N neo11 skrev:
Ja, någon admin på byggahus bråkar. Kan inte ens redigera, trots att det är inom tidsgräns.
Man använder bara rivputs på fasad.
Ej på en källarsockel av leca, kör b bruk på vad du nu våfflat.
Vad gör jag då om jag vill ha lite mer grov och livlig struktur i ytan som äldre putsade grunder ofta har? Är det bara att blanda in en grövre blandfraktion av naturgrus?

Hur ska jag göra? Hur ska jag efterbehandla ytan?
Har tidigare finputsat allt möjligt, källarväggar invändigt, skorsten, stödmurar ute etc.
Slätt och fint med borste och vatten.
Men nu är ju frågan hur jag gör med grundmuren som är 120cm hög på framsidan.

N
Du kan ju alltid köra spritputs sockel.

A
Har också funderat på hur man kan färga med något cement eller kalk-aktigt på ekonomiskt sätt. Provade att smeta ut mörkgrå kakelfog på en entrétrappa, det verkar ha fungerat. Blev inte så billigt förståss, 7kg gick det åt. Hade nog gått och spä ut mer och kanske går det att pensla. Fog gissar jag innehåller cement, pigment och plasticerare.

Sittställning
A ansic skrev:
Har också funderat på hur man kan färga med något cement eller kalk-aktigt på ekonomiskt sätt. Provade att smeta ut mörkgrå kakelfog på en entrétrappa, det verkar ha fungerat. Blev inte så billigt förståss, 7kg gick det åt. Hade nog gått och spä ut mer och kanske går det att pensla. Fog gissar jag innehåller cement, pigment och plasticerare.
Järnoxid pigment går att färga med!

N
Köp en säck weber släckt murkalk e och blanda med vatten, så har du vit kalkfärg. Men man ska färga tunt.
Går att pigmentera med nitor torrpigment, men sånt bör ju vägas på gramvåg.

Sittställning
N neo11 skrev:
Köp en säck weber släckt murkalk e och blanda med vatten, så har du vit kalkfärg. Men man ska färga tunt.
Går att pigmentera med nitor torrpigment, men sånt bör ju vägas på gramvåg.
Grymt tips!

Vet inte om du såg min fråga ang KC bruk eller vanligt bruk och huruvida dom lirar tillsammans så att säga. Av någon anledning så har affären bara kc i lager.

N
Sittställning Forlowt skrev:
Hejj efter månaders tysthet! Du kan tro jag försökt sitta och läsa och läsa och läsa för att förstå mig på det här med bruk och bruk... Intresset är på top och man önskar att man kunde gå som lärling hos en murare ett tag ;)

Men jag har en frågor och hoppas du kan svara mig.

Jag var väldigt nära på att köpa finjas säckakurningsbruk men i sista sekund fick jag veta att den inte bör läggas på väggar putsade med C bruk, måste vara minst B bruk.
Så då var det åt helvete med den idén!

Men Bauhaus har nu bytt leverantör och produkterna jag köpt innan finns ej längre men jag ser att Finja har ett bruk som heter KC puts C fin 0-1mm.
Det jag undrar är om den lämpar sig bra att slå på väggen som nu är putsad med c och den andra väggen som är grundad med välling av B?

Köpte en sån här luftdriven spruta som jag tänkte skulle hjälpa mig skjuta på bruket men den kanske är onödig..

Denna finns bara på beställning tydligen..

[länk]
Lite rörigt inlägg måste jag säga, så jag förstår inte riktigt.
Nästan allt bruk från olika leverantörer är KC bruk (står för bindemedel kalk och cement), så vet inte vilket det andra bruket du pratar om är? Om det inte är kalkbruk, men är rätt dyrt.
Och säckakurningsbruk vet jag inte heller vad det är.
Man använder inte 0-1 mm i bruk i stockning eller grundning, enbart om man vill ha ett väldigt fint ytskick.
Det bruk man använder har en fraktion på 0-3 mm.
B bruk används på sockel, inte på fasad, men om det är så har man det hårdaste bruket först, dvs b bruk, och sen mjukare bruk utanpå med mindre cement dvs c bruk.
Har inte läst tråden på länge ser jag nu.

Redigerat:
N
Grymt tips!

Får väl tillägga att man bör nog ha minst 30-50 liter vatten till en 10 kg säck med kalk, så färgen inte blir för tjock. Och förvattna.

Vet inte om du såg min fråga ang KC bruk eller vanligt bruk och huruvida dom lirar tillsammans så att säga. Av någon anledning så har affären bara kc i lager.

Sittställning
N neo11 skrev:
Nästan allt bruk från olika leverantörer är KC bruk (står för bindemedel kalk och cement), så vet inte vilket det andra bruket du pratar om är?
Man använder inte 0-1 mm i bruk i stockning eller grundning, enbart om man vill ha ett väldigt fint ytskick.
B bruk används på sockel, inte på fasad, men om det är så har man det hårdaste bruket först, dvs b bruk, och sen mjukare bruk utanpå med mindre cement dvs c bruk.
Du får förklara bättre om det är sockel eller fasad eller inomhus, kanske missat att läst allt.
Det handlar säkert om okunskap från min sida som gör att det svider i dina ögon.

