8 839 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
Slammat men ville ha säckaskurat
På senaste bilden med blåsa/bom-puts ser det ut som att bearbetningen av ytan har skett för lång tid efter att bruket lagts på.
Alternativt att en tunn yta av puts har lagts på utan att den har fäst ordentligt.
Alternativt att en tunn yta av puts har lagts på utan att den har fäst ordentligt.
Nänä, det förstår jag ju. Hammare och yxa tog jag bort det som blev dåligt med. Jag menar bara att den grundning som sitter sitter riktigt bra och det är väldigt svårt att få loss något. Dock är det väldigt tunn grundning där det va tänkte att c bruket skulle utgöra yttre lagret.N neo11 skrev:
Har dragit runt med hammaren på putsen för ett leta bomljud osv.
Huddingebo skrev:
Hmm ja, för tunnt vet jag nästan att det är men jag vill ha det tunnt och jag vet det är lite chansning.
Men du menar då att det blir dålig vidhäfta pga av att man putsat för tunnt ?
Ska jag vara ärlig så drog jag linjer i putsen på garaget väldigt tidigt, i vått tillstånd men trots det så sitter det bra där..
Just nu önskar jag bara att jag valde bygg linje istället för industri när jag gick skolan.. nä men jag ger inte upp!! Detta ska funka. Jag ser det som läropengar/tid! Började smått och lär mig massa på vägen. I värsta fall så kostar det mig en massa pengar.
Nu står jag här med tunn grundad yta med m2.5
Vattna väggen rikligt
Vänta tills det inte är plaskvått
Dra på c bruk med brätte/slå på det (ca 5-8mm)
Vänta tills den är "fingertorr"
"Plafonda" med vatten
Klar!?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Nej, nej mening 2, en grundning innan putsning ska alltid förvattnas och slå på tunnt för bästa vidhäftning. Sen efter 1 timme eller 1 dygn stockar man eller slår på mer. Så det har du gjort helt rätt.
Är ju inte så mycke kalk i 2,5, så vattna inte för mycket, men du slår på en grundning med 2,5 ?
Och sen c bruk? Vänta lite längre än fingertorr. Bruket får ju inte förflytta sig när du dra plafondan över, bara ytterstrukturen ska ändras, kanske vänta 20-30 min beroende på tork, du får prova =)
Är ju inte så mycke kalk i 2,5, så vattna inte för mycket, men du slår på en grundning med 2,5 ?
Och sen c bruk? Vänta lite längre än fingertorr. Bruket får ju inte förflytta sig när du dra plafondan över, bara ytterstrukturen ska ändras, kanske vänta 20-30 min beroende på tork, du får prova =)
N neo11 skrev:Nej, nej mening 2, en grundning innan putsning ska alltid förvattnas och slå på tunnt för bästa vidhäftning. Sen efter 1 timme eller 1 dygn stockar man eller slår på mer. Så det har du gjort helt rätt.
Jag grunda löst 2.5 och efter inom ett dygn så Stocka jag garaget - då är det egentligen det som är skillnaden.
Resten förvattnar jag och stockar och då får jag dåligt vidhäfta !
Så jag bör alltså grunda och vänta 1h - 1dygn sen dra på c bruket dårå.
Bör jag hålla grundningen fuktig hela tiden då eller hur noga ska jag tänka. Jag tror jag lagt energi på fel ställe möjligen.
Bör jag göra såhär på min redan grundade yta som nu är veckor gammal.
1. Grunda 2.5 lös välling med kalkborste / pensel
2. Vänta 1h - 1 dygn
3. Fukta och Dra på c bruk med stål brätte
4. Vänta tills den är mer än finger torr 20-30min beroende på förutsättningar
5. Slamma vatten med plafond pensel
All beundran till er murare som kan allt detta!
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Om inget rött tegel är synligt, så strunta i steg 1 och 2.
Förvattna och kör efter steg 3.
Man ska inte slamma för tidigt, bruket måste bli lite hårt, så man får doppa plafondan i vatten var tionde drag.
Men räcker oftast att doppa några cm.
Förvattna och kör efter steg 3.
Man ska inte slamma för tidigt, bruket måste bli lite hårt, så man får doppa plafondan i vatten var tionde drag.
Men räcker oftast att doppa några cm.
Redigerat:
N neo11 skrev:
Det där med timing som är viktigt då.
Är det något skada med att grunda med t.ex finjas grund a, jag gör gärna extra jobb om det innebär att det blir idiot säkert.
Jag är nämligen rädd att får den där dåligt vidhäftan bakom det stelnade så att säga.
Har beställt en provsäck säckaskurningsbruk från Finja, enligt Finja kunde jag dra på den och göra likt beskrivet ovan
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
A bruk ska du absolut inte använda på fasad, är betong och spricker för lätt.
Grunda inte med det, nu lägger jag ner, var ju tydlig i förra inlägget. C bruk om det inte är sockel.
Sockel vid mark a bruk ca 20-30cm upp
Grunda inte med det, nu lägger jag ner, var ju tydlig i förra inlägget. C bruk om det inte är sockel.
Sockel vid mark a bruk ca 20-30cm upp
Jodå, menar inte att jag inte läser vad du skrivit. Men jag var förbi bolist idag där jag kikade på färgat bruk och då rekomenderar man finjas grund a. Svaret har du redan gett mig visserligen men man funderar ju..N neo11 skrev:
Eftersom jag gör hela ytor på en gång så vill jag bara göra det idiot säkert för misstagen tar sån jäkla tid. Nu är det enbart garaget som är klart så resten vill jag gärna göra rätt och riktigt.. och om frun får välja blir det gärna med finjas säckskurning grå.
Jaja sorry om frågan blev för mycket
Du får mer än gärna låta hur du vill, du känner du pratar med en totalt idiot vilket faktiskt är sant när det gäller mur och putsN neo11 skrev:
Haha nej, hon vill färga det och då fick jag rekomenderat att köra finjas säckaskurningsbruk och då också slamma den om jag ville. Jag vet inte mer än att det känns dyrt.
Combmix har även ett slamma/ korrosion bruk som dom rekomenderar men det blir också dyrt, speciellt en man då kanske gör misstag som måste göras om haha
Haha så klart har du rätt i det.. tycker nog skiftningarna i det grå obehandlade är rätt fint faktiskt..N neo11 skrev:
Något annat bra tips eller knep innan jag förstör huset färdigt