Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Vad tror ni om att klippa kretskortet så man får bort batteri-delen, ska driva den på extern källa. Jag ser inga vitala ledare där. Gör ni?
I mitt förra boendet styrde jag biorummet via att lyssna på effekt-förbrukning på projektor vis en puck i väggen. Det fungerade men rapporteringen av effekt är fördröjd och det tar ett tag för projektorn att lämna idle effekt.
I mitt nuvarande boende tänkte jag göra en mer elegant lösning.
Så jag har köpt en Aeotec Door Sensor 7 pro (bilden ovan) som har en potentialfri ingång.
Projektor skickar en 12V spänning 100 mA Max när den är på. Så min plan är att dels sätta ett 12V relä mellan denna och ingången på sensorn
https://www.aliexpress.com/item/1005010427372330.html
Batteriet håller 3 år och det pallar man ju inte byta
så jag tänker köpa denna dc dc laddare
https://www.aliexpress.com/item/1005010062583008.html
Ställa in CC på 20 mA eller liknande och ladda en liten 3.7V 40 mAh cell eller liknande. Sedan en HT7333 för att få ner batteriet till rätt spänning, lite dioder och kondingar osv. Så varje gång projektorn går laddar den batteriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt förra boendet styrde jag biorummet via att lyssna på effekt-förbrukning på projektor vis en puck i väggen. Det fungerade men rapporteringen av effekt är fördröjd och det tar ett tag för projektorn att lämna idle effekt.
I mitt nuvarande boende tänkte jag göra en mer elegant lösning.
Så jag har köpt en Aeotec Door Sensor 7 pro (bilden ovan) som har en potentialfri ingång.
Projektor skickar en 12V spänning 100 mA Max när den är på. Så min plan är att dels sätta ett 12V relä mellan denna och ingången på sensorn
https://www.aliexpress.com/item/1005010427372330.html
Logga in
Skapa konto
Batteriet håller 3 år och det pallar man ju inte byta
https://www.aliexpress.com/item/1005010062583008.html
Logga in
Skapa konto
Ställa in CC på 20 mA eller liknande och ladda en liten 3.7V 40 mAh cell eller liknande. Sedan en HT7333 för att få ner batteriet till rätt spänning, lite dioder och kondingar osv. Så varje gång projektorn går laddar den batteriet.
Nej, för det går inte att se något annat än jordplanet i bilden du lade upp.AndersMalmgren skrev:
Det kan ju vara så att det endast används för att ansluta minus på batteriet.
Det finns en rad med vias på bägge sidorna, det kan ju indikera att det finns fler lager i kortet med kontakt till detta jordplan, eller så sitter de där av någon annan anledning, kanske att det är ett jordplan på andra sidan, och de har kontakt med varandra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Finns inga kretsar öht där. Inget på andra sidan heller.Mikael_L skrev:
Jag kommer som sagt koppla bort batteriet och köra på extern matning så den där kretsen är bruten/öppen när man kör på extern matning
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Precis den ska in i en liten projektbox ihop med relä, dc dc laddare och 40 mAh lipo cell (och en diod och två kodningar). Minus får jag från terminalen för extern strömförsörjning.Hannuse skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Den har en terminalplint på andra sidan med Gnd, digital, Vcc.Hannuse skrev:
Digital är en potentialfri ingång som går hög om man kortsluter den och vcc. Vilket jag ska göra via relä
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Det är endast ena sidan av kretskortet vi kan se på bilden.
Sitter det inga komponenter där (på sidan vi inte ser) minskar risken att det är något viktigt som kapas.
Är det någon trådlös funktionalitet i den där? Jag tänkte om "bygeln" i kretskortet skulle kunna vara en antenn (också).
Själv skulle jag börja med att försöka kolla om det är ett flerlagers kort, det brukar inte gå att se bara genom att kolla på kanten (jag brukar iaf inte kunna avgöra), utan jag brukar kolla efter vior, hur de är anslutna på olika sidor. Om en via har kontakt med ett plan på endast en sida eller ingen sida, så har den ju antagligen kontakt med något plan mitt i kretskortet.
Men om man konstaterat att kortet är mer än tvålagers, då är det inte gott att veta vad som döljer sig i de osynliga lagren, gissa går ju alltid ...
Sitter det inga komponenter där (på sidan vi inte ser) minskar risken att det är något viktigt som kapas.
Är det någon trådlös funktionalitet i den där? Jag tänkte om "bygeln" i kretskortet skulle kunna vara en antenn (också).
Själv skulle jag börja med att försöka kolla om det är ett flerlagers kort, det brukar inte gå att se bara genom att kolla på kanten (jag brukar iaf inte kunna avgöra), utan jag brukar kolla efter vior, hur de är anslutna på olika sidor. Om en via har kontakt med ett plan på endast en sida eller ingen sida, så har den ju antagligen kontakt med något plan mitt i kretskortet.
Men om man konstaterat att kortet är mer än tvålagers, då är det inte gott att veta vad som döljer sig i de osynliga lagren, gissa går ju alltid ...
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg