Hej,
Helreniverade mitt badrum för ca 2 mån sedan, noterade idag när jag moppade att det är sprickor i fogen mellan alla plattor, över hela golvet. Drt är visserligen tunna, men ska det verkligen vara så?
Vi väntade enl instruktion med att sätta på golvvärmen, väntade tom dubbel tid, så satte inte på förrän efter en månad.
Är detta ngt jag borde reklamera, finns det risk att det kommer in fukt genom dessa sprickor eller att figen kommer spricka mer?
Stort tack för svar. Sprickor i fogen mellan gröna kakelplattor på ett nyligen renoverat badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på sprickor i fogar mellan gröna kakelplattor på ett badrumsgolv.
Skapa konto

Mats-S
Hej, det där ser ju inte bra ut ...
Funderar på om det kan bero på att du har något avancerat mönster i plattläggningen, så att det är stor skillnad på ytorna på varje platta och värmen då påverkar dom att röra sig "oregelbundet" ...
Tycker att du ska kontakta dom som gjort jobbet så får dom ta en koll och föreslå åtgärd.

Har du en bild där man ser hela golvet?

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Fogen i sig har inget med tätskiktet att göra, den släpper igenom vatten även utan sprickor.

Eftervattnades fogen när jobbet gjordes?

Mats-S Mats-S skrev:
Hej, det där ser ju inte bra ut ...
Funderar på om det kan bero på att du har något avancerat mönster i plattläggningen, så att det är stor skillnad på ytorna på varje platta och värmen då påverkar dom att röra sig "oregelbundet" ...
Tycker att du ska kontakta dom som gjort jobbet så får dom ta en koll och föreslå åtgärd.

Har du en bild där man ser hela golvet?
Tack för svar, ja det är hexagoner, så det blir ju inga "raka" linjer, o nu när du säger det så här sprickorna uppkommit i alla "mötesplatser" mellan tre plattor. Badrummet är totalt kanske bara 4,5 kvadrat, så jag vet att fallet ändras nästan mellan varje platta.
Bör golvet alltså fogas om??
Bifogar bild på större delen av golvet. Hexagonalt kaklat badrumsgolv med synliga sprickor där plattorna möts, inkluderar toalett och badkar.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Fogen i sig har inget med tätskiktet att göra, den släpper igenom vatten även utan sprickor.

Tack för svar,
Ok, skönt att veta att tätskiktet förhoppningsvis inte är påverkat.
Vet ej om fogen eftervattnades, är det något som ska göras automatiskt eller ngt som man måste efterfråga, och vad är syftet med att eftervattna fogen? Skall kontakta entreprenören och fråga.
Kan jag kräva att golvet skall fogas om eller kommer samma problem att uppstå? Spelar sprickorna någon roll för funktionen eller är det bara estetiskt?

T
Det är marockanskt kakel du har och ibland kan plattan krympa när den torkar och därav få sådana mikrosprickor. Enda man kan göra är att skrapa bort fogen och foga om.

Har själv råkat ut för det när det gäller marockanskt kakel, har kanske lagt sådant i 6-7 utrymmen, mest hall då jag helst inte lägger det i badrum och en gång så fick jag sådana krympsprickor och det hjälpte att foga om.

• Gilla
DrKron och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Centano Centano skrev:

vadå eftervattna fogar...? Aldrig hört något som gör så

T tank77 skrev:
Det är marockanskt kakel du har och ibland kan plattan krympa när den torkar och därav få sådana mikrosprickor. Enda man kan göra är att skrapa bort fogen och foga om.

Har själv råkat ut för det när det gäller marockanskt kakel, har kanske lagt sådant i 6-7 utrymmen, mest hall då jag helst inte lägger det i badrum och en gång så fick jag sådana krympsprickor och det hjälpte att foga om.
This.
Förutom att det inte är kakel, utan cementplattor.

• Gilla
Bouno
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
vadå eftervattna fogar...? Aldrig hört något som gör så
Det är för att fogen ska brinna långsammare och bli starkare.

• Gilla
Centano
  • Laddar…
B Bouno skrev:
Tack för svar, ja det är hexagoner, så det blir ju inga "raka" linjer, o nu när du säger det så här sprickorna uppkommit i alla "mötesplatser" mellan tre plattor. Badrummet är totalt kanske bara 4,5 kvadrat, så jag vet att fallet ändras nästan mellan varje platta.
Bör golvet alltså fogas om??
Bifogar bild på större delen av golvet. [bild]
Guuuud vilket häftigt golv!!! :love::love::love:

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Det är för att fogen ska brinna långsammare och bli starkare.
Det är väl inget man gjort dom senaste 15 åren. På den tiden strödde man ju även fogpulver i efterhand också för att motverka flammiga fogar. Har svårt att se att dom där små sprickorna är något att oroa sig över.

Schwen92 Schwen92 skrev:
Det är väl inget man gjort dom senaste 15 åren. På den tiden strödde man ju även fogpulver i efterhand också för att motverka flammiga fogar. Har svårt att se att dom där små sprickorna är något att oroa sig över.
När man fogar betongplattor är det nödvändigt, eftersom de suger mer fukt än kakel/klinkers... Fogen torkar för fort annars.. Man bör även fukta plattorna innan man fogar.... (jag har betongplattor i mitt badrum så fråga inte hur jag vet..)

Men som du säger, sprickorna gör troligen ingen skillnad.. Jag har haft likadana mikrosprickor på en vägg i över 5 år, och de har inte ramlat ner....

• Gilla
DrKron och 1 till
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Jag fogade senast för ett par år sedan med Kiiltos fog och den skulle eftervattnas men jag håller helt med om att sprickorna inte är ngt att oroa sig för.

• Gilla
Bouno
  • Laddar…
B Bouno skrev:
Spelar sprickorna någon roll för funktionen eller är det bara estetiskt?
Enbart estetiskt, som många redan har sagt.

• Gilla
Bouno
  • Laddar…
Lånar tråden lite.

Jag har precis samma problem. Jag har marockanskt klinker av betong. Små sprickor rakt över fogen på flertalet ställen.

Om jag skulle foga om finns det någon speciell fog jag ska använda eller räcker det att vattna fogen? Under hur lång tid behöver den vattnas och hur mycket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.