Har ett mindre hus där förre ägaren tyckte det var smart att lägga 2 stolpar på timmerstommen och en synlig i nock när han höjde taket för att få ståhöjd på loftet.
Har i många år funderat på hur smart det var.
Förmodligen behandlade med kreosot, de nedre är inbyggda i väggen och syns ej.
Den mittre är synlig, luktar inget och har aldrig gjort och är torr.
Funderar på att olja/ lacka in den för att få den lite mörkare/snyggare.
Går det att göra, så länge man inte tar på trät eller det luktar verkar det vara ofarligt?