11 207 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Slarvig målare - Nyproduktion - Besiktning
Så du tror att det inte kommer gå att ”återställa”?J J Vos skrev:Det beror för mig mycket på vad man har kommit överens. Tyvärr finns det mig veterligen inte olika standard man kan välja som kund. Personligen skulle jag montera listerna efter målning av väggarna, men det är tyvärr svårt att köpa in utan att det blir för dyrt.
Många av dina bilder är jag rädd att det inte blir bättre även om ni får det omgjord. Att de inte slipade hörnen vid fönsterbräda ska du absolut inte godkänna. Målarfog som redan lossnar hoppas jag för dig att de rättar till omgående också. Risken är att de anser att huset ska sätta sig lite innan.
Egentligen tycker jag att listerna inte borde behöva målarfog i ett nybyggd hus. Snickaren borde höja sin standard också.
Jag tror att det går att få det tillfredsställande även nu i efterhand. Bara de vill och skickar rätt målare. Jag tror dock att det finns några saker som du inte hade stört dig lika mycket på om de mer allvarliga fel inte hade funnits.I I-B skrev:
Jag skämtade bara. Man gör inte så skrev du och det tyckte jag lät lite roligt.H Hans9 skrev:
Jag skrev även att jag gör så, men att det skulle blir för dyrt. Det finns dock inte något nytt med denna tillvägagångssätt. Det är bara att hög kvalitet inte är lika lönsamt. Många ser inte ens skillnaden fram till efter en torr vinter.
Du får tycka vad du vill. Jag tycker att nyproducerade bostäder inte bör behöva målarfog, men tyvärr är det så samhället fungerar numera.
Vårt hus såg tyvärr värre ut vid besiktning men gick igenom trots mina protester. Många "hantverkare" har tyvärr ingen som helst yrkesstolthet. Ja, det gäller såklart även kontorsarbetare, men då syns det ju inte lika tydligt...
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Betala kontant med trasiga sedlar så är ni kvitt.....
Vissa av felen är ju 100% fel.
Regeln att det inte ska vara släpljus när man besiktar kan jag köpa, med som det där ser ut är det inte en skavank eller synliga penseldrag utan helt enkelt fel.
Var påstridig och lycka till.
På jobbet byggde vi om, och det kan ju bli lite hipp som happ, men målaren, vilken kille! Han gick och sparmålade och duttade runt elkablar och rör i flera dagar och slutmålade och duttade mer vartefter de byggde. Gick man nära såg man penselstrykningar och duttande kors och tvärs, men på en meter såg det bra ut och helheten blev fantastisk! Så det finns proffs.
/W
Vissa av felen är ju 100% fel.
Regeln att det inte ska vara släpljus när man besiktar kan jag köpa, med som det där ser ut är det inte en skavank eller synliga penseldrag utan helt enkelt fel.
Var påstridig och lycka till.
På jobbet byggde vi om, och det kan ju bli lite hipp som happ, men målaren, vilken kille! Han gick och sparmålade och duttade runt elkablar och rör i flera dagar och slutmålade och duttade mer vartefter de byggde. Gick man nära såg man penselstrykningar och duttande kors och tvärs, men på en meter såg det bra ut och helheten blev fantastisk! Så det finns proffs.
/W
Om du går in på en fiat affär och betalar för en fiat, hur stor är chansen att du får en ferrari?K Kane skrev:
Att göra jobbet som i mitt exempel kostar 30-40’ kan fort kosta 100-150’ om man ska göra det absolut perfekt med bredspacklade väggar och tak, plåtlister i alla vinklar, bättre färg, inmålade snickerier osv osv.
Alltså kan det vara en vettigare fråga, vad har husleverantören betalat målaren för? Har han köpt den absolut billigaste offerten med minst behandlingar så blir det fort inte så bra.
Vet byggare som vägrar betala målaren för mer än ett varv färg på ny gips och betong..
Nej men mest troligt har husleverantören handlat det billigaste han får tag i oavsett. Jag tycker bara att man ska klarera vart skulden egentligen ligger, har målaren fått till sig att han max får lägga 30 timmar på huset av sin chef då blir det vad det blir på 30 timmar.K Kane skrev:
Det betyder inte att målaren är kass som hantverkare.
Sen är det inte ovanligt att privatpersoner handlar hantverkaren som lämnar halva priset mot alla andra heller.
Så om jag betalar dig en tredjedel av vad det kostar att göra ditt jobb perfekt borde jag förvänta mig att du ändå gör det perfekt?Farstatjej90 skrev:
Tycker det kastas mycket skit på målaren och märkligt lite på husleverantören som mest troligt egentligen bär ansvaret. Sannolikt har målaren inte ens betalt för att tejpa listerna utan har lämnat pris efter att få göra allt innan dessa monterades.
Är du målare och tycker det är ok att lämna ett nytt hus i det skick som visats så saknar du uppenbarligen all form av yrkesstolthet. Det riktigt skrämmande är att när hustillverkaren tycker att det är ok att slarva på direkt synliga grejer så vågar man ju inte tänka på hur de gjort på ställen där det inte syns.A Axeler skrev:
Målaren är väl bara anställd och får väl i sin tur skit av sin chef om det tar för länge, hur mycket gratisjobb gör du på ditt jobb åt dina kunder? Husleverantören tar kortaste vägen/billigaste lösningen i allt för annars är hans hus så dyrt att ingen köper det.L lbgu skrev:Är du målare och tycker det är ok att lämna ett nytt hus i det skick som visats så saknar du uppenbarligen all form av yrkesstolthet. Det riktigt skrämmande är att när hustillverkaren tycker att det är ok att slarva på direkt synliga grejer så vågar man ju inte tänka på hur de gjort på ställen där det inte syns.
I min erfarenhet så är kvaliteten rätt skrämmande dålig hos alla stora husleverantörer.