Vad är praxis vid renoveringar med ett fast pris? Vad brukar ingå av material?Gäller badrumsrenovering och sovrum. Fått slutfaktura och hantverkare har lagt på kostnader för täckplast, målarroller, målarhandskar, div sågblad, sopsäckar. Jag tänker spontant att liknande ingår i det fasta priset.

Vad står i avtal/offert med dem?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är det ett helt "rent" fastpris? Eller finns det ex. material som explicit inte ingår i priset?

Jag brukar oftast beställa jobb på fast pris. Fakturan ligger då inom 15% på offererat pris. Hur ser din offert ut?

yonna yonna skrev:
Jag brukar oftast beställa jobb på fast pris. Fakturan ligger då inom 15% på offererat pris.
Är det fast pris ska fakturan inte överstiga offererat pris med en enda krona!

Detta med 15 procent över är OK om näringsidkaren har lämnat en "ungefärlig prisuppgift", något som vissa näringsidkare verkar missbruka och försöka sig på även vid fast pris.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag brukar oftast beställa jobb på fast pris. Fakturan ligger då inom 15% på offererat pris. Hur ser din offert ut?
Men fast pris är fast pris. Får då inte bli dyrare om inte ändringar gjorts av uppdraget.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Det jag tänkte på med min fråga om huruvida det är ett "rent fastpris", är att det föprekommer fastpris för ex. "renovera badrum", men där firman ändå specar att det skall vara ett visst kakel, en vissa komod, Wc stol osv. och kanske 10 - 20 ytterligare materialpunkter, som man som beställare tolkar som ett förtydligande om att ex. duschblandaren som ingå skall vara ett visst fabrikat. Men som firman tolkar som att varenda skruv som inte finns på listan ligger utanför fastpriset.

Man kan behöva vara vaksam på hur sådana materialförteckningar är formluerade.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.