3 167 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Sluta krets för att blockera kylproduktion?
Terminal 5 o 6 kan användas för att kalla på kyla. I figuren ser du att den i det fallet styr en on/off ventil på köldbäraren. Men eftersom du vad jag förstår INTE har en on/off ventil utan ett kontinuerligt ställdon så borde det alltså inte sitta något där. Stämmer det? I så fall kanske du kan använda terminal 5 o 6 för att kalla på kyla på annat vis. Om det stämmer kan jag ge ett mer konkret förslag på hur du kan göra.E erik8308 skrev:
Edit: Har försökt läsa bruxen ber noggrannt. Det går ju att konfigurera på 100 olika sätt. Med kontinuerligt fläktstyrning och on/off ventilstyrning så fungerar terminal 5 o 6 på önskat sätt - d.v.s. funktionen är "kalla på kyla". Dessutom kan man konfigurera terminal 8 att sluta eller öppna när fläkten går (se tabell 6). Så även den kan användas. Men om man nu istället väljer kontinuerligt ventilstyrning så kan jag inte se att det är beskrivet hur terminal 5 o 6 fungerar - den är ju liksom onödig i det tänkta användningsfallet. Det är inte heller enkelt att utläsa om terminal 8 kommer att fungera i det här fallet. Enklast är nog att mäta sig fram för att se om och när den växlar.
Redigerat:
Jösses, jag tyckte jag läste manualen noggrant! Den där utgång 8 kan man ju använda i kombination med att man stänger av kylan när det blir alldeles för kallt ute.Pen skrev:
Terminal 5 o 6 kan användas för att kalla på kyla. I figuren ser du att den i det fallet styr en on/off ventil på köldbäraren. Men eftersom du vad jag förstår INTE har en on/off ventil utan ett kontinuerligt ställdon så borde det alltså inte sitta något där. Stämmer det? I så fall kanske du kan använda terminal 5 o 6 för att kalla på kyla på annat vis. Om det stämmer kan jag ge ett mer konkret förslag på hur du kan göra.
Edit: Har försökt läsa bruxen ber noggrannt. Det går ju att konfigurera på 100 olika sätt. Med kontinuerligt fläktstyrning och on/off ventilstyrning så fungerar terminal 5 o 6 på önskat sätt - d.v.s. funktionen är "kalla på kyla". Dessutom kan man konfigurera terminal 8 att sluta eller öppna när fläkten går (se tabell 6). Så även den kan användas. Men om man nu istället väljer kontinuerligt ventilstyrning så kan jag inte se att det är beskrivet hur terminal 5 o 6 fungerar - den är ju liksom onödig i det tänkta användningsfallet. Det är inte heller enkelt att utläsa om terminal 8 kommer att fungera i det här fallet. Enklast är nog att mäta sig fram för att se om och när den växlar.
Kan man ”enkelt” koppla ihop de där signalerna så att resultatet blir att den öppnar när ngn fläkt är på?
Ja, i och med att konfig värde 2 betyder att kontakten är sluten när fläkten är av så kan du seriekoppla kontakterna till de två termostaterna. Då blir resultatet att "slingan" är sluten endast när båda fläktarna är av, d.v.s. när ingen kylning behövs. Det är ju den funktion din Nibe behöver om jag fattar det rätt.
För att detta ska bli potentialfritt och fungera krävs att ingenting annat är anslutet till någon av terminalerna 5, 6, 7, 8.
Återigen bäst att mäta att terminal 8 fungerar som tänkt även när kontinuerlig ventilstyrning används.
Funderar också på vad du menade med att du styr fläkthastigheterna "manuellt" i tre hastigheter? Om du konfigurerar termostaten att styra fläkten i 3 fasta hastigheter (P05 = 2) istället för 0-10V styrning så undrar jag om det är så att terminalerna 5, 6, 7, 8 tas i anspråk för detta ändamål. Vilken konvektor är det du har - finns den med i något av schemana för termostaten? Alla schema verkar använda 0-10V styrning mellan termostat och konvektor.
För att detta ska bli potentialfritt och fungera krävs att ingenting annat är anslutet till någon av terminalerna 5, 6, 7, 8.
Återigen bäst att mäta att terminal 8 fungerar som tänkt även när kontinuerlig ventilstyrning används.
