Hej
Jag har ett problem som jag inte kan lösa själv. Vänder mig här för att slippa elektriker
Jag har ett gammalt släp som fått massa tvåor, alla är lösta utan belysningen som är kass.
Jag har köpt nya lampor till alla, både gula och vita fasta positionsljus samt bak belysning för blinkers, broms och ljus.
Postionsljusen bör inte vara några problem men de bak får jag inte ihop.
på min gamla belysning har jag 5 kablar där två går till blinkers och tre kablar till bromsljuset där två är ihop tvinnade för finns bara två ingångar för kabeln.
Med de nya belysningen köpt från Jula så finns det bara två ingångar för bromsljuset och 1 ingång för blinkers.. får helt enkelt inte ihop det, vad gör jag?
Obs. Om det är enklast att byta all el så.göt jag det fram till kontakten.
Jag har ett problem som jag inte kan lösa själv. Vänder mig här för att slippa elektriker
Jag har ett gammalt släp som fått massa tvåor, alla är lösta utan belysningen som är kass.
Jag har köpt nya lampor till alla, både gula och vita fasta positionsljus samt bak belysning för blinkers, broms och ljus.
på min gamla belysning har jag 5 kablar där två går till blinkers och tre kablar till bromsljuset där två är ihop tvinnade för finns bara två ingångar för kabeln.
Med de nya belysningen köpt från Jula så finns det bara två ingångar för bromsljuset och 1 ingång för blinkers.. får helt enkelt inte ihop det, vad gör jag?
Är det inte så att din gamla har bleck/anslutning för att koppla vidare till nästa lampa. Dvs för din ny lampa så har du tre kablar positionsljus, bromsljus samt blinkers.
Om du måste skarva vidare ex bromsljuset till andra sidan måste du göra det i kabelklämman (eller annan skarv)
Det är i alla fall det jag tror är skillnaden på dina lampor
Om du måste skarva vidare ex bromsljuset till andra sidan måste du göra det i kabelklämman (eller annan skarv)
Det är i alla fall det jag tror är skillnaden på dina lampor
Den gula kabeln som sitter ihop med den vita går till positionsljuset, samma sak på andra sidan, men där har de tagit annan färg .....
så grå/blå kör blinkers
och röd, gul och vit kör bromsljuset.
Hur skulle jag koppla det om jag ska använda den nya? med tre ingångar istället för fyra?
vilka skarvar jag ihop?
så grå/blå kör blinkers
och röd, gul och vit kör bromsljuset.
Hur skulle jag koppla det om jag ska använda den nya? med tre ingångar istället för fyra?
vilka skarvar jag ihop?
Mja, röd är bromsljus och vit-gul bakljus?
hmm ja så kan det vara, trodde att kabeln också körde bromsljus också men de kanske de inte gör.
men då är jag ännu mer borta, för jag har två som kör blinkers men bara en kontakt på den.
jag kan givetvis skippa dra in positionsljus till den nya lampan och gå direkt till positionsljus med kabeln om det är så det ska vara?
men då är jag ännu mer borta, för jag har två som kör blinkers men bara en kontakt på den.
jag kan givetvis skippa dra in positionsljus till den nya lampan och gå direkt till positionsljus med kabeln om det är så det ska vara?
det är min gissning med och antingen gul eller vit går till andra sidan där bara en kabel är på ”samma” ställe.
Blinkers sidan måste ju blå eller grå vara jord. Förmodligen kan du kika vart de går och se vilken som är skruvad i chassit (kan vara jord från handsken med men är nog ovanligare)
Blinkers sidan måste ju blå eller grå vara jord. Förmodligen kan du kika vart de går och se vilken som är skruvad i chassit (kan vara jord från handsken med men är nog ovanligare)
de två kablarna går in i en grov kabel som förgrenas i en dosa under släpkärran, kan inte öppna upp den utan att förstöra då locket rostat sönder men kan göra det och se om jord sitter i den förgreningen, annars är det nog jord i handsken.
jag har 5 kablar till handsken.
jag har 5 kablar till handsken.
Gamla kärror är nästan omöjligt utan en multimeter för att se vilken kabel som kommer varifrån, eftersom folk ofta dragit om kors och tvärs när kablar börjat ärga.
Det är inte dumt att försöka få upp kopplingslådan, dels som mätpunkt, men också för att se att det inte ärgat där inne (packningar torkar sönder med åren).
Du ska -inte- ta dit en elektriker, en någorlunda bilmeks-kunnig kompis eller svärfar borde kunna hjälpa.
Det är inte dumt att försöka få upp kopplingslådan, dels som mätpunkt, men också för att se att det inte ärgat där inne (packningar torkar sönder med åren).
Du ska -inte- ta dit en elektriker, en någorlunda bilmeks-kunnig kompis eller svärfar borde kunna hjälpa.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ja det känns enklast, elen är från -76 för svärfar köpte släpet nytt ..
Ska byta till tretton polig kontakt, då vet jag väll vilken färg/kabel som styr vad??
Positionsljus fram/bak
Bromsljus höger/vänster
Blinkers höger/vänster
Belysning nummerskylt
JOrd, behövs det ?
Ska byta till tretton polig kontakt, då vet jag väll vilken färg/kabel som styr vad??
Positionsljus fram/bak
Bromsljus höger/vänster
Blinkers höger/vänster
Belysning nummerskylt
JOrd, behövs det ?
När jag renoverade mitt släp så köpte jag led lyktor. Inte alls dyra och man slipper all problem med lampor och sönder rostade bleck osvB bergquist skrev:Jag har ett problem som jag inte kan lösa själv. Vänder mig här för att slippa elektriker
ok, jag tänker så här efter läst alla kommentarer och tror det kan bli enklast?
köper ny kabel med 13-polig handske för att slippa skarvkontakt.
drar den till en kopplingssdosa IP67 och förgrenar ut med hjälp av wago221 eller liknande.
kan jag sen dra rätt kabel till rätt lampa bara?
- positionsljus till respektive lampa.
- höger blinker kabel till höger blinker, här finns bara 1 ingång på min bild högst upp.
- bromsljus kabel finns två ingångar, vilken väljer jag?
jord, vart sätter jag den?
i chassit
?
köper ny kabel med 13-polig handske för att slippa skarvkontakt.
drar den till en kopplingssdosa IP67 och förgrenar ut med hjälp av wago221 eller liknande.
kan jag sen dra rätt kabel till rätt lampa bara?
- positionsljus till respektive lampa.
- höger blinker kabel till höger blinker, här finns bara 1 ingång på min bild högst upp.
- bromsljus kabel finns två ingångar, vilken väljer jag?
jord, vart sätter jag den?
i chassit