11 239 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Slå ner stolpar för plank - fungerar det?
Jag ska sätta upp ett 27m långt plank på 1,80-2m. Det är i Skåne så det kommer ta en hel del stryk av vinden. Nu är det så att marken är sandjord och jag lurar lite på vad som är bästa sättet att få ett stryktåligt plank. Gjuta plintar är väl det uppenbara antar jag. Men så ringde jag en byggare som byggt i området och han sa att det inte kommer att funka med plintar i sandjorden, de kommer bara börja vicka efter ett tag. Det bästa var enl honom att spetsa stolpen (95x95 alt 125x125) och helt enkelt slägga ner den en meter. Jag har plöjt igenom en hel del tips o sånt på nätet, men faktiskt inte sett den metoden för ett 2-meters-plank.
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Verkar betydligt enklare att slägga ner dom 1 meter eller så, än att gjuta plint.
Sen skulle ja nog tippa på att 1m plint skulle stå sig bättre än 1m pålad.
Men jag hade nog pålad, om jag sedan märkt att det börjar vobbla hade jag satt upp någon form av "snedstävor"
Är det porös sand? om inte hur en jordborr å borra ett meter hål å fyll med betong.
bara mina helt enkla funderingar
Sen skulle ja nog tippa på att 1m plint skulle stå sig bättre än 1m pålad.
Men jag hade nog pålad, om jag sedan märkt att det börjar vobbla hade jag satt upp någon form av "snedstävor"
Är det porös sand? om inte hur en jordborr å borra ett meter hål å fyll med betong.
bara mina helt enkla funderingar
Den generella regeln för stolpar utan plint är att de skall drivas ner till minst 1/3 av längden vilket stämmer för dig om du slår ner dem till 1m djup. Sedan är du vid det djupet nära frostfritt djup i Skåne så jag tror att det kommer funka. Dock har jag sett många staket som lagt sig av vinden här nere, speciellt vid sandjord så många har behövt sätta fula sidostöttor på sina staket, med tanke på det kan det vara värt att driva ner stolparna till 1/2 av längden. Med tanke på höjden och längden på ditt staket så vill du nog inte ligga på gränsen utan snarare överdimensionera lite.
Om man gräver och gjuter så bör du ner på minst en meter också med tanke på vindlasten. Fördelen med att slå ner stolparna är att marken blir orörd runt stolpen. Det finns firmor som slår stolpar, pikar först med ståldubb och sen slås stolpen ner med en hejjare likt en pålmaskin. Iden med jordborr funkar också bra att tänka på är att om man gjuter och låter stolpen börja över mark så funkar inte "vanliga" stolpfötter fästjärnen måste gå minst 0,5m upp på stolparna och vara rejält fastskruvade.
Klicka här för att svara