18 154 läst ·
41 svar
18k läst
41 svar
Slagskruvdragare slår av skruven, sant/ falskt?
Tack för det svaret! Det var intressant, var ut o surfade lite på BTD144 o det är samma på den som du beskriver 132 att du kan ställa slagintensiteten i 3 steg. Det var ju inte så dumt, 141:an är ju så stark att det kan vara svårt att finlira med den
skerfe skrev:Hej,
Jag har en BTD132. Alltså 14,4 volt versionen av BTD144. De bägge maskinerna är relativt likvärdiga, 155 nm mot 160 1,5kg. En skillnad dem emellan är att på 132an kan man ställa slagintensiteten i 3 steg. Det tror jag inte att man kan göra på 144an.
Då jag är hemma med hundvalp har jag inte hunnit testa den tillräckligt för att ge ett omdöme. Förhoppningsvis ska jag jobba i slutet av veckan, så då kan jag passa på och misshandla den och jämföra sida vid sida med BTD130.
Visserligen gäller det 14,4 voltarn, men någon glädje kanske det kan vara...
I och med att dragarn slår i skruvens rotationsriktning tar skruvdragaren upp att vridkraft som genereras. Vart det grekiska nu...? Eller enkelt uttryckt; en 4-åring kan dra i en 120 skruv med en slagdragare, men inte med en vanlig dragare.Nimajneb skrev:
jepp, men skerfe gav en klockren förklaring var vridmomerntet kom ifrån.verktygsgurun skrev:
Men helt rätt, man ska inte blanda ihop en slagborr med en slagskruvdragare...sen kommer naturligtvis följdfrågan hur mutterdragaren är uppbyggd jämfört med slagskruvdragaren....
Lyfter en redan avklarad tråd då jag utlovade en recension av BTD 132.
Finns egentligen inte så mycket att säga. Det är helt enkelt en förbättrad version av BTD130. Batteriet håller längre, något som var önskvärt från tidigare modell. Sen det faktum att man kan ställa slagintensiteten gillar jag skarpt. Snabbaste läget är som BTD130, sen kan man ställa det långsammare. Kanon i vissa situationer.
I övrigt samma goa maskin som tidigare. Tack för mig.
Finns egentligen inte så mycket att säga. Det är helt enkelt en förbättrad version av BTD130. Batteriet håller längre, något som var önskvärt från tidigare modell. Sen det faktum att man kan ställa slagintensiteten gillar jag skarpt. Snabbaste läget är som BTD130, sen kan man ställa det långsammare. Kanon i vissa situationer.
På nätet står det att BTD132 ska väga 1,3 kg. Verkar sjukt lätt... Kan du bekräfta det?skerfe skrev:Lyfter en redan avklarad tråd då jag utlovade en recension av BTD 132.
BTD144:an väger ju 1,5 kg, normalt brukar 14,4V maskiner väga 100 gram mindre så den borde väga 1,4 kg.
Redigerat:
Nu har jag beställt Makita LXT211 paket från acetoolonline.com var riktigt nöjd med chatten där då dom var väldigt hjälpsamma, nu får man se om dom kommer också!
Ska bli riktigt spännande att se hur den slagskruvdragaren som följer med där fungerar! en BTD 141... får väll hoppas att det inte blir för tungt med 18v... Jag köpte 2st paket för dom var så billiga! mindre än halva priset :-D
Ska bli riktigt spännande att se hur den slagskruvdragaren som följer med där fungerar! en BTD 141... får väll hoppas att det inte blir för tungt med 18v... Jag köpte 2st paket för dom var så billiga! mindre än halva priset :-D
Tänkte följa upp med att säga att jag är MER än nöjd med mina skruv-dragare.
Slagskruvdragara is da shit! :-D
Dels så är dom små och smidiga, lätta att arbeta med och dom är sjukt starka.
Jag har bara dragit av ett par skruvskallar men det har varit på skruvar som jag inte fått upp med en annan skruvdragare utan att bitsen ska hoppa ur. Så det är som jag ser det ett stort plus till slagskruvdragaren, den får helt enkelt loss skruv man inte får loss med en annan maskin.
En annan fördel med slagskruvdragaren är att man inte riskerar att dra runt armen om maskinen biter. En "vanlig" skruvdragare som nyper har ju en tendens att sätta fart och snurra själv och där sitter jag och håller i skruvdragaren. Eftersom en slagskruvdragare slår så står han bara och hoppar när fanstyget bestämmer sig för att inte vilja snurra...
KÖP EN SLAGSKRUVDRAGARE. varför inte i USA där är det ju sjukt billigt!!!
Slagskruvdragara is da shit! :-D
Dels så är dom små och smidiga, lätta att arbeta med och dom är sjukt starka.
Jag har bara dragit av ett par skruvskallar men det har varit på skruvar som jag inte fått upp med en annan skruvdragare utan att bitsen ska hoppa ur. Så det är som jag ser det ett stort plus till slagskruvdragaren, den får helt enkelt loss skruv man inte får loss med en annan maskin.
En annan fördel med slagskruvdragaren är att man inte riskerar att dra runt armen om maskinen biter. En "vanlig" skruvdragare som nyper har ju en tendens att sätta fart och snurra själv och där sitter jag och håller i skruvdragaren. Eftersom en slagskruvdragare slår så står han bara och hoppar när fanstyget bestämmer sig för att inte vilja snurra...
KÖP EN SLAGSKRUVDRAGARE. varför inte i USA där är det ju sjukt billigt!!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden