Vad tror ni om att klippa kretskortet så man får bort batteri-delen, ska driva den på extern källa. Jag ser inga vitala ledare där. Gör ni?

IMG20260418102315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt förra boendet styrde jag biorummet via att lyssna på effekt-förbrukning på projektor vis en puck i väggen. Det fungerade men rapporteringen av effekt är fördröjd och det tar ett tag för projektorn att lämna idle effekt.

I mitt nuvarande boende tänkte jag göra en mer elegant lösning.

Så jag har köpt en Aeotec Door Sensor 7 pro (bilden ovan) som har en potentialfri ingång.

Projektor skickar en 12V spänning 100 mA Max när den är på. Så min plan är att dels sätta ett 12V relä mellan denna och ingången på sensorn

https://www.aliexpress.com/item/1005010427372330.html

S8fcc7e943f184ee283ca78ad9779e4b0o.jpg_960x960q75.jpg_.png
Skapa konto

Batteriet håller 3 år och det pallar man ju inte byta :) så jag tänker köpa denna dc dc laddare

https://www.aliexpress.com/item/1005010062583008.html
S6420dbb7774042d594344596a7e78879e.jpg_960x960q75.jpg_.png
Skapa konto

Ställa in CC på 20 mA eller liknande och ladda en liten 3.7V 40 mAh cell eller liknande. Sedan en HT7333 för att få ner batteriet till rätt spänning, lite dioder och kondingar osv. Så varje gång projektorn går laddar den batteriet.

Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad tror ni om att klippa kretskortet så man får bort batteri-delen, ska driva den på extern källa. Jag ser inga vitala ledare där. Gör ni?
Nej, för det går inte att se något annat än jordplanet i bilden du lade upp.
Det kan ju vara så att det endast används för att ansluta minus på batteriet.

Det finns en rad med vias på bägge sidorna, det kan ju indikera att det finns fler lager i kortet med kontakt till detta jordplan, eller så sitter de där av någon annan anledning, kanske att det är ett jordplan på andra sidan, och de har kontakt med varandra.

Mikael_L
Men sitter det inga komponenter "där ute", så är det ju konstigt ifall de skulle ha caddat in några kretsbanor där.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men sitter det inga komponenter "där ute", så är det ju konstigt ifall de skulle ha caddat in några kretsbanor där.
Finns inga kretsar öht där. Inget på andra sidan heller.

Jag kommer som sagt koppla bort batteriet och köra på extern matning så den där kretsen är bruten/öppen när man kör på extern matning

Mikael_L
Det troliga är väl att det är endast ett jordplan på den delen av kretskortet, och därmed är rätt oproblematiskt att kapa bort.
Men helt säker man man ju inte vara trots allt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det troliga är väl att det är endast ett jordplan på den delen av kretskortet, och därmed är rätt oproblematiskt att kapa bort.
Men helt säker man man ju inte vara trots allt.
Nej så är det ju. Och den är helt slut på lager också så ersätta den blir både dyrt och långsamt

Är det av utrymmesskäl du vill "klippa" kortet?
Det ser hur som helst inte ut att vara något bekymmer att göra det, förutom att di måste få tag på "minuspolen" på något bra sätt.

Hannuse Hannuse skrev:
Är det av utrymmesskäl du vill "klippa" kortet?
Det ser hur som helst inte ut att vara något bekymmer att göra det, förutom att di måste få tag på "minuspolen" på något bra sätt.
Precis den ska in i en liten projektbox ihop med relä, dc dc laddare och 40 mAh lipo cell (och en diod och två kodningar). Minus får jag från terminalen för extern strömförsörjning.

Aha, ok då är jag med.
Men tänker att det kan bli svårt att få till en bra anslutning till minus på kortet som du kapar, eller finns det en uppenbart bra punkt att löda in den på?

Byt ut det klumpiga reläet mot optokopplare
Screenshot_2026-04-20-11-41-11-072_com.byggahusapp.jpg
Skapa konto

Screenshot_2026-04-20-11-38-41-969_com.byggahusapp.jpg
Skapa konto

D Dilato skrev:
Byt ut det klumpiga reläet mot optokopplare
[bild]
[bild]
Den där kan inte trigga en potentialfri ingång. Rätta mig om jag har fel

Hannuse Hannuse skrev:
Aha, ok då är jag med.
Men tänker att det kan bli svårt att få till en bra anslutning till minus på kortet som du kapar, eller finns det en uppenbart bra punkt att löda in den på?
Den har en terminalplint på andra sidan med Gnd, digital, Vcc.

Digital är en potentialfri ingång som går hög om man kortsluter den och vcc. Vilket jag ska göra via relä

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den där kan inte trigga en potentialfri ingång. Rätta mig om jag har fel
Du har fel ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Det är endast ena sidan av kretskortet vi kan se på bilden.
Sitter det inga komponenter där (på sidan vi inte ser) minskar risken att det är något viktigt som kapas.

Är det någon trådlös funktionalitet i den där? Jag tänkte om "bygeln" i kretskortet skulle kunna vara en antenn (också).

Själv skulle jag börja med att försöka kolla om det är ett flerlagers kort, det brukar inte gå att se bara genom att kolla på kanten (jag brukar iaf inte kunna avgöra), utan jag brukar kolla efter vior, hur de är anslutna på olika sidor. Om en via har kontakt med ett plan på endast en sida eller ingen sida, så har den ju antagligen kontakt med något plan mitt i kretskortet.

Men om man konstaterat att kortet är mer än tvålagers, då är det inte gott att veta vad som döljer sig i de osynliga lagren, gissa går ju alltid ...

13th Marine 13th Marine skrev:
Du har fel ;)
Den har ju inte COM och NO

1776675201951.png
Skapa konto

Jag kanke missar något. ALlt den där gör är frikopplar de två sidorna elektriskt.. Det gör även mitt relä.

1776675518026.png

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.