Sjukt dåligt utfört. Har nyss haft slutbesiktning på ett Myresjöhus och besiktningsmannen gick och pekade på saker jag inte ens såg. Det där hade aldrig gått igenom.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Matti_75 Matti_75 skrev:
Men lägg ner nu. Du har ju tydligt ingen uppfattning om hur det fungerar trots att flera har försökt förklara detta för dig. Yrkesstolthet har inget med bygg att göra längre när beställare hela tiden köper den med billigast offert. Tror du att någon som har den billigaste offerten gör det bästa jobbet?
Nä allt handlar bara om att göra jobbet precis så bra att det går igenom besiktningen och den är som jag skrivit tidigare ganska slapp.
Om målaren tar längre tid på sig än vad firman räknat med så har han snart inget jobb då företaget går i konkurs eftersom det inte tjänar några pengar. Allt idag handlar om pengar och inget annat.
Köp en målare på löpande räkning så ska du se skillnaden men då får man läsa att dom lurar folk för det tar alldeles för lång tid och kostar för mycket
Vilken besiktning tror du detta hade gått igenom?

Farstatjej90
J Jansson69 skrev:
Som vanligt så gissar du illa men det är ingett ovanligt i ditt fall😉
Du låtsats säkert bara vara kass

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du låtsats säkert bara vara kass
Gör ju det för din skull så vi är på samma plan😉

E Emilhälli skrev:
Om du går in på en fiat affär och betalar för en fiat, hur stor är chansen att du får en ferrari?

Att göra jobbet som i mitt exempel kostar 30-40’ kan fort kosta 100-150’ om man ska göra det absolut perfekt med bredspacklade väggar och tak, plåtlister i alla vinklar, bättre färg, inmålade snickerier osv osv.

Alltså kan det vara en vettigare fråga, vad har husleverantören betalat målaren för? Har han köpt den absolut billigaste offerten med minst behandlingar så blir det fort inte så bra.

Vet byggare som vägrar betala målaren för mer än ett varv färg på ny gips och betong..
Den här kommentaren är mitt i prick.

Och nej, det är klart att det inte försvarar det dåliga resultatet.

Men ta frågan med husleverantören eller vem det nu må vara som har förhandlat fram resultatet kontra tidsbesparing.

Finns en väldigt stor sannolikhet att målaren som utfört detta är kapabel till något mycket bättre.

Men pratar vi simpelt basic hus som någon pekat fram ur en katalog.. ja.. då ser väldigt ofta ut så här.

Jag försvarar det inte, jag förklarar det.

• Gilla
I-B
  • Laddar…
pontuskarlsson pontuskarlsson skrev:

Men ta frågan med husleverantören eller vem det nu må vara som har förhandlat fram resultatet kontra tidsbesparing.

Finns en väldigt stor sannolikhet att målaren som utfört detta är kapabel till något mycket bättre.

Men pratar vi simpelt basic hus som någon pekat fram ur en katalog.. ja.. då ser väldigt ofta ut så här.

Jag försvarar det inte, jag förklarar de

Var drar man gränsen vid Fiat-affär vid nybyggnation? 10 miljoner? Kostar det så mycket mer att använda maskeringstejp på raka ytor?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
I I-B skrev:
Var drar man gränsen vid Fiat-affär vid nybyggnation? 10 miljoner? Kostar det så mycket mer att använda maskeringstejp på raka ytor?
Tyvärr spelar det ofta ingen roll vad du som kund betalar husleverantören då denne i princip alltid upphandlar billigaste UE han får tag på för att antingen bättra på sina egna marginaler eller för att man alikaväl är för ”billig” på produkten.

Tyvärr är det ju så att den som kan påstå sig leverera mest för minst pengar brukar få göra jobbet/sälja huset, när det gäller hantverk brukar inte det alltid betyda bäst.

Att köpa byggnation är synnerligen svårt, är själv i branchen och vette fasen hur man ska göra egentligen, speciellt som utomstående, klart att för mig hade jag kunna separat upphandla människor jag känner och vet är ärliga och duktiga men har man inte dom kontakterna är det svårt, riktigt svårt. Det ligger en sjuka i branchen där det enda som i lite större skala fungerar att konkurrera med är priset.

• Gilla
pontuskarlsson och 3 till
  • Laddar…
K

Är det verkligen mitt i prick?
Jag skulle vilja hävda att så inte är fallet.
Det här är mer som att kunden beställt en Kia Nero och får en bil med grundmålad kaross, emedan bas- och klarlack hälts ut i baksätet.

• Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
A Axeler skrev:
Det är klart att det går att fixa. Men innan du hänger målaren är det viktigt att ha koll på vilken kvalitet husbyggaren/utvecklaren har köpt av målaren. Vi gör oftast inte mer än det ni betalar för…
Jag antar att du själv är målare? Hur mycket ni gör gentemot den som har beställt jobbet handlar väl inte detta om eller? Kunden som har köpt huset tycker detta är oacceptabelt vilket jag absolut håller med om. Det där jobbet kan ingen seriös yrkesperson vara stolt över?

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
A Axeler skrev:
Det är klart att det går att fixa. Men innan du hänger målaren är det viktigt att ha koll på vilken kvalitet husbyggaren/utvecklaren har köpt av målaren. Vi gör oftast inte mer än det ni betalar för…
Så om nån sa du får en kvart på dig hade du kunnat tänka dig att kasta en spann målarfärg på väggen och åka hem, nöjd över att du "gjort det du fått betalt för"?

• Gilla
mixxno och 1 till
  • Laddar…
Så om nån sa du får en kvart på dig hade du kunnat tänka dig att kasta en spann målarfärg på väggen och åka hem, nöjd över att du "gjort det du fått betalt för"?
Exakt så. Gör du mer än du får betalt för?

• Gilla
mixxno
  • Laddar…
Unikt namn
E Emilhälli skrev:
Tycker man bör komma ihåg vid nyproduktion, i alla fall om man köper dom stoa husleverantörerna så får den billigaste målaren måla, det brukar innebära mellan 30 och 40’ för hela huset, dvs ca 40-50 timmars arbete med material.
Om kunderna aldrig ifrågasätter en finish som en full 15åring lyckats bättre med, så kommer aldrig byggjättarna höja kvalitén heller.

• Gilla
mixxno och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
A Axeler skrev:
Exakt så. Gör du mer än du får betalt för?
Då saknar du yrkesheder helt enkelt. Det är nog ganska vanligt tyvärr men inget jag respekterar.
Jag arbetar inte så vet inte hur jag ska besvara din fråga.

• Gilla
mixxno och 1 till
  • Laddar…
A Axeler skrev:
Detta är standard vid nyproduktion. Det skall gå fort och vara billigt.

Sen betalar inte min yrkesstolthet mina räkningar, det gör ackordet (som vi inte får om inte jobben går igenom besiktningen)
Lämnar man ett sådant jobb passar man inte för sitt yrke. En firma som medvetet utför undermåligt arbete lär ha undermålig personal, finns väl ingen anledning att ha riktiga målare anställda när man kan få ett gäng alkisar som arbetsförmedlingen betalar 90% av lönen för. Dessa kan man sedan låta utföra jobbet.

Med tanke på den brist på duktiga hantverkare det verkar vara så måste det ju vara något fel om en duktig yrkesman jobbar på en firma där han får order att göra undermåliga jobb. Sen hör man att hantverkare inte vill jobba för privatpersoner utan att det är mycket bättre att jobba åt företag. Ja, vad ska man säga.

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
J
Nej då hade jag börjat och täcka gol tex, och sedan åkt om jag inte fick mer tid!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.