så brukar du ha fler gäster ger en så liten ö inte särskilt mycket.
Det låter mycket ovanligt att bara 60 cm av en vägg skulle vara bärande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 317 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 317 inlägg
Med en öppen planlösning ökar risken för att någon annan råkar befinna sig på golvet mellan hällen och diskhon och därmed risken för att man råkar skvimpa ut kokhett pastavatten. Särskilt riskfyllt och olyckligt om det finns barn i köket.anyconsideration skrev:
Nu frågade jag ju inte om funktionaliteten i spisen utan bara smakråd, men men!Intet skrev: