19 771 läst ·
115 svar
20k läst
115 svar
Släpvagnsvikt olovlig körning
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Är olovlig körning då bilen får fra 500 kg och kärran är registrerad 750 kg.
Även om du kör kärran tom om du inte har e kort då det går på faktisk vikt.
Ska du köpa obromsad så måste du köpa den som en 500 kg kärra.
Även om du kör kärran tom om du inte har e kort då det går på faktisk vikt.
Ska du köpa obromsad så måste du köpa den som en 500 kg kärra.
Jag skulle alltid välja bromsat släp, det kan hjälpa till att undvika olyckor t.ex.
Dessa sidorna kan nog kanske också hjälpa till:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/
(Släpvagnskalkylatorn gör saker enkla.)
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra-personbil-eller-latt-lastbil-med-slapvagn/
(Exempel och regler som går att hämta i en PDF.)
Reglerna säger att man får alltid köra en släpvagn med totalvikt av 750 kg, men jag tror då att kravet är att det ska vara bromsat.
Hade en V70 innan, fast 2004 års modell, med den fick jag dra 1400kg på B-körkort. Visste inte att så mycket ändrats på bara 7 år.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra-personbil-eller-latt-lastbil-med-slapvagn/
Reglerna säger att man får alltid köra en släpvagn med totalvikt av 750 kg, men jag tror då att kravet är att det ska vara bromsat.
Hade en V70 innan, fast 2004 års modell, med den fick jag dra 1400kg på B-körkort. Visste inte att så mycket ändrats på bara 7 år.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Eller utöka behörighetH Hallerudsbo skrev:
Med den utökade B-behörigheten får du köra fordonskombinationer där bilens och släpets sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra tyngre personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller bara när du kör personbil med släp.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Har du svårt att se att det inte skulle va olovlig körning?
Bilen får inte dra en 750 kg kärra.
Det är olovlig körning om man blir stoppad.
Sen va hårda dom är när dom stoppar dig vet ja dock inte.
Du får säkert parkera släpet, vet inte om det räcker för körkorts återkallelse??
Sen om man får böter för överlass med vet jag ej.
Du får säkert parkera släpet, vet inte om det räcker för körkorts återkallelse??
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det är inte alla bilar som får dra 750 kg obromsat.A AndersMårtensson skrev:Jag skulle alltid välja bromsat släp, det kan hjälpa till att undvika olyckor t.ex.
[länk]
[länk]
Det står i regbeviset vad bilen får dra obromsat.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Hjälper inte att utöka då b96 fortfarande går på totalvikt, och det är regpapper som bestämmer.hsd skrev:
Eller utöka behörighet
Med den utökade B-behörigheten får du köra fordonskombinationer där bilens och släpets sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra tyngre personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller bara när du kör personbil med släp.
Bättre med att ta e kort och man kan köra på bruttovikt istället.
Redigerat:
@Hallerudsbo: rätt, som jag skrev, så trodde jag att den viktgränsen gällde bromsade släp. Jag har kollat detta nu och det är för bromsade släp. Obromsade släp får ha en totalvikt av högst halva bilens tjänstevikt. Enklast att titta på reg.beviset som du skriver.
Dessutom finns det en hastighetsgräns (detta visste jag faktiskt inte). Ett obromsat släp med last, får köra max 40km/h. Kanske inte så roligt. Så jag skulle välja ett bromsat släp om man står mellan valet av ett obromsat eller bromsat släp.
Dessutom finns det en hastighetsgräns (detta visste jag faktiskt inte). Ett obromsat släp med last, får köra max 40km/h. Kanske inte så roligt. Så jag skulle välja ett bromsat släp om man står mellan valet av ett obromsat eller bromsat släp.
hsd
Medlem
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- 7 162 inlägg
hsd
Medlem
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- 7 162 inlägg
Det är intrssant, har en buss lb-reggad och där landar det på 480kg men på regbevis och transportstyrelsen så står det att jag får dra 750kg med b-kort . kollade på en likadan buss, ej lb-reggad ,samma årsmodell, så fick den dra 500kg !
Svenska regelsystemet är en snårskogsdjungel
Svenska regelsystemet är en snårskogsdjungel
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det som är sjukt är att gamla bilar där är det 750 kg obromsat som gäller på alla.
Vet dock inte vilket årtal.
Men känns ju som att jag hellre drar 750 kg obromsat framför en ny bil en en gammal Volvo 140.
Men som sagt fick jag välja så bromsat är bäst.
Har dock båda delarna själv, smidigt med obromsat om man bara ska köra något litet.
Vet dock inte vilket årtal.
Men känns ju som att jag hellre drar 750 kg obromsat framför en ny bil en en gammal Volvo 140.
Men som sagt fick jag välja så bromsat är bäst.
Har dock båda delarna själv, smidigt med obromsat om man bara ska köra något litet.
Januari 2013 blev alla trafikregler harmoniserade inom EU. Det kan vara det som gör att saker verkar vara konstigt. Du kan läsa på om övergångsregler som finns och gäller fortfarande som tar upp en del skillnader mellan före och efter de nya reglerna.
H Hallerudsbo skrev:Har du svårt att se att det inte skulle va olovlig körning?
Hur ska du ha det?
Är det ”olovlig körning” eller ”överlass”?