11 207 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Slarvig målare - Nyproduktion - Besiktning
Jag skiter i vad målaren får betalt. Det är inte mitt problem.E Emilhälli skrev:Så om jag betalar dig en tredjedel av vad det kostar att göra ditt jobb perfekt borde jag förvänta mig att du ändå gör det perfekt?
Tycker det kastas mycket skit på målaren och märkligt lite på husleverantören som mest troligt egentligen bär ansvaret. Sannolikt har målaren inte ens betalt för att tejpa listerna utan har lämnat pris efter att få göra allt innan dessa monterades.
Men kan man inte göra jobbet bra för timmarna man får då ska man tacka nej.
Man kan inte som arbetstagare tacka nej till arbete som du blir utdelad till av arbetsgivaren som ligger inom ramen av det man är anställd inom..Farstatjej90 skrev:
Redigerat:
Det blir dessutom bättre om man gör det på rätt sätt, dvs som du säger list mjukfog färg/tapet är listen lackad kan man foga ger och sedan måla även på listens plattsida då sys ju varken spik eller annat....Men sånt ingår inteH Hans9 skrev:
För det första kan man alltid göra ett bra jobb oavsett tid. Blir det inte klart blir det inte klart men slarv det behöver ingen göra.J Jansson69 skrev:
Och får man såna påtryckningar kan man byta jobb.
Sen spelar det ingen roll för kunden vems felet är utan kunden vill ha ett bra resultat. Accepterar man jobbet accepterar man att det ska bli bra annars får nån annan ta det...
Nej det är svårt/omöjligt att göra ett bra jobb med för lite tid..Farstatjej90 skrev:
Ja det kan man men få gör det pga. tidspress som är så vanligt i byggbranschen..Farstatjej90 skrev:
Självklart..Farstatjej90 skrev:
Men målaren som är ute och målar är oftast inte den som upphandlar arbetet och som anställd är det inte smart att arbetsvägra.Farstatjej90 skrev:
Ja jag är målare. Vi har behandlingskoder att jobba efter. Och även klassificeringar (q1-q4)L lbgu skrev:Är du målare och tycker det är ok att lämna ett nytt hus i det skick som visats så saknar du uppenbarligen all form av yrkesstolthet. Det riktigt skrämmande är att när hustillverkaren tycker att det är ok att slarva på direkt synliga grejer så vågar man ju inte tänka på hur de gjort på ställen där det inte syns.
Om du köper en dålig behandling och en dålig klassificering, så är det det du får…
Detta är standard vid nyproduktion. Det skall gå fort och vara billigt.
Sen betalar inte min yrkesstolthet mina räkningar, det gör ackordet (som vi inte får om inte jobben går igenom besiktningen)
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Vilket bullshit ingen med yrkesheder gör ett dåligt jobb, gissar att du själv har lämnat en del sånt här bakom dig för olika "ursäkter"/ alltid nån annans fel etc....🤔J Jansson69 skrev:
Men lägg ner nu. Du har ju tydligt ingen uppfattning om hur det fungerar trots att flera har försökt förklara detta för dig. Yrkesstolthet har inget med bygg att göra längre när beställare hela tiden köper den med billigast offert. Tror du att någon som har den billigaste offerten gör det bästa jobbet?Farstatjej90 skrev:
Nä allt handlar bara om att göra jobbet precis så bra att det går igenom besiktningen och den är som jag skrivit tidigare ganska slapp.
Om målaren tar längre tid på sig än vad firman räknat med så har han snart inget jobb då företaget går i konkurs eftersom det inte tjänar några pengar. Allt idag handlar om pengar och inget annat.
Köp en målare på löpande räkning så ska du se skillnaden men då får man läsa att dom lurar folk för det tar alldeles för lång tid och kostar för mycket
Med för få timmar skulle målaren istället för att göra allt halvdant kunnat målat hälften av rummen ordentligt istället. Då blir det tydligt för arbetsgivaren, hustillverkaren och köparen att detta inte funkar.
För att förtydliga, enligt schema, så hade målarfirman möjlighet att utföra arbetet från 2/12 t.o.m. 19/12.
14 arbetsdagar, med en flexibel tid mellan 7-22.
Från bilder vi dokumenterat så ser vi att man har spacklat en del 10/12 och målat klart någonstans runt 12-15 december. Huset har en öppen planlösning, 2,5m i tak och är ca 145kvm.
Från bilder vi dokumenterat så ser vi att man har spacklat en del 10/12 och målat klart någonstans runt 12-15 december. Huset har en öppen planlösning, 2,5m i tak och är ca 145kvm.
Schemat har inte så stor betydelse då det är pengarna som styr.I I-B skrev:För att förtydliga, enligt schema, så hade målarfirman möjlighet att utföra arbetet från 2/12 t.o.m. 19/12.
Är det du som handlat upp målaren eller ingår dom i en totalentreprenad?
Det är delad entreprenad, men husleverantören är den som upphandlar målarna ja. Vi har inte möjlighet att välja det själva men det är vi som står för fakturan utanför ”standard” utförande.Matti_75 skrev: