Ja precis det jag skrev, några 500kg lastvikt kan du glömma på obromsad EU vagn.

H Husqvarna220Ac skrev:
Ja precis det jag skrev, några 500kg lastvikt kan du glömma på obromsad EU vagn.
Jag la ju in ett exempel på en eu vagn 750kg totalvikt som får lasta 560kg? Fogelsta hade flera varianter med högre lastvikt än 500kg. Eller missförstår jag vad du menar?

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Husqvarna220Ac skrev:
Nu är du ute och cyklar. Det obromsade Fogelsta-släper jag gav för några poster sen är ett obromsad eu-släp som du får lasta med drygt 500kg.

• Specifikationstabell för Fogelsta släpvagnsmodell som visar maxlasten 605 kg och övrig viktig information.
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Och vilken bil får dra det?? Vår bil drar 1900kg på E-kort, obromsad släp 750kg, alltså, typ max 450kg lastvikt som bäst.

H Husqvarna220Ac skrev:
Och vilken bil får dra det?? Vår bil drar 1900kg på E-kort, obromsad släp 750kg, alltså, typ max 450kg lastvikt som bäst.
Du tänker fel någonstans, förstår inte var. Om din bil får dra 750kg obromsat släp så får den dra alla släpvagnar som du fått exempel på ovan, dvs med en lastvikt över 500kg. Så svaret är att alla bilar som kan dra ett 750kg obromsat släp får utnyttja dessa släp fullt ut.

Varför säger du "typ max 450kg lastvikt som bäst"? Där blir det feltänkt.

Fairlane
Öh, läser du inte specen?

Släpet som jag och Mattias pratar om får lasta 560 kg och får då en totalvikt på 759kg. Det får du dra med samtliga bilar som får dra ett släp på 750kg obromsat.

Enkel matematik ger att släpet själv väger 190 kg i det utförandet. Med galler eller kåpa får du lasta lite mindre. Med bromsar ännu mindre eftersom bromsarna också väger.

Cheesen
H Husqvarna220Ac skrev:
Känner inte till någon obromsad vagn med tjänstevikt på 300 kg.
Väldigt få bromsade 750vagnar som väger så mycket..
Dom flesta har en tjänstevikt på runt 200kg, då kan du lasta 550 kg.

• Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Din bil får dra det släpet som jag tog specen ifrån, dvs 750/605 kg. Bara att lasta och se glad ut!

D Derbyboy skrev:
Enligt registreringspapprena så får aktuell Volvo V70 från 97 dra en obromsad släpvagn på 500 kg.

Släpvagnen väger 200 kg och har totalvikt 750 kg.

Enligt släpvagnsklkylatorn på TS så får jag max lasta 300 kg (500-200). Jag har B-körkort.

Vad blir det för överträdelser och trolig påföljd om jag i släpvagnen lastar:

A) 500 kg

B) 1000 kg
Troligen ingen som helst påföljd oavsett hur tungt som du lastar släpet.

• Gilla
benis
  • Laddar…
Fairlane
lunnabo lunnabo skrev:
Troligen ingen som helst påföljd oavsett hur tungt som du lastar släpet.
Nej inte om man inte blir stoppad. Blir man stoppad hamnar det såklart i ett annat läge.

• Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.