Nedan finns ett bruk
https://www.hornbach.se/shop/Putsbruk-FINJA-C-KC-Fin-25kg/5107757/artikel-detaljer.html

Här finns en annan puts c men den kanske bara heter så för den är pumpbar.
https://www.hornbach.se/shop/Putsbruk-FINJA-C-fin-25kg/6046268/artikel-detaljer.html

Här finns en putsbruk c hand, som då är fin.
https://www.bauhaus.se/putsbruk-c-h...dbEcYIuWdgYOaQcuwIoKKg2WodrsSEC8aAhlhEALw_wcB

Men som jag tidigare yrar om så är huset delvis putsat nu, men jag har ju råkat göra en grundning med välling av B enligt combimix råd.

Så min avsikt är att påföra ett sista lager på mitt tegel en gång för alla. Jag vill då använda C bruk och undrat ifall jag kan köra ett sista laget med t.ex KC puts c. Men jag blev förvirrad för andra produkter heter ej specificerat "KC".

Jag har i princip stockat garaget och undrar ifall man kan komma undan med att köra ett relativt tunt sista lager och avsluta projektet där eller om jag bör tänka 0.3mm stocknings och sen ett lager 0.1mm.

Hittils har jag gått lite på känsla och 0.3 kändes spontant jobbigare att arbeta med... Men jag har ingen vana heller så.

Blir nog ett lager färg vid senare tillfälle......

Sittställning
N neo11 skrev:
Nästan allt bruk från olika leverantörer är KC bruk (står för bindemedel kalk och cement), så vet inte vilket det andra bruket du pratar om är? Om det inte är kalkbruk, men är rätt dyrt.
Det bruk man använder har en fraktion på 0-3 mm.
Har inte läst tråden på länge ser jag nu.

https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/sackskurningsbruk?id=55352095

N
[länk]
Verkar vara ett pigmenterat slammningsbruk, aldrig använt, så ingen åsikt.

N
Det handlar säkert om okunskap från min sida som gör att det svider i dina ögon.

Nedan finns ett bruk
[länk]

Här finns en annan puts c men den kanske bara heter så för den är pumpbar.
[länk]

Här finns en putsbruk c hand, som då är fin.
[länk]

Men som jag tidigare yrar om så är huset delvis putsat nu, men jag har ju råkat göra en grundning med välling av B enligt combimix råd.

Så min avsikt är att påföra ett sista lager på mitt tegel en gång för alla. Jag vill då använda C bruk och undrat ifall jag kan köra ett sista laget med t.ex KC puts c. Men jag blev förvirrad för andra produkter heter ej specificerat "KC".

Jag har i princip stockat garaget och undrar ifall man kan komma undan med att köra ett relativt tunt sista lager och avsluta projektet där eller om jag bör tänka 0.3mm stocknings och sen ett lager 0.1mm.

Hittils har jag gått lite på känsla och 0.3 kändes spontant jobbigare att arbeta med... Men jag har ingen vana heller så.

Blir nog ett lager färg vid senare tillfälle......
Skulle nog säga att alla säckar i princip är kc bruk såvida det inte står något annat, c bruk är bra.
Har du fått bort tegelfogarna i din grundning med b bruk? Eller vill du ha dom kvar?
Man brukar säga att man kan putsa 3 ggr ballasten utan att det spricker (om det inte torkar för fort).
Dvs 1 mm bruk max 3-4 mm tjocklek puts per vända, 3 mm bruk max 9-10 mm bruk per vända.

• Gilla
John Christer
  • Laddar…
Sittställning
N neo11 skrev:
Skulle nog säga att alla säckar i princip är kc bruk såvida det inte står något annat, c bruk är bra.
Har du fått bort tegelfogarna i din grundning med b bruk? Eller vill du ha dom kvar?
Man brukar säga att man kan putsa 3 ggr ballasten utan att det spricker (om det inte torkar för fort).
Dvs 1 mm bruk max 3-4 mm tjocklek puts per vända, 3 mm bruk max 9-10 mm bruk per vända.

Ååååkej! Sån info är precis det jag letat efter. Lite principer och grunder.

Jag satsar på att fogarna försvinner till stor del, ojämnheter får förekomma tycker det bidrar till den looken jag är ute efter. Vill gärna ha en likadan yta på hela huset så klart så får dra en vända till över hela tror jag.

Dum fråga kanske men blandar du 100% enligt anvisningarna eller går du mer på konsistens ?

Förpackning av FINJA KC Putsbruk C Fin med produktinformation och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säck av Finja Putsbruk C Fin med teknisk information för användning och ingredienser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skiljer tex de här åt? Hur mycket jag än läser så begriper jag inte....

Det är mer kalk i den som heter KC.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.