Har putsläpp på en källarvägg.
Skadad puts på källarvägg med synliga fläckar och saltutslag, visande resultat av tidigare fuktskada från trasig yttertrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg med bortslagen puts, blottlagda tegelstenar och krossat material på golvet. Hammare synlig på golvet bredvid.
Skapa konto
Närbild på en källarvägg med nedrivet puts och synliga fukt- och saltkristaller på ytan.
Skapa konto

Tidigare kommit endel fukt från trasig ytttertrappa som resulterar i fukt och saltkristaller på väggen.

Bättre nu när trappan är fixad.

Gick lös med en hammare idag och rev ned lös puts.

Vad rekommenderar expertisen på Byggahus för arbetsgång här?

Jag hade putsat där du har rivit :) skämt å sido. Det är väl bara att slå dit nytt bruk? Eller vad menar du?

• Gilla
  • Haha
grovspacklarn och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Jag hade putsat där du har rivit :) skämt å sido. Det är väl bara att slå dit nytt bruk? Eller vad menar du?
Tack för svar!

Jag är ju amatör så fiskar mest efter lite allmän rådgivning bättre(?) än vad nån tonåring på Bauhaus eller chatgpt kan hosta upp.

Tänkte putsa med finja c bruk.

Ska jag välja lågalkaliskt?

Riva mer?

Har tagit bort där det var löst och med bom-ljud.

Vill inte övergöra det men heller inte slarva.

På en bild ser man rätt tydligt att man putsat över orinalputs & färg med ett mörkare och hårdare lager.

Ska man använda särskilt grundningssbruk eller grunda med bruket jag senare putsar med?

Vill mest försöka läsa på lite innan jag börjar smacka på nått på väggen i hopp om att slippa göra om det alltför snart. ;)

Redigerat:
U uddeholm80 skrev:
Vill mest försöka läsa på lite innan jag börjar smacka på nått på väggen
Vattna ytan före med murarborste & kör på C bruk du 👍.
Kan ju hända att du får småspackla lite, för att få "sömfri"a skarvar.

• Gilla
uddeholm80
  • Laddar…
Om det inte är betong eller lättbetongs väggar så kanske kalkbruk är att föredra så fukten inte stängs in. Jag hade undersökt noga för att vara säker på att du väljer rätt bruk

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
N
Man ser ju på bilden som du nämner, att original är kalkbruk eller c bruk.
Men någon mindre begåvad dragit på något hårdare utanpå.
Eventuellt A-bruk.
Men lappa med C-bruk.
Släpper igenom fukt bra och billigare än kalkbruk.
Allt kc bruk andas, är väl mer färger som inte andas. Kalkfärg andas helt, en del silikat bra. Dom flesta andra, dåligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.