19 781 läst ·
115 svar
20k läst
115 svar
Släpvagnsvikt olovlig körning
Värre med virke, nu vet jag inte vad du har för båtvagn, men ofta sitter axeln eller axlarna långt bak på en båtvagn för att båtar oftast har tyngdpunkten långt bak. Om du lastar virke på din båtvagn så är risken stor att du får tyngdpunkten för långt fram och det kan medföra att kultrycket blir för högt. samt att vagnen får tyngdpunkten långt fram på en punkt där vagnen inte är konstuerad för.R RapidSledge skrev:
Här är väl anledningen till 600, 650, 700, 750 kilos släpen.
"2. Hur fort du får köra ?
Så fort får du köra med en obromsad släpvagn:
Sveriges regering ändrade hastighetsregler för obromsade släpvagnar från den 1 juni 1999.
Svensk författningssamling SFS 1999:238 Obromsad släpvagn som har en totalvikt som inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt och som inte överstiger 750 kg får framföras i 80 km/tim. Obromsad släpvagn med en totalvikt över bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 40 km/tim.
"
"2. Hur fort du får köra ?
Så fort får du köra med en obromsad släpvagn:
Sveriges regering ändrade hastighetsregler för obromsade släpvagnar från den 1 juni 1999.
Svensk författningssamling SFS 1999:238 Obromsad släpvagn som har en totalvikt som inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt och som inte överstiger 750 kg får framföras i 80 km/tim. Obromsad släpvagn med en totalvikt över bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 40 km/tim.
"
Sätter fast en lång stege på båtvagnen, så då kan jag balansera tyngdpunkten när jag skall köra något långt. Risk att få för lågt kultryck med vanligt släp när man lastar långt.H HSP skrev:Värre med virke, nu vet jag inte vad du har för båtvagn, men ofta sitter axeln eller axlarna långt bak på en båtvagn för att båtar oftast har tyngdpunkten långt bak. Om du lastar virke på din båtvagn så är risken stor att du får tyngdpunkten för långt fram och det kan medföra att kultrycket blir för högt. samt att vagnen får tyngdpunkten långt fram på en punkt där vagnen inte är konstuerad för.
Det stämmer att der är en risk att få för lågt kultryck när man kör längre virke på ett kort släp.
Med det är fortfarande inte tillåtet att köra virke på båtvagnen.
Sedan är det så att korta släpvagnar inte är lämpade eller ibland ens lagliga att köra längre virke på.
Med det är fortfarande inte tillåtet att köra virke på båtvagnen.
Sedan är det så att korta släpvagnar inte är lämpade eller ibland ens lagliga att köra längre virke på.
R RapidSledge skrev:
Förstår inte hur du "balanserar" tyngdpunten.
Flyttar du stegen / lasten frammåt eller bakåt så flyttar du tyngdpunkten.
På en båtvagn av vanlig enkel typ för småbåtar. så måste du köra med ett rejält överhäng på lasten av typen längre bräder för att få tyngdpunkten rätt.. detta pga axelns placering långt bak på båtvagnen
Nu kanske man inte kör större mängder virke på båtvagnar utan endast enstaka längre bräder, då kanske man inte påverkar kultrycket mycket med lasten. men det är tyvärr inte tillåtet med annat än båtar på båtvagnen.
Ett slutord för mig, vet inte om det kan hjälpa TS eller inte. Men jag hade köpt ett bromsat släp så vet man att det alltid är 80 km/h som gäller. Man får dra mer med ett sådant släp helt enkelt (eller oftast får man det). Dessutom så om man skulle ha släpet okopplat, så kommer det ju att stå kvar där det står när man lastar det p.g.a. bromsen, behövs inga klotsar till hjulen osv.
Om man inte har en väldigt liten bil, så tror jag att de lasterna TS frågar om, hade fått lov att lastas på de flesta bromsade släp och vara lagligt att framföra på B-kort, möjligen alternativt B96 (för det krävs bara en uppkörning som visar att man kan hantera ett släp).
Kör man i backar så hjälper bromsen på släpet till när det behövs och kan genom det avlasta bilen så dess motor/bromar inte behöver ta hela vikten (om man kör nedför t.ex.)
Tror lagstiftarna också hellre ser att man använder bromsat släp, reglerna är iaf lättare där.
Om man inte har en väldigt liten bil, så tror jag att de lasterna TS frågar om, hade fått lov att lastas på de flesta bromsade släp och vara lagligt att framföra på B-kort, möjligen alternativt B96 (för det krävs bara en uppkörning som visar att man kan hantera ett släp).
Kör man i backar så hjälper bromsen på släpet till när det behövs och kan genom det avlasta bilen så dess motor/bromar inte behöver ta hela vikten (om man kör nedför t.ex.)
Tror lagstiftarna också hellre ser att man använder bromsat släp, reglerna är iaf lättare där.
Tänk på att du troligen bara får köra 40km/H med det släpet. D.v.s du förlorar kortet om du drar det i 80 km/H oavsett överlast eller ej.D Derbyboy skrev:
V70:s tjänstevikt är väl fortfarande för låg.
Nej, 40 km/H gäller för lastade obromsade släp där släpets totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt.A AndersS skrev:Det blir så krångligt att dra upp alla ev. tänkbara alternativ så det förvirrar mera än det tillför gällande "normala" släpvagnar.
40-km/h varianterna är ofta diverse släpvagnar för specialtransporter.
Så för oss "vanliga Svensson" bör utgå från reg.bevisens vikter på dragfordon och släpvagn, det är när man börjar hitta vissa genvägar man riskerar att dribbla bort sig, men kalkylera vilka böter man ev. får betala.
I mitt fall där lillbilen har en tjänstevikt på 1020 kg och får dra 700kg obromsat så innebär det att 550 vagnen jag tittade på bara får köras i 40km/H när den har last. Halva tjänstevikten på bilen är 510kg och vagnens totalvikt var 550kg.
Min bromsade 1000kgs vagn får jag däremot dra med den bilen, släpvikten bromsad är nämligen 1000kg.
I ts fall med V70 så hamnar antagligen bilens halva tjänstevikt på cirka 700kg. Vilket innebär att en vagn med totalvikt på 750kg är för tung och du riskerar fortkörning. En 700kg vagn kan däremot funka om nu tjänstevikten på bilen råkas vara 1410kg, vilket jag förstår är en vanlig tjänstevikt på en V70.
den där 40km/h regeln vid last ställer ju till det... obromsat som är klassat lägre än 750, men tekniskt är identiskt med 750.. det är ju bättre, då får fler bilar köra det.... och bara kontroll om de väger.
det dumma med den där "lastat" gör ju att det räcker med att ha en grej på så ser polisen på reg nr att du bara får köra 40km/h.. då blir det ju fortkörning.
egentligen är det ju bättre med bromsat, då är det betydligt fler bilar som får dra det i 80km/h....
det dumma med den där "lastat" gör ju att det räcker med att ha en grej på så ser polisen på reg nr att du bara får köra 40km/h.. då blir det ju fortkörning.
egentligen är det ju bättre med bromsat, då är det betydligt fler bilar som får dra det i 80km/h....