Funderar också på vad du menade med att du styr fläkthastigheterna "manuellt" i tre hastigheter? Om du konfigurerar termostaten att styra fläkten i 3 fasta hastigheter (P05 = 2) istället för 0-10V styrning så undrar jag om det är så att terminalerna 5, 6, 7, 8 tas i anspråk för detta ändamål. Vilken konvektor är det du har - finns den med i något av schemana för termostaten? Alla schema verkar använda 0-10V styrning mellan termostat och konvektor.
Redigerat:
Prova: med givarna , det brukar vara så att ett avbrott ger öppen ventil ut och en kortis stängd ventil det är detsamma som fullt eller öppet på 0-10V ,det är inget som går sönder , men är det en balansering på givarna kan det resultera i en felindikering av givare , men det får du prova , fungerar det så är det bara ett relä som styrs utifrån som behövs , avbrott eller kortis , blir då att ev en ventil inte kommer att reglera mellan 0 och 10 V.
Redigerat:
Jag har en AC-konvektor, till min elektrikers enorma förtret när han bara dragit ett rör från termostaten. Så vi kan inte styra fläkten steglöst utan det sker i 3 steg. Naturligtvis så sköter termostaten hastigheten, men de sker i 3 steg.Pen skrev:
Ja, i och med att konfig värde 2 betyder att kontakten är sluten när fläkten är av så kan du seriekoppla kontakterna till de två termostaterna. Då blir resultatet att "slingan" är sluten endast när båda fläktarna är av, d.v.s. när ingen kylning behövs. Det är ju den funktion din Nibe behöver om jag fattar det rätt.
Kollade precis hur det är draget och 5,6,7,8 har sladdar i sig och det ser ut att vara 1.5mm2-sladdar.
Kan jag inte koppla in på 8an då?
Just nu står c23 på 0.
Redigerat:
Va synd. Då tror jag att det är som jag misstänkte - att reläutgångarna 5, 6, 7, 8 istället används för spartransformatorn till fläkten. Kan inte hitta detta explicit i manualen - det står att den styr via reläutgångar och det finns ju inga andra sådana än 5, 6, 7, 8 vad jag kan se. Nej, i så fall kan du inte använda terminal 8 och inte 6 heller. Men det är som sagt dåligt beskrivet i manualen. Känns inte som att termostaten är riktigt avsedd för annat än 0-10V styrning av fläkten - relävarianten verkar vara en fix.
Teoretiskt skulle du kunna sätta tre reläer på 6, 7, 8 för att avgöra om fläkten går, men det är ju en trist lösning. En brasklapp här är att det kan finnas spänning även på de terminaler som inte är aktiva (på grund av spartransformatorns koppling). Du bör mäta dessa spänningar för varje steg.
Jag antar att du redan har kollat om ditt ställdon möjligen har en ändlägeskontakt? En del har det och då kan du ju använda den.
Annars blir det att göra något mer komplicerat som nämns av andra i tråden. Jag röstar på en variant av FrittDragII's lösning
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-blockera-kylproduktion.325174/#post-3076257
där du tar två sådan moduler - en för varje konvektor - och skippar diodkopplingen på sensorsidan.
Teoretiskt skulle du kunna sätta tre reläer på 6, 7, 8 för att avgöra om fläkten går, men det är ju en trist lösning. En brasklapp här är att det kan finnas spänning även på de terminaler som inte är aktiva (på grund av spartransformatorns koppling). Du bör mäta dessa spänningar för varje steg.
Jag antar att du redan har kollat om ditt ställdon möjligen har en ändlägeskontakt? En del har det och då kan du ju använda den.
Annars blir det att göra något mer komplicerat som nämns av andra i tråden. Jag röstar på en variant av FrittDragII's lösning
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-blockera-kylproduktion.325174/#post-3076257
där du tar två sådan moduler - en för varje konvektor - och skippar diodkopplingen på sensorsidan.
Redigerat:
En fråga: Behöver du verkligen denna extra styrning överhuvudtaget när du har Nibe PCS44? Den innehåller ju redan en regleringsfunktion med shuntning av framtemperaturen till kylkonvektorn. Om dina lokala termostater stryper flödet så kommer PCS44 försöka hålla samma framtemperatur (baserat på utetemperatur) och "blanda" in mindre kallt vatten i kylslingan. Dock kommer cirkulationspumpen att gå ända tills PCS44 anser att ingen kyla alls behövs. Det kanske är detta du vill undvika genom att ansluta den extra styrningen?
