8 793 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Slå ihop två tomter och då få större byggrätt?
Jag har läst om den föreslagna nya strandskyddslagen och har även ställt frågan till de jag har haft kontakt med på kommunen om de skulle få den flexibiliteten som krävs i vår fall från den nya lagen. Jag inväntar ett svar. Problemet jag kan se är att den nya lagen lätta restriktioner när vattendraget är 2m brett eller mindre. I vårt fall är vattendraget oftast mindre än 2m men det finns en damm som ibland öppnas och sen blir det en riktigt älv som forsar och är kanske då 5m bred! Så även med den föreslagna nya strandskyddslagen är det oklart om vi skulle få dispens.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 262 inlägg
Jag tror att det är något i stil med landsbygdsutvecklingsområde du ska hoppas på snarare än undantag för mindre vattendrag.
Strandskyddsdispens för man för åtgärden man vill göra, inte för platsen. Det kan ju på en plats finnas särskilt skäl för en åtgärd men inte för en annan. Tex enligt särskilt skäl 3 eller 4. Dessutom upphör dispensen att gälla om inte åtgärden påbörjats inom två år och avslutats inom fem.Hemmakatten skrev:
TS, du skrev att svärmor fick strandskyddsdispens när hon köpte sin fastighet. Är det där du bor nu?
Tänker att om man en gång fått strandskyddsdispens så kanske den räcker framöver i tid för fastigheten? Eller är det så att man bara får dispens för en specifik byggnad? Jag vet faktiskt inte, trots att jag tyckt att jag var väl påläst i detta ämne.
Men, @MetteKson kan nog veta.
Klicka här för att svara