22 411 läst ·
40 svar
22k läst
40 svar
Släpkärra och totalviktsregler
Men när man kör med en bromsad kärra, t.ex. en biltransportkärra som får lasta 2 ton så har jag hört att det även gäller i olastat skick. Kör man med den ändå så blir det olovlig körning istället för överlast.
Eller är detta en myt bara?
Hur fungerar detta med LGF-kärror? Hur mycket får man dra då? Är det andra regler då?
Eller är detta en myt bara?
Hur fungerar detta med LGF-kärror? Hur mycket får man dra då? Är det andra regler då?
Det stämmer. Om föraren enbart har B-kort är det totalvikten i kärrans reg-bevis som gäller. Oavsett hur kärran är lastad.
Jag antar att det fungerar på det sättet för att polisen, utan att väga ekipaget, ska kunna konstatera om en förare kör olovligt .
Ja, det är andra regler: http://www.vv.se/templates/page3____2872.aspx.
Jag antar att det fungerar på det sättet för att polisen, utan att väga ekipaget, ska kunna konstatera om en förare kör olovligt .
Ja, det är andra regler: http://www.vv.se/templates/page3____2872.aspx.
Aha, obromsat så är det bara vikten som gäller. Och också vid bromsat så är reglerna inte helt enkla att förstå.bra-byggare skrev:Lastens vikt har betydelse. I regbeviset för bilen finns en uppgift om "Högsta vikt för bromsat släp" respektive "Högsta vikt för obromsat släp". Dessa vikter avser hur mycket släpets tjänstevikt+aktuell lastvikt, s.k. bruttovikt får vara.
Det kan vara så att man har ett släp med totalvikt mindre än bilens tjänstevikt, eller släpets totalvikt+bilens totalvikt är mindre än 3500kg och man får ändå inte köra släpet om man lastat så att släp+last blir för mycket, oavsett körkortsbehörighet.
Obromsat släp för den aktuella V70:n hamnar just i den kategorin avseende "Högsta vikt obromsat släp". Släpet har en totalvikt på 750kg men bilen får inte dra obromsat släp tyngre än 500kg, oavsett vilket körkort man har.
Nu såg jag ytterligare en sak när jag kollade regbeviset för en av våra andra bilar, nämligen att maxt totalvikt på släp som den bilen får dra är 1380kg men högsta vikten för bromsat släp är 1200kg, dvs de sista 180kg får man inte lasta på då. Ska man då tolka det som att bilen får dra ett släp med max totalvikt 1380kg och är det obromsat får vikten vara max 600kg och bromsat max 1200kg? Börjar låta lite som "om hjulet stannar på blå tejp" osv...
Hur stämmer det då med att jag med B-kort får dra ett släp med totalvikt max 1380kg men inte får lasta mer än upp till 1200kg? Utan att väga kan ju ingen kolla om jag fuskat med de sista 180kg?Joakim-E skrev:
Efterfordon, som jag antar att du menar, är en annan historia. Har efterfordonet bromsar är min tolkning är man får dra hur tungt som helst, upp till vad kopplingsanordningen håller för. Annars är max bilens bruttovikt.Bezt skrev:
http://publikationswebbutik.vv.se/u...atvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf
Släp
Mitt drag är tex enligt tillverkaren (Ford) godkänt för 2.7 ton, samma vikt gäller själva bilmodellen (Explorer).
Eftersom draget inte är EU-märkt är det godkänt på dispens för 1500 kg.
Körkortet, AB, sätter gränsen för ekipagevikten till 3.5 ton, så med min tunga bil blir max släpvagnsvikt 1080 kg.
Efterfordon
Drar jag därimot ett efterfordon utan bromsar så kan detta väga upp till 2420 kg (bilens maximala bruttovikt), och med bromsar upp till 2.7 ton vilket är vad draget, och bilen, håller för.
Lastens vikt måste man också ha koll på. pefo har ett sådant exempel i tidigare inlägg: "med B-kort får dra ett släp med totalvikt max 1380kg men inte får lasta mer än upp till 1200kg". I det exemplet är det inte totalvikten som avgör utan bruttovikten, dvs tjänstevikt samt aktuell lastvikt.Joakim-E skrev:
Givetvis måste polisen väga släpet för att ta reda på det. Mitt svar gällde bara frågeställningen som Bezt hade.pefo skrev:
Om du fuskar med de sista 180kg så gissar jag att det går under kategorin överlast, vilket inte är ett lika allvarligt brott som olovlig körning. Den olovliga körningen (ett släp med för hög totalvikt) kan konstateras genom att titta på regbevisen, men överlast måste ju kontrolleras med våg.
Om du kör med släp ofta eller behöver transportera saker, skaffa BE. Det är jäkligt smidigt att (nästan) inte behöva fundera på vilket släp jag hänger på bilen. På B-kortet får man problem direkt även om bilen har kapacitet.
I kväll slår jag personligt tungt-lass-rekord då en minigrävare på 2,2t ska åka släpvagn hem igen.....) Med en Cheva Tahoe som dragbil har jag en max släpvagnsvikt på 3500kg och en kombinerad bruttovikt på max 6300kg. Här blir bruttovikten cirka 2900kg på det släpade ekipaget.
Detta ekipage kommer man inte kunna dra på B med dom nya reglerna (tack och lov).
