H heimlaga skrev:
Hur kan det vara möjligt att en stor och kraftig bil som Volvo V70 bara får dra en totalvikt på 500 kilo obromsat när min Opel Kadett E som väger bara litet mer än hälften av en V70 får dra 450 kilo obromsat.

Det låter ju helt vansinnigt!
Det är en äldre V70, från slutet av 90 talet (vilket är det nu var). Min V70 jag hade, från 2004, hade en gräns på 750kg. Så kan ha varit olika lagar olika förutsättningar fr modellerna osv, som påverkade det. Har inte satt mig in riktigt i vad det är som gör att man får dra Xkg istället Ykg.

Begränsningar nedåt på detta vis är det ju biltillverkaren som styr över. Bilen ansens inte ha bromsar, fjädring eller vad det nu kan vara för begränsande delar, som räcker till mer. Så, knappast några lagar utan Volvos "fel".

Det är ju inte alltid man ser logiken i detta....

Låter otroligt...... att volvo har släppt ut en sådan skräpbil som inte ens får dra halva sin tomvikt.

Vilken tur att jag inte tog emot en gratis V70 årsmodell -04 som jag erbjöds nyligen. Det hade ju varit ett steg nedåt från kadetten. Samma lastvikt men högre bränsleförbrukning med 2,4 liters motor i stället för 1,2.

H heimlaga skrev:
Låter otroligt...... att volvo har släppt ut en sådan skräpbil som inte ens får dra halva sin tomvikt.

Vilken tur att jag inte tog emot en gratis V70 årsmodell -04 som jag erbjöds nyligen. Det hade ju varit ett steg nedåt från kadetten. Samma lastvikt men högre bränsleförbrukning med 2,4 liters motor i stället för 1,2.
Vi pratar om obromsat släp. Det var precis en V70 -04 jag hade som fick dra 750kg obromsat släp, bromsat släp fick jag dra 1400kg. Viss skillnad.

Tänk vad enkelt det skulle vara om man med B-kort fick köra bil och skulle du dra släp efter så skulle det krävas BE...

Undrar för övrigt hur många som vet att man som körkortsinnehavare är skyldig till att ta reda på alla ha lagar och regler?!?

• Gilla
oas och 4 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Tänk vad enkelt det skulle vara om man med B-kort fick köra bil och skulle du dra släp efter så skulle det krävas BE...

Undrar för övrigt hur många som vet att man som körkortsinnehavare är skyldig till att ta reda på alla ha lagar och regler?!?
Som medborgare i Sverige är du skylldig att känna till alla lagar och förordningar som gäller. Så det är inte bara de som har B-kost som måste känna till lagarna. Känner du/ni (alla som läser detta) t.ex. till Lagen om skydd mot olyckor? Och privatpersoners skylldighet enligt den? Tror inte det är så många som känner till det, fastän det är en generell skylldighet.

Först och främst, vad ska du ha släpet till? Obromsat är skräp, min far har ett sådant, samt ingen handbroms, och får endast köra 40kmh i Norge, dålig lastvikt, kassa hjullager som är slut innan första besiktningen, köp hellre en bättre begad bromsad vagn, som får lasta nåt på, och ta utökat B, men bäst är BE.

hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver sluta sprida felaktigheter - det blir oerhört förvirrande för alla som försöker förstå hur det funkar. CEM77 har förklarat vad som gäller för bromsat och jag har visat vad som gäller för obromsat.

Däremot har du rätt i att polisen väger om det ser tungt ut, något annat har dom inte tid eller möjlighet till.
https://www.transportstyrelsen.se/s...orkort/fordon-du-far-kora/personbil-med-slap/

hsd hsd skrev:
[länk]
Exakt. Vad är din poäng? Det är svårt att hitta stöd för det du säger där, för du tolkar reglerna fel eller läser bara hälften. Vänligen motivera varför du påstår att jag har fel om obromsade släp och det jag sagt ovan.

Redigerat:
hsd
Läs igen ,eller använg släpvagnskalkylatorn

HSD, jag kan reglerna och har visat dig exempel på varför du har fel om obromsade släp och jag har rätt. Bollen ligger i din ringhörna. Du kan själv leta upp en bil som har begränsad dragvikt på obromsat släp och stoppa in detta i släpvagnskalkylatorn. Då kommer den berätta för dig att du får koppla på släpet men inte lasta fullt.

Samma sak gäller bromsade släp på Bkort och det är därför ditt andra inlägg om "det är totalvikten som gäller" också är fel. Även det kan du enkelt bevisa för dig själv i kalkylatorn om du gillar den bättre än att läsa reglerna.

Det senare förklarade jag här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-bestaemmer-max-slaepvagnsvikt-pa-b-kort.325721/page-5

Fairlane
H Husqvarna220Ac skrev:
Först och främst, vad ska du ha släpet till? Obromsat är skräp, min far har ett sådant, samt ingen handbroms, och får endast köra 40kmh i Norge, dålig lastvikt, kassa hjullager som är slut innan första besiktningen, köp hellre en bättre begad bromsad vagn, som får lasta nåt på, och ta utökat B, men bäst är BE.
Hmm 40 km/h i Norge är inget större problem för de flesta släpvagnsägare.
Dålig lastvikt. Tja, runt 500 kg på ett släp reggat för 750 kg, ungefär detsamma för ett bromsat släp reggat för 750 kg. Kassa hjullager som är slut innan första besiktningen, nja det kan nog hända i något fall, men jag tror inte det är standard. Menar du att hjullager på Fogelsta FS1425B750 är mycket bättre än hjullager på FOGELSTA FS1425U750?

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi pratar Ikke bromsade vagnar, typ de som köps Varuhusen! De som skruvar släpvagnar tackar för dessa vagnar, ombesikting på var och varannan pga dåliga hjullager.

Några 500kg får du inte lasta på en obomsad EU-vagn.

H Husqvarna220Ac skrev:
Vi pratar Ikke bromsade vagnar, typ de som köps Varuhusen! De som skruvar släpvagnar tackar för dessa vagnar, ombesikting på var och varannan pga dåliga hjullager.

Fogelsta L0750U släpvagn med dubbla axlar och registreringsskylt, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Husqvarna220Ac skrev:
Va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.