Hej!
Vi bygger nytt fritidshus på en annan del av tomten än det gamla huset ligger. Tillsammans med bygglovet finns ett rivningslov, vilket innebär att vi inte lär få något slutbesked innan det gamla huset har rivits. Däremot har kontrollansvarig sagt att man kan få ett interimistiskt slutbesked när det nya huset börjar bli klart. Det är mycket som behöver flyttas mellan husen och vi skulle verkligen behöva en övergångsperiod där vi får flytta in i nya huset innan det gamla rivs. Dessutom har det blivit lite krångel kring tänkt entreprenör för rivningen så det är lite oklart kring den just nu.
Problemet är att handläggaren på kommunen varit allt annat än smidig hittills. Hon har varit på tvären i alla moment och jag känner verkligen inte att hon är på vår sida. Det har kommit till en gräns där man inte ens orkar prata med dem längre, varje samtal innebär nya problem och att hitta lösningar verkar inte intressant.
Vad finns det för regler vad gäller interimistiska slutbesked, är det någonting vi har rätt till eller är det helt upp till kommunens goda vilja (alltså den som inte verkar finnas)? Kan hon neka det utan anledning eller måste hon kunna motivera beslutet? Det är svårt att börja diskutera frågan med kommunen innan jag vet hur regelverket ser ut. Vad har ni för erfarenhet av liknande situationer, alltså interimistiskt slutbesked när ett nytt hus är klart men det gamla ännu inte är rivet?
Vi bygger nytt fritidshus på en annan del av tomten än det gamla huset ligger. Tillsammans med bygglovet finns ett rivningslov, vilket innebär att vi inte lär få något slutbesked innan det gamla huset har rivits. Däremot har kontrollansvarig sagt att man kan få ett interimistiskt slutbesked när det nya huset börjar bli klart. Det är mycket som behöver flyttas mellan husen och vi skulle verkligen behöva en övergångsperiod där vi får flytta in i nya huset innan det gamla rivs. Dessutom har det blivit lite krångel kring tänkt entreprenör för rivningen så det är lite oklart kring den just nu.
Problemet är att handläggaren på kommunen varit allt annat än smidig hittills. Hon har varit på tvären i alla moment och jag känner verkligen inte att hon är på vår sida. Det har kommit till en gräns där man inte ens orkar prata med dem längre, varje samtal innebär nya problem och att hitta lösningar verkar inte intressant.
Vad finns det för regler vad gäller interimistiska slutbesked, är det någonting vi har rätt till eller är det helt upp till kommunens goda vilja (alltså den som inte verkar finnas)? Kan hon neka det utan anledning eller måste hon kunna motivera beslutet? Det är svårt att börja diskutera frågan med kommunen innan jag vet hur regelverket ser ut. Vad har ni för erfarenhet av liknande situationer, alltså interimistiskt slutbesked när ett nytt hus är klart men det gamla ännu inte är rivet?
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Jag har uppfattat att det bygger på god vilja. Just i situationer där det handlar om rivning av ett hus inom samma tomt, tror jag att vissa kommuner har bränt sig lite. Där man "glömmer" att riva.
Här är lagregleringen, den av mig gråskuggade delen ger möjlighet för byggnadsnämnden att besluta om ett interimistiskt slutbesked att ni får ta byggnaden i bruk trots att slutbesked inte har getts.
Men troligen kommer kommunen inte ge er detta eftersom om de gör det så kan de inte ta tillbaka er rätt att använda byggnaden. D v s de förlorar möjlighet att tvinga er att genomföra rivningen enligt det rivningslov som är en del av bygglovet. Och därmed riskerar de att ni lämnar den gamla byggnaden kvar på fastigheten.
Men troligen kommer kommunen inte ge er detta eftersom om de gör det så kan de inte ta tillbaka er rätt att använda byggnaden. D v s de förlorar möjlighet att tvinga er att genomföra rivningen enligt det rivningslov som är en del av bygglovet. Och därmed riskerar de att ni lämnar den gamla byggnaden kvar på fastigheten.
Det låter illavarslande. När vi pratade om detta med kontrollansvarig tidigare lät det okomplicerat med interimistiskt slutbesked för tid till överflytt.Claes Sörmland skrev:
Här är lagregleringen, den av mig gråskuggade delen ger möjlighet för byggnadsnämnden att besluta om ett interimistiskt slutbesked att ni får ta byggnaden i bruk trots att slutbesked inte har getts.
[bild]
Men troligen kommer kommunen inte ge er detta eftersom om de gör det så kan de inte ta tillbaka er rätt att använda byggnaden. D v s de förlorar möjlighet att tvinga er att genomföra rivningen enligt det rivningslov som är en del av bygglovet. Och därmed riskerar de att ni lämnar den gamla byggnaden kvar på fastigheten.
Förstår dock inte riktigt kommunens risker med detta. Är inte ett interimistiskt slutbesked tidsbegränsat? Jag är fullt medveten om att vi inte får ett riktigt slutbesked innan gamla stugan är riven. Hur skulle vi då kunna "glömma" rivningen och fortsätta använda bägge husen när det interimistiska beskedet löper ut?
Om din handläggare är med på det så är ju saken biff.J Jonas1231 skrev:
Problemet för kommunen är att om du ett interimistiskt slutbesked att ta byggnaden i bruk trots att slutbesked inte har getts så ska det till synnerliga skäl för att sen tvinga dig att flytta ut igen. Kommunen förlorar då sitt bästa påtryckningsmedel mot dig för att du ska riva den andra byggnaden.J Jonas1231 skrev:Förstår dock inte riktigt kommunens risker med detta. Är inte ett interimistiskt slutbesked tidsbegränsat? Jag är fullt medveten om att vi inte får ett riktigt slutbesked innan gamla stugan är riven. Hur skulle vi då kunna "glömma" rivningen och fortsätta använda bägge husen när det interimistiska beskedet löper ut?
Vi får igenom interimistiskt slutbesiktning på jobbet ibland. Men det är ju som tidigare sagts med kommunens goda vilja och inget man kan kräva. Det är också inte för att underlätta för oss (eller för att vi undvikt att göra åtgärder tidigare när möjlightet fanns) utan om omständigheterna inte tillåter.
Säg t.ex. en inte färdig utemiljö på en förskola/skola som står färdig i januari. (Den del som inte har slutbesked ska ju också spärras av och får inte nyttjas innan åtgärder utförts.) Eller den typen av åtgärder.
För ett par år sedan så var det frikostigt men som också nämnts tidigare så brände de sig säkert ett par gånger. Missade att ställa krav och tidsbestämma.
Säg t.ex. en inte färdig utemiljö på en förskola/skola som står färdig i januari. (Den del som inte har slutbesked ska ju också spärras av och får inte nyttjas innan åtgärder utförts.) Eller den typen av åtgärder.
För ett par år sedan så var det frikostigt men som också nämnts tidigare så brände de sig säkert ett par gånger. Missade att ställa krav och tidsbestämma.
Klicka här för att svara