Vad gäller de nya reglerna så tror jag att myndigheterna kommer ångra sig om några år. "Folk" verkar ha svårt att hantera släpvagnar och last redan idag och ett ekipage som väger över 4 ton är faktiskt tungt och kräver lite eftertanke vid körning.
I kväll slår jag personligt tungt-lass-rekord då en minigrävare på 2,2t ska åka släpvagn hem igen.....) Med en Cheva Tahoe som dragbil har jag en max släpvagnsvikt på 3500kg och en kombinerad bruttovikt på max 6300kg. Här blir bruttovikten cirka 2900kg på det släpade ekipaget.
Detta ekipage kommer man inte kunna dra på B med dom nya reglerna (tack och lov).
Vad gäller de nya reglerna så tror jag att myndigheterna kommer ångra sig om några år. "Folk" verkar ha svårt att hantera släpvagnar och last redan idag och ett ekipage som väger över 4 ton är faktiskt tungt och kräver lite eftertanke vid körning.
Anledningen till de nya reglerna är att det ska vara samma körkortsregler i hela EU. Det har också visat sig problematiskt att folk kör stora släp med för små bilar för att de inte har BE-kort.MathiasS skrev:Om du kör med släp ofta eller behöver transportera saker, skaffa BE. Det är jäkligt smidigt att (nästan) inte behöva fundera på vilket släp jag hänger på bilen. På B-kortet får man problem direkt även om bilen har kapacitet.
I kväll slår jag personligt tungt-lass-rekord då en minigrävare på 2,2t ska åka släpvagn hem igen.....) Med en Cheva Tahoe som dragbil har jag en max släpvagnsvikt på 3500kg och en kombinerad bruttovikt på max 6300kg. Här blir bruttovikten cirka 2900kg på det släpade ekipaget.
Detta ekipage kommer man inte kunna dra på B med dom nya reglerna (tack och lov).
Vad gäller de nya reglerna så tror jag att myndigheterna kommer ångra sig om några år. "Folk" verkar ha svårt att hantera släpvagnar och last redan idag och ett ekipage som väger över 4 ton är faktiskt tungt och kräver lite eftertanke vid körning.
Själv brukar jag köra hem minigrävare och bobcat med kranbil, det är annu smidigare än med släp för då kan jag lyfta in maskinerna över en mur jag har på tomten. Man kan köra hem och bort material själv med kranbil också, så jag skulle nog rekommendera både BE och C-kort om man ska hålla på mycket. Jag har haft mycket nytta av båda körkorten genom åren, och sparat mycket pengar.
Hmm..... Jag tror att det är bra att det är problematiskt. Återigen, "folk" i allmänhet har svårt att ens surra fast en säng på taket på väg hem från Ikea. Kunskap om lastsurrning och annat saknas i de flesta fall.bra-byggare skrev:
Ja, de flesta olyckor där släp är inblandade är det lätta släp det rört sig om. Dvs kombinationer som inte kräver BE.MathiasS skrev:
Men det problematiska är att vi i Sverige har ganska stora tunga bilar vilket gör att många slår i taket avseende totalvikten när man hänger på ett släp om man bara har B. Det är lite larvigt att man får köra ett visst släp med en vanlig V70 men hänger man exakt samma släp på en XC70 får man inte köra ekipaget med vanligt B-kort.
Utgår man från den regeln om att släpets totalvikt inte får vara högre än dragbilens tjänstevikt så indikeras att ju lättare släp i förhållande till bilens vikt desto mindre krav ställs på föraren. Därav är det lite paradoxalt att man då tvingar de som inte har utbildning/behörighet att använda lättare bil för att köra släpet.
Redigerat av moderator:
Ett enkelt sätt att tänka när det gäller vagnar och vikter som jag tror funkar i alla lägen:
Om körkortet är den begränsande faktorn (B-kort) är det totalvikten på dragbil + släp som räknas.
Om begränsningen är teknisk, dvs bil, vagn, krok, däck etc är det den faktiska vikten som räknas (tjänstevikt + last)
För "pefo" är problmet antagligen kroken som inte är godkänd för mer..
Om körkortet är den begränsande faktorn (B-kort) är det totalvikten på dragbil + släp som räknas.
Om begränsningen är teknisk, dvs bil, vagn, krok, däck etc är det den faktiska vikten som räknas (tjänstevikt + last)
För "pefo" är problmet antagligen kroken som inte är godkänd för mer..
Det är totalvikten, dvs. släpvagnens vikt + lastens vikt som inte får överskrida 500 kg. Med en större och tyngre släpvagn blir det till att lasta mindre eftersom släpvagnens vikt blir en större del av det hela.gluecifer skrev:Kollade på ett obromsat släp igår som fanns i tre modeller (olika totalvikter). Annars exakt samma konstruktion i alla tre.
Min V70 får dra obromsat max 500kg, och min fråga är då om jag måste ha ett släp typad på just 500, eller om jag lika gärna
kan ta ett släp typad på 750kg ifall jag nån gång har en bil som får köra så tungt?
Det är väl bara att hålla sig till att inte lasta så det överstiger 500kg så är det lugnt?
Säg att jag har fattat rätt...
Hmm......släpvagnens vikt + lastens vikt är BRUTTOVIKTEN, inte totalvikten. Totalvikten är släpvagnens vikt + maximalt tillåten last. Det är bruttovikten som räknas i dettafall. Det hade du fattat fast du kallade detta för totalvikt....holmertz skrev:
Fel men ändå rätt alltså....