Z z_bumbi skrev:
En öppen fundering.
Jag gissar att två osb och två gips dämpar i närheten av den lilla mängd isolering som det tros allt blir. Minst 15% är redan gips och trä..

Frågan ör hur stabilt det blir och/eller hur man får det stabilt?
Jag tänker så här:

Två lager OSB och två lager gips ger ju ganska bra massa i sig, och dämpar nog en hel del ljud redan innan man ens börjar prata isolering. Trä och gips står ju ändå för en rätt stor del av väggens ytvikt, som du säger.

Men stabiliteten då – där håller jag med om att det är den stora frågan. Jag fattar att 34-reglar kanske är att ta i, men med 45-reglar, tvärslå mitt på och kanske fibergips på båda sidor, borde det ändå bli en vägg som känns ganska stum, även i full höjd. Speciellt om man kör cc300 eller cc400.

Sen funderade jag också på om man skulle kunna fälla in OSB mellan reglarna - för att inte utan att bygga ut väggen mer. Det borde kunna ge lite mer ”låst” känsla, särskilt om man limmar skivan mot både regel och gips - men då kanske fibergips är overkill.

Z z_bumbi skrev:
En öppen fundering.
Jag gissar att två osb och två gips dämpar i närheten av den lilla mängd isolering som det tros allt blir. Minst 15% är redan gips och trä..

Frågan ör hur stabilt det blir och/eller hur man får det stabilt?
Precis, bara 4 lager skivor omlott - skarvarna på olika ställen, borde ju både bli stabilt och ganska tyst. Vill man ha ännu stabilare så kan man kanske limma också. Är väl dock lite svårare att bygga. En vanlig vägg kanske också har lättare att ta upp utvidgningar/krympningar(?) Nu har jag aldrig byggt någon vägg så, eller någon annan vägg heller för den delen kanske ska tilläggas…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.