4 975 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Släckte stora delar av huset genom att klippa ensam kabel på ensam propp.
allright...men small det måste du haft spänning på, av någon anledning.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Beröringsfria mätare är ytterst osäkra, jag litar ALDRIG på en sådan, möjligen som indikation på att spänning finns men aldrig på att det är spänningslöst.
Vill man vara någorlunda säker använder man en riktig SPÄNNINGSPROVARE av god kvalitet.
Vill man vara någorlunda säker använder man en riktig SPÄNNINGSPROVARE av god kvalitet.
Testpennor typ "phasen" kan användas för snabb felsökning tex men aldrig för att kontrollera spänningslöshet, där krävs någon form av spänningsprovare, och en korrekt metodik.
Tack för svar. Såhär skulle mina problem kunna se ut (med tanke på vad jag erfarit hittills):
gulgrön används som nolla, svart som fas 1 och blå som fas 2.
Gamla färger (röd, svart, grått) där tidigare hempulare använt dem som jord nolla fas beroende på vad de känt för för dagen.
ojordade dragningar. Kan i vissa fall vara blå som är fas och svart som är nolla.
jag skulle alltså vilja kunna, på detta hem utan jfb, kunna mäta och säkerställa vilken tråd som är vad.
detta kanske låter som en mardröm, men jag ska byta ut elen allt eftersom
gulgrön används som nolla, svart som fas 1 och blå som fas 2.
Gamla färger (röd, svart, grått) där tidigare hempulare använt dem som jord nolla fas beroende på vad de känt för för dagen.
ojordade dragningar. Kan i vissa fall vara blå som är fas och svart som är nolla.
jag skulle alltså vilja kunna, på detta hem utan jfb, kunna mäta och säkerställa vilken tråd som är vad.
detta kanske låter som en mardröm, men jag ska byta ut elen allt eftersom
Nu ska jag vara en sån där tråkig än som säger att jag hoppas du inte ska göra det själv... Jag skiter i att det är olagligt, jag syftar på din okunskap. För helt ärligt, vet du inte vilka mätinstrument som du behöver för att utföra jobbet säkert, så känner jag att du troligen inte har tillräckliga kunskaper för att utföra själva jobbet säkert.
Om du nu däremot vill lära dig det så ska du nog ta hjälp av någon som är ordentligt kunnig och som är villig att lära dig samtidigt som ni gör jobbet ihop tex.
Om du nu däremot vill lära dig det så ska du nog ta hjälp av någon som är ordentligt kunnig och som är villig att lära dig samtidigt som ni gör jobbet ihop tex.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Då behöver du skaffa dig kunskap om din elanläggning, den går inte att mäta sig till. Du kommer bara att bli förvirrad över dina mätresultat när du inte vet vad du ska förvänta dig. Med de udda färger du verkar ha behöver du gå igenom anläggningen från början till slut för att veta vad varje färg används till i varje gruppledning. Jag menar då att du visuellt ska titta hur det är kopplat. Därefter kan du ev börja mäta. Nånting gick snett här som orsakade en kortis, du behöver ta reda på vad du gjorde fel så att du förstår hur du ska göra rätt.F fuentes skrev:
Men allt detta arbete är behörighetskrävande, så är det sagt. Dessutom har du en skyldighet i ellagen att se till att den som arbetar på din anläggning (dvs du) har nödvändiga kunskaper och färdigheter.
Jaa, alltså nu spelade jag någon sned form av djävulens advokat, jag vet ju t.ex av multimeter är bra. Men säkerligen ä det skillnad på multimeter och multimeter. Hade hoppats på produkttipsT TechChad skrev:Nu ska jag vara en sån där tråkig än som säger att jag hoppas du inte ska göra det själv... Jag skiter i att det är olagligt, jag syftar på din okunskap. För helt ärligt, vet du inte vilka mätinstrument som du behöver för att utföra jobbet säkert, så känner jag att du troligen inte har tillräckliga kunskaper för att utföra själva jobbet säkert.
Jag har hittills gjort väldans mycket själv i livet (i princip alltid med förklaring av elektriker), däremot har jag undvikit inkopplingar och proppskåp/normcentraler, det kommer jag också fortsätta undvika. Det tar dock emot att ringa en elektriker för att klippa en kabel, i det fallet hade jag gärna mätt upp (med en tillräckligt bra produkt) för att säkerställa att kontrollera spänningen. Nu har jag kört med testpenna. Och sen är det ju så att jag förstår att det är bättre att ringa en elektriker än förlora livet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
jag har tittat i proppskåpet för att visuellt se hela dragningar, det kanske är svårt att tänka sig men det är så trångt skåp och så pass mycket virrvarr av kablar att du inte kan se ordentligt (utan att flytta och röra), vilken vinkel du än väljer att titta ifrån. Plus att kablar och trådar är så gamla så jag vill helst inte röra dem. Då tolkar jag dig som att det är ingen idé att fortsätta leka.Bo.Siltberg skrev:
Då behöver du skaffa dig kunskap om din elanläggning, den går inte att mäta sig till. Du kommer bara att bli förvirrad över dina mätresultat när du inte vet vad du ska förvänta dig. Med de udda färger du verkar ha behöver du gå igenom anläggningen från början till slut för att veta vad varje färg används till i varje gruppledning. Jag menar då att du visuellt ska titta hur det är kopplat. Därefter kan du ev börja mäta. Nånting gick snett här som orsakade en kortis, du behöver ta reda på vad du gjorde fel så att du förstår hur du ska göra rätt.
Men allt detta arbete är behörighetskrävande, så är det sagt. Dessutom har du en skyldighet i ellagen att se till att den som arbetar på din anläggning (dvs du) har nödvändiga kunskaper och färdigheter.
För att utveckla historien så är det så att jag drog ur propp, för att sedan höra en annan person säga ”jodå, nu försvann strömmen här!” (Lampan funkade ej, element lade av). Jag klippte kabeln och det lös till i själva kabeln… hmm. Och som sagt, en av huvudsäkringarna slog ut. Jag vet att det kan låta osannolikt, men det var så det gick till.
F fuentes skrev:jag har tittat i proppskåpet för att visuellt se hela dragningar, det kanske är svårt att tänka sig men det är så trångt skåp och så pass mycket virrvarr av kablar att du inte kan se ordentligt (utan att flytta och röra), vilken vinkel du än väljer att titta ifrån. Plus att kablar och trådar är så gamla så jag vill helst inte röra dem. Då tolkar jag dig som att det är ingen idé att fortsätta leka.
För att utveckla historien så är det så att jag drog ur propp, för att sedan höra en annan person säga ”jodå, nu försvann strömmen här!” (Lampan funkade ej, element lade av). Jag klippte kabeln och det lös till i själva kabeln… hmm. Och som sagt, en av huvudsäkringarna slog ut. Jag vet att det kan låta osannolikt, men det var så det gick till.
Citerar dig "Däremot släcktes allt kopplat till den kabeln när jag drog ur proppen. (Lampa och 220-element). Vilka också tänds nu när jag sätter i den proppen."
Men eftersom du klippte kabeln så borde det absolut inte funka om du sätter i proppen igen (menar du slå till dvärgbrytare?) Du klippte kanske fel kabel? Ibland ligger det dubbelt på säkringarna.
ja precis, nu funkar det såklart inte. Nej, inte dvärgbrytare i detta fall.G GoGetLost skrev:Citerar dig "Däremot släcktes allt kopplat till den kabeln när jag drog ur proppen. (Lampa och 220-element). Vilka också tänds nu när jag sätter i den proppen."
Men eftersom du klippte kabeln så borde det absolut inte funka om du sätter i proppen igen (menar du slå till dvärgbrytare?) Du klippte kanske fel kabel? Ibland ligger det dubbelt på säkringarna.