Har du 3-vägs eller 2-vägs ventiler under dina ställdon? Med 2-vägsventiler kommer förstås flödet att strypas helt när kyla inte behövs och då får cirkulationspumpen arbeta mot en stängd slinga. Om detta är skadligt eller inte kan jag inte uttala mig om - gissningsvis inte och pumpen kan ställas att hålla konstant tryck. Framtemperaturgivaren kommer också att få fnatt eftersom den inte längre känner av mediat (inget flöde) utan istället antar pannrummets temperatur efter ett tag. Med extern styrning kan detta undvikas (fast bara när strypningen är total).
Har du 3-vägs eller 2-vägs ventiler under dina ställdon? Med 2-vägsventiler kommer förstås flödet att strypas helt när kyla inte behövs och då får cirkulationspumpen arbeta mot en stängd slinga. Om detta är skadligt eller inte kan jag inte uttala mig om - gissningsvis inte och pumpen kan ställas att hålla konstant tryck. Framtemperaturgivaren kommer också att få fnatt eftersom den inte längre känner av mediat (inget flöde) utan istället antar pannrummets temperatur efter ett tag. Med extern styrning kan detta undvikas (fast bara när strypningen är total).
Redigerat:
Ok - när du säger det så låter det ju väldigt sunt. Då bör TS använda 3-vägs ventiler för att garantera visst minimiflöde genom pumpen antar jag. Alternativt, med 2-vägs ventiler, stänga av pumpen i god tid innan det blir fis-flöde.
En baypass brukar kunna klara det för att erhålla ett flöde över pumpen , sen klart att den inte får stå och gå 24/7 då blir den het ändå men klarar sig bra länge . bäst är att stoppa den när indikering på stopp av flöde ges , då det är kyla så blir det nog detsamma på vintern som med cirkpumpar som stoppas på sommaren , den kärvar fast när den står still läääängePen skrev:
Hmm, ok
Jag kör pumpen mot konstant tryck nu. Så när alla ventiler är stängda så går den inte så hårt och ventilerna är 2-vägs. Avsikten med blockeringen var att spara pumpel. Jag ska försöka mäta hur mkt den förbrukar någon dag, tänkte köpa en sån där elmätare som man sätter i stickproppen.
Men, menar ni att det är direkt dumt att köra pumpen med alla ventiler stängda?
Jag kör pumpen mot konstant tryck nu. Så när alla ventiler är stängda så går den inte så hårt och ventilerna är 2-vägs. Avsikten med blockeringen var att spara pumpel. Jag ska försöka mäta hur mkt den förbrukar någon dag, tänkte köpa en sån där elmätare som man sätter i stickproppen.
Men, menar ni att det är direkt dumt att köra pumpen med alla ventiler stängda?
En cirkulationspump eller pumpar överhuvud taget ska inte gå mot stopp , då mår dom illa och blir varma .,till slut blir lindningen så varm att isolationen krackelerar och en kortis i härvorna är ett faktum ,med byte av pump som det enda att göra .
Har varit med om att det kokade i pumphuset på ett par ställen där ett fel uppstått , med tvärnit på flödet
Har varit med om att det kokade i pumphuset på ett par ställen där ett fel uppstått , med tvärnit på flödet
Så då måste jag få ordning på blockeringen alltså... fasen då...
Den går på lägsta effekt samt att tempen på vattnet är 8 grader.
Om man känner på pumpen så är den så kall så det kondenserar på den... men jag ska se vad elektrikern säger när han kommer tillbaka... samt eveco då...
Den går på lägsta effekt samt att tempen på vattnet är 8 grader.
Om man känner på pumpen så är den så kall så det kondenserar på den... men jag ska se vad elektrikern säger när han kommer tillbaka... samt eveco då...
Det jag sa om pump mot stopp är generellt
Kanske det går ett delflöde över VP på något vis eftersom du säger pumpen är kall , följ alla rör och se om det är något sådant
I bland så är det paralellkopplat och inga backventiler , men mycket svårt att säga hur det är kopplat rörmässigt på distans
Så länge som pumpen är kall kan du köra den 24/7 ( kritisk temp är ca 90 C ) utan att vara orolig , den kyls på något vis
Kanske det går ett delflöde över VP på något vis eftersom du säger pumpen är kall , följ alla rör och se om det är något sådant
I bland så är det paralellkopplat och inga backventiler , men mycket svårt att säga hur det är kopplat rörmässigt på distans
Så länge som pumpen är kall kan du köra den 24/7 ( kritisk temp är ca 90 C ) utan att vara orolig , den kyls på något vis