52 583 läst ·
166 svar
53k läst
166 svar
Slutbesiktning, då ”anmäld” i annat ärende
Har du pratat med ärendets tjänsteman om vad det är dom är ute efter?A Anelle skrev:
Att ringa in för att sakligt samt vänligt och lugnt fråga brukar av erfarenhet lösa många frågor o ge smidigare lösningar.
Ta bort varannan bräda då så är det ett staket. Problemet löst (?)A Anelle skrev:Jag måste ärligt säga att tonen här inne inte direkt gör att jag känner att frågor välkomnas..... och att det är här jag kommer att få "hjälp".
Jag har inte med flit uppfört ett svartbygge. De flesta här verkar vara perfekta och aldrig ha gjort några misstag
Jag har tidigare fått höra att jag måste ha minst 110 cm högt räcke/skydd för att förhindra fallrisk på andra ställen, bl a vid trappor eller ovanför trappor, balkonger, uteplatser osv.
JAg läser att man vid tomtgräns får ha 120 cm högt staket.
Jag inser nu att jag förmodligen har ett plank, det är ett misstag, men det är ju fallrisken jag vill förhindra....
Jag har dock inte fått ett föreläggande om att göra om det till staket, jag har fått instruktion att ta bort mitt plank. Det finns en fallrisk från 130 cm höjd som man helt verkar bortse ifrån.
Du menar mitt otillåtna plank. Detta argument kan jag köpa. Jag ställde min ursprungsfråga av ren nyfikenhet om arbetssättet.M Marake2 skrev:
Jag kan tipsa om att en del kommuner numera använder AI för att skanna av flygfoton från lantmäteriet för att hitta svartbyggen...
...de låter AIn samköra bilderna med de bygglovsärenden de har och sedan åker de ut och kollar...
...de låter AIn samköra bilderna med de bygglovsärenden de har och sedan åker de ut och kollar...
Det står dock tydligt att jag mätt från gatan får ha mur eller staket på högst 120cm, räknat från gatan.H H.M.K. skrev:
Det står att detta är enligt stadens riktlinjer. Riktlinjer är ju inte juridiskt bindande och det finns närliggande gator med samma problematik, dvs med höjdskillnader mellan tomt o gata, där det finns lösningar av liknande typ, dvs plank på mur.....
Jag ska givetvis prata med dem och ge mina argument ang fallrisk.
Om man roar sig med att läsa samhällsbyggnadsnämndens protokoll i sin kommun så ser man att de inte sällan snubblar över svartbyggen eller andra olagligheter i samband med ett besök i annat ärende.
Givetvis även om de ser något hos grannen så är det kört.
Nästa stora orsak är angiveri av jantegrannen som inte står ut med att grannen utökar även om det är långt ut på landet.
Så det är fritt fram att åka dit oberoende på metod...
Givetvis även om de ser något hos grannen så är det kört.
Nästa stora orsak är angiveri av jantegrannen som inte står ut med att grannen utökar även om det är långt ut på landet.
Så det är fritt fram att åka dit oberoende på metod...
Du verkar tycka att du borde kunna använda kravet på fallskydd som ett argument för att bygga plank utan lov. Så funkar det inte.A Anelle skrev:
Du kan, som många andra också förslagit, lösa fallrisken med något som inte är ett plank. Stängsel är väl det enklaste.
Det är en lösning som jag absolut inte vill ha, för då hade vi förstås satt häck här från början.... men visst, det kan vara mitt "back-off-alternativ".... dock tänker jag fortfarande på fallrisk tills de täta häcken blivit just tät och tillräckligt "stark"....A ajn82 skrev:
Självklart ska jag prata med dem och se om vi kan hitta en lösning, jag ser inte dessa människor som elaka med ondaL laxen86 skrev:
Dock är jag ärligt förvånad att de startar en "undersökning" om detta på eget initiativ och ja, jag är förvånad för att de gjorde det, dvs var "nitiska" och därav ställde jag från början en nyfiken fråga för jag trodde verkligen inte de arbetade på det sättet.
Som någon skrev, då skulle de ju aldrig komma fram till destinationen för det finns säkerligen väldigt många "fel" de ser på vägen....
Detta är en annan back-off-lösning, som dock just nu inte verkar tillåten för även staket gör ju att jag inte följer stadens riktlinjer om mur eller staket på högst 120cm mätt från gatan.A Andreas Mitterhammer1 skrev:
Vilken konstruktion som helst är just nu, dvs innan jag har pratat med dem, inte tillåten enligt föreläggandet.