Jag har en lite svår fråga som jag frågat kommunen om men ej fått svar än.

Vi fick startbesked för en 26 kvm komplementbyggnad enligt attefallsreglerna den 2 juli 2025 som vi håller på och bygger på. Den står drygt 5 m från bostadshuset vilket är en sommarstuga.
Komplementbyggnaden har ej har brandklassade fönster och dörrar och får därför inte byggas närmare än 5 m från bostadshuset.

Vi vill nu innan vi byggt klart och fått slutbesked för komplementbyggnaden påbörja tillbyggnad av bostadshuset i form av ett uterum som kommer att hamna ca 1 m från komplementbyggnaden. Det finns ett undantag i de nya byggreglerna som gör det möjligt att helt skippa brandskydd i väggarna för komplementbyggnaden eftersom den får ingå i bostadshusets brandcell vilket kommunen också bekräftat.

Men kommer uterummet göra att vi inte kan få slutbesked för komplementbyggnaden eftersom det måste vara över 5 m till intilliggande byggnader enligt de gamla byggreglerna som komplementbyggnaden byggs efter? När vi byggt uterummet kommer det ju inte längre vara över 5 m.

Finns det några rättsfall för liknande situationer att luta sig emot?

Redigerat:
Jag skrev först att vi fick startbesked för komplementbyggnaden före 1 juli 2025 men när jag dubbelkollade nu tog det faktiskt ända till 2 juli 2025 innan vi fick startbesked så jag ändrade i inlägget ovan.

Jag läste på om de nya byggreglerna i somras och då har jag för mig att det stod att de gamla reglerna gällde om ansökan inkommit innan 1 juli 2025 så då tänkte jag att det inte spelade någon roll.

Men nu när jag läser på https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/byggregelsystemet/nya-byggregler/ står det "Om bygglovsbeslut eller beslut om startbesked för en anmälningspliktig åtgärd meddelas efter ikraftträdandet den 1 juli 2025, är alltså utgångspunkten de nya byggreglerna, även om bygglovsansökan eller anmälan inkommit före ikraftträdandet."

Ansökan och kontrollplan mm för komplementbyggnaden är dock baserad på de gamla byggreglerna. Kan vi trots det bygga det efter de nya byggreglerna? Skiljer det något väsentligt mellan de gamla och nya reglerna för en komplementbyggnad som vi bör känna till i så fall?

Nu har ju dessutom kravet på bygganmälan tagits bort för den typ av komplementbyggnad vi bygger men det kanske inte spelar någon roll?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.