Hej!
Är en relativt ny husägare som har köpt ett hus från -66. Huset är enplan med källare och har en dränering från -92. Har haft en besikningsman ute som inspekterade källaren för fukt, han noterade höga värden på enstaka ställen i väggarna men i stort sett tyckte han det var bra skick och bör antagligen går att vänta med dränering 5-10 år.

Så nu till saken, jag var ute och gick ett varv runt huset nu när snön har börjat försvinna, noterade då att det ser ut som att dräneringen har "släppt" från väggen (ursäkta förklaringen, är inte så värst kunnig inom detta). Är detta normalt eller är det något som bör åtgärdas? Mest orolig för att det har hänt nu under vintern under mitt ägande och att detta är något som kommer påverka tidshorisonten för dränering.

Jättetack för input om detta är något som behöver åtgärdas och isåfall om vi pratar heldränering eller om det är något som går att laga.

• Spricka mellan husvägg och mark med exponerat dräneringsskikt och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en spricka mellan en husvägg och marksten, med jord och småsten synliga i sprickan.
    Skapa konto
  • Dränering runt ett enplanshus med källare, stenläggning med mossa och snö kvarliggande på gräsmattan, synlig hussockel vid sidan.
    Skapa konto
Jag försöker genuint inte vara dryg men undrar vad det är du tror har släppt? Utvändig isolering? Tätningslisten? Eller att dräneringsrören vid sulan har hakat ur? Det jag ser på bilderna är kantsten. :)

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Hehe kanske bara jag som är övernojjig husägare... Var mest luftspalten på översta bilden jag reagerade på när jag var ute och kollade. Ser nästan ut som att det har legat någon slags matta längs med grunden som sedan har släppt från husväggen och skapat en luftspalt. Min spontana reaktion var att det är mindre bra då vatten kan rinna ner längs med husväggen...

A antonkarlsson1196 skrev:
Hehe kanske bara jag som är övernojjig husägare... Var mest luftspalten på översta bilden jag reagerade på när jag var ute och kollade. Ser nästan ut som att det har legat någon slags matta längs med grunden som sedan har släppt från husväggen och skapat en luftspalt. Min spontana reaktion var att det är mindre bra då vatten kan rinna ner längs med husväggen...
Nej du har säkert rätt! Bara jag som ser dåligt, inte bekant med mattkonstruktionen för att kunna råda dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.