Hej!

Jag håller på att gör om vårt sovrum. En del av det är att byta ut golvet mot helteckningsmatta. Just nu är det plastmatta.
Vi har börjat riva bort lite och ser att det är, vad som ser ut som, papp och olika typer av lim(?).
Vi behöver få bort alla limrester och pappen. Men allt utom själva plastmattan sitter som berget.
Är det bara att hyra maskin för betongslipning som gäller? Eller finns det något enklare eller smidigare sätt?
Vi har låtit analysera limmet, och det är ingen asbest i det.
Huset är ett kedjehus från 1957 med oisolerad betongplatta direkt på mark.

Tack för hjälpen!

MvH
Niklas

• Rivning av plastmatta på golv, visar lager av papp och lim på betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av äldre golv med borttagen plastmatta, synlig papp och limrester på betongplatta.
    Skapa konto
  • Rivet plastgolv i sovrum, synliga limrester och papp kvar på betonggolv med verktyg intill, blå pall bredvid.
    Skapa konto
  • Golvet i ett sovrum där plastmattan delvis har rivits bort, visar underliggande papp och lim ovanpå betongplattan. En blå pall står intill.
    Skapa konto
Idag har jag provat med skrap på multiverktyg, excenterslip och roterande stålborste. jag fick bort "pappen" eller vad det är med skrapen och excenterslip. Stålborsten hjälpte lite på tjäran. Men det känns som ett evighetsjobb...

Bästa svaret

kör på betongslip typ flex med dammsugare så är det gjort på ett kick

• Gilla
Geeklas
  • Laddar…
E egge80 skrev:
kör på betongslip typ flex med dammsugare så är det gjort på ett kick
Tack! Det får nog bli det 😀

Geeklas Geeklas skrev:
Hej!

Jag håller på att gör om vårt sovrum. En del av det är att byta ut golvet mot helteckningsmatta. Just nu är det plastmatta.
Vi har börjat riva bort lite och ser att det är, vad som ser ut som, papp och olika typer av lim(?).
Vi behöver få bort alla limrester och pappen. Men allt utom själva plastmattan sitter som berget.
Är det bara att hyra maskin för betongslipning som gäller? Eller finns det något enklare eller smidigare sätt?
Vi har låtit analysera limmet, och det är ingen asbest i det.
Huset är ett kedjehus från 1957 med oisolerad betongplatta direkt på mark.

Tack för hjälpen!

MvH
Niklas
Hej Niklas, Några år sedan du kämpade med denna fråga. Hur löste du det till slut. Sitter med samma problem som jag behöver lösa...

J Jana1973 skrev:
Hej Niklas, Några år sedan du kämpade med denna fråga. Hur löste du det till slut. Sitter med samma problem som jag behöver lösa...
Bara några månader sedan 😉

Men jag köpte en stabil färgskrapa på Clas Ohlson och körde muskelkraft. Gick ändå förvånansvärt smidigt att skrapa bort skiten.
Jag körde multiverktyg med sågblad först, för att få bort det mesta av pappen över. Sen skrapan. Slipade med excenterslip för att få bort resterna. Behövde inte få bort exakt allt, så det fungerade bra 😀

• Gilla
Jana1973 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.