Sitter och tittar på fristående spisar med induktionshäll, från Bosch.
På samtliga modeller jag tittat på, så har man angivit säkringsstorlek 20A. 230v. Kabel 1fas, 2fas, 3fas, nolla.
Min tolkning är att spisen då har en kabel med 4ledare, eller tillkommer alltid en jordledare också, vilket ger en kabel med 5 ledare?
Och 20A,nu pratar vi alltså huvudsäkring, är ganska säker på att jag har 16A huvudsäkringar, betyder det att man inte kan ansluta en modern spis? 🤔
 
4 ledare så är det 400 V som kan fås 5 ledare så går det att få 400V eller 230 till spisen. En induktion ska alltid ha 230 V och då ska det vara 5 ledare i uttaget om det är en stickpropp Perilex. Har du bara 1 fas in, bara en propp som huvudsäkring så blir det nog att säkra upp till 20 amp. har du 3 huvudsökringar kopplas spisen med 2 faser och noll och du ska klara dig.

EDIT Med 20 amp för spisen och bara en propp, så ska det vara 4 mm2 fram till spisen.
 
R
P Pe_Er skrev:
Sitter och tittar på fristående spisar med induktionshäll, från Bosch.
På samtliga modeller jag tittat på, så har man angivit säkringsstorlek 20A. 230v. Kabel 1fas, 2fas, 3fas, nolla.
Min tolkning är att spisen då har en kabel med 4ledare, eller tillkommer alltid en jordledare också, vilket ger en kabel med 5 ledare?
Och 20A,nu pratar vi alltså huvudsäkring, är ganska säker på att jag har 16A huvudsäkringar, betyder det att man inte kan ansluta en modern spis?
Det måste väl finnas spisar för 16A.
Det blir dyrt att säkra upp bara för spisen.
Jag har 16A på huvudsäkring och till spisen.
Dessutom hela garaget på spissäkringarna.
Även jordvärmepump.
Aldrig krånglat hittils .
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
16A räcker om du har två faser. Men jag rekommenderar att titta på en spis med två faser till hällen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Sitter och tittar på fristående spisar med induktionshäll, från Bosch.
På samtliga modeller jag tittat på, så har man angivit säkringsstorlek 20A. 230v. Kabel 1fas, 2fas, 3fas, nolla.
Min tolkning är att spisen då har en kabel med 4ledare, eller tillkommer alltid en jordledare också, vilket ger en kabel med 5 ledare?
Och 20A,nu pratar vi alltså huvudsäkring, är ganska säker på att jag har 16A huvudsäkringar, betyder det att man inte kan ansluta en modern spis? 🤔
Först av allt, var har du för matning till gamla spisen?
Är det en gammal lägenhet eller villa?
1-fas eller 3-fas ?
Tag några bilder av elanslutningen på gamla spisen samt elcentralen med gruppförteckning (skylt med uppgifter vad olika säkringar hör till)
 
Undvik att köpa de Bosch-/Siemens-spisar med en total effekt på ca 8 kW. De är inte byggda för den svenska marknaden och använder bara två faser (en till ugnen och en till hällen).
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon med induktion som inte passar in på det?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon med induktion som inte passar in på det?
Ingen aning. Jag har inte gått igenom sortimentet, men de har säkert nån svindyr storköksmodell med induktionshällen uppdelad i två halvor...

Men det korta svaret är väl då: Undvik spisar från Bosch/Siemens.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Har en ytligt bekant, som jag brukar rådfråga vid inköp av vitvaror.
Han sa, personligen skulle jag aldrig köpa något annat än Bosch. Därav jag kikar på Bosch. Tänk att det ska vara så mkt krångel med en spis.. 🤔
 
Vi har mängder med trådar om Bosch spisar på forumet. De har sin plats, men inte i svenska villor.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Även Electrolux t ex verkar ha börjat med otyget att spara in på kostnaden genom att driva hela hällen på en fas. Så det gäller att detaljstudera specifikationerna och bruksanvisningen innan man handlar.

De här två till synes identiska spisarna går på två respektive tre faser:

https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki66440nx/
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki66440sx/


Tyvärr är det väl den naturliga utvecklingen då det inte är så många länder som har trefas in i varenda bostad.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Om man nu ska undvika Bosch, vad ska man då titta på för märke?
 
Det beror väl lite på hur du använder spisen. Om du nöjer dig med max 3600 W totalt för alla kokplattor och har effektvakt på andra storförbrukare så inte huvudsäkringen löser så funkar en spis från Bosch/Siemens.
 
Har inga planer på effektvakt och vill att spisen ska jobba på fullt ut, utan problem.
 
Hyfsat irriterande när tillverkare inte har några filtrerings möjligheter, för det här med faser. På sina hemsidor.. 👎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.