A Anelle skrev:
De skulle lika väl i så fall börja gå runt i området och se om övriga på gatan har bygglov för de ev åtgärder de vidtagit.
Det förekommer väl även att de arbetar på det sättet i mån av tid? De kan ju inte bara sitta inne på kontoret och vänta på att andra medborgare ska anmäla fel som hittas.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Får inspektörerna arbeta så?
Är det inspektörer från bygglovadvdelningen, eller är det bes. man som du har anlitat?

Claes Sörmland
Har man anlitat besiktningsman privat som anmäler en så är det ju illojalt agerande. Kan väl rimligen inte vara lagligt att bryta så flagrant mot lojalitetsplikten?

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det bästa utfallet för dig är att ni båda har gjort fel. Det kanske är värt att tänka på innan du lägger för mycket tid på att kriga....🤔

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B
A Anelle skrev:
Hej!
Vid slutsamråd för tillbyggnad togs foto på helt andra delar av tomten och skickades till bygglovsavdelningen.
Lite angiveri helt enkelt.
Nu har det begärts förklaring o föreläggande osv.
Jag har gjort fel men är nyfiken på om de får arbeta så. Jag trodde bara de fick utreda om anmälan kommit
Amen lägg ner. Sluta med svartbyggen så blir de inga problem

• Gilla
  • Älska
Mikeken och 8 till
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det bästa utfallet för dig är att ni båda har gjort fel. Det kanske är värt att tänka på innan du lägger för mycket tid på att kriga....🤔
Funkade sällan ens som barn.. ` han var dum först..`

• Gilla
Kent Åström2 och 1 till
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Hej!
Vid slutsamråd för tillbyggnad togs foto på helt andra delar av tomten och skickades till bygglovsavdelningen.
Lite angiveri helt enkelt.
Nu har det begärts förklaring o föreläggande osv.
Jag har gjort fel men är nyfiken på om de får arbeta så. Jag trodde bara de fick utreda om anmälan kommit in…
Kommunen kan på eget initiativ
upprätta ett tillsynsärende även om det förefaller i överkant nitisk.
Tyvärr är vi "vanliga medborgare" betydelselösa när nitiska byråkrater släpper loss

Intet Intet skrev:
Dett klart de tar sig en titt på resten också.
Tänk att du anmäler en stulen TV och så kommer snuten och hittar din bordell. Skulle du bli förvånad över att de skulle anmäla det också?
Jag ser ju inte riktigt byggnadsinspektörerna som "poliser" eller att de initierar undersökningar och det är ju en viss skillnad på straffrättsliga brott....

Dessutom är det jag efterfrågar med mitt inlägg mer att jämföra med att om polisen kommer och vill prata med mig om min stulna TV och då ser en bil utanför mitt hus så börjar de väl inte undersöka om det verkligen är min bil..... och skickar foto till bilregistret för att se om det verkligen är min bil.

Kan tyvärr inte använda bordell i mitt exempel ;)

• Gilla
  • Haha
SueSue och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du satt en stödmur och höjt marken 130cm mot vägen?
Sen satt en ny mur på 120cm ovanpå denna?
Eller har du satt ett staket innanför muren?

Det spelar roll om det är ett "staket", plank eller mur.
Jag repeterar vad jag skrev ovan:
-Jag har en (gammal) stödmur som mäter 130-140 cm.
-Vår tomt går i höjd med den, dvs, marknivå innanför stödmur är ca 130 över gatan, dvs det finns en fallrisk.
-Därför har vi satt ett staket där, på insidan muren.

Jag har inte satt dit stödmuren, den byggdes förmodligen när huset byggdes på 50-talet.
Tomten har "alltid" gått på gatunivå +130cm, dvs i princip i höjd med stödmuren, jag har alltså inte fyllt upp tomten eller liknande.
Jag tror att jag behöver rätta mitt staket och kalla det för plank, för det är begränsad genomsiktlighet....

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
johannord och 6 till
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Klart att man får anmäla vad man vill. Jag hade dock uppfattat att inspektörerna ska hålla sig till vad de är där för att inspektera och inte börja kontrollera/undersöka om jag har bygglov för annat. Jag kanske formulerade frågan fel. Det är väl mer så att om inspektören är där i ett ärende så kanske inte jag förväntar mig att de ska kolla upp om jag VERKLIGEN har bygglov för något annat som finns på tomten (>5år, dock ej 10). Det ligger ju utanför det tillsynsärende de är där för att kolla. De skulle lika väl i så fall börja gå runt i området och se om övriga på gatan har bygglov för de ev åtgärder de vidtagit.

Fotot de har skickat till lovavdelningen är på vårt staket som går utmed gatan. Man får ha mur/staket på 120cm mot gatan. Jag har en (gammal) stödmur som mäter 130-140 cm. Vår tomt går i höjd med den, dvs, marknivå innanför stödmur är ca 130 över gatan, dvs det finns en fallrisk. Därför har vi satt ett staket där, på insidan muren. De säger nu att staketet måste rivas, då vi inte får ha ett högre staket/mur än 120 cm och stödmuren finns ju där.

Stödmur och staket skymmer ingen sikt.
När de kontrollerade vårt garage, så kollade de av grannen byggnader. Vi såg däremot till att få avdrag på fakturan eftersom de inte bara gjorde arbete till oss. Vilket vi fick utan problem 😀

• Gilla
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anelle skrev:
Jag ser ju inte riktigt byggnadsinspektörerna som "poliser" eller att de initierar undersökningar och det är ju en viss skillnad på straffrättsliga brott....

Dessutom är det jag efterfrågar med mitt inlägg mer att jämföra med att om polisen kommer och vill prata med mig om min stulna TV och då ser en bil utanför mitt hus så börjar de väl inte undersöka om det verkligen är min bil..... och skickar foto till bilregistret för att se om det verkligen är min bil.

Byggnadsnämndens uppdrag är ju att bevaka det allmännas intresse. Det blir således dess medarbetares uppdrag också. Det anses i rättsapparaten ett viktigt allmänt intresse att den enskilde följer bygglagstiftningen. Därav medarbetarnas agerande. De är alltså inte där för att hjälpa dig och ge dig service, de är involverade för att skydda det allmänna mot dina felsteg. Tänk på dem som polis/åklagare - de letar efter dina lagöverträdelser.

Redigerat:
  • Gilla
mawno och 6 till
  • Laddar…
R
A Anelle skrev:
Varför inte? Ser de något de misstänkt så hoppas jag de kollar upp det när de ändå är på plats.

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Karrock
A Anelle skrev:

Fast om du ringer ut dem för att titta på bygglov på din tomt är det väl inte konstigt om de har tittat i förväg på vad du har för lov och reagerar på något som uppenbart avviker.

Det är väl också ett av främsta argumentet mot små harmlösa svartbyggen, att de kan ligga en i fatet om rejäla lov ska sökas.

• Gilla
Alti och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Purre Purre skrev:
Egentligen borde ni väl inte ha fått bygglovet från allra första början då utgångsläget inte är planenligt.

[länk]
Nej, det funkar inte så. Bara för att TS stödmur kanske inte är planenlig (om det stämmer) så påverkar det inte kravet på planenlighet för en annan bygglovspliktig åtgärd som inte har med muren att gör.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.