I
Jag bor i ett hus där tomten består av två fastigheter och jag vill slå samman dessa men har fått en väldigt flexibel prisuppgift från lantmäteriet där i princip tak saknas!
Vad kan det på riktigt kosta att ta bort en linje på en karta?
Det är en hörntomt dvs endast två grannar som ligger i en kommun som inte har egna lantmätare.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Varför vill du slå ihop dom?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag gissar på 60 - 100 000. Om det är ett enkelt fall. Finns det kända servitut, eller andra komplikationer (strandskydd?, väldigt stora tomter?) så kostar det mer.

Det innebär troligen rätt mycket mer än den där linjen.

min tomt är tre olika fastigheter varav en är en remsa på bara nån meter........

I
useless useless skrev:
Varför vill du slå ihop dom?
Hur så, är det beroende på metod och pris?
Jag vill ha att hela tomten blir en fastighet för att det underlättar eventuella bygglov i framtiden.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
min tomt är tre olika fastigheter varav en är en remsa på bara nån meter........
Jag har fem stycken. Huvudbyggnaden står på tre olika...

• Wow
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I
H hempularen skrev:
Jag gissar på 60 - 100 000. Om det är ett enkelt fall. Finns det kända servitut, eller andra komplikationer (strandskydd?, väldigt stora tomter?) så kostar det mer.

Det innebär troligen rätt mycket mer än den där linjen.
Inga servitut, det har jag mail på och detta ligger i ett samhälle utan närhet till strand, som jag skrev tidigare så är det en hörntomt med grannar på två sidor och på de andra två sidorna är det gator, tomten är under 1000m².

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Hur så, är det beroende på metod och pris?
Jag vill ha att hela tomten blir en fastighet för att det underlättar eventuella bygglov i framtiden.
Bygglov söker man väl inte per fastighet? Jag har i alla fall inte haft några problem på grund av att min tomt består av flera fastigheter.

• Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
I
useless useless skrev:
Jag har fem stycken. Huvudbyggnaden står på tre olika...
Du bor inte i ett samhälle med grannar och gator runt dej verkar det som.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Du bor inte i ett samhälle med grannar och gator runt dej verkar det som.
I ett samhälle med en genomfartsled som gränsar till mina fastigheter.

Som sagt var är jag intresserad av syftet. Visst finns det kanske några saker som varit lite enklare om det bara varit en fastighet, men rent praktiskt har det ingen som helst betydelse. Varken när man söker bygglov eller intecknar fastigheterna.

Jag hade samma fundering tidigare, men kostnaden i förhållande till nyttan går inte att motivera.

I
useless useless skrev:
Bygglov söker man väl inte per fastighet? Jag har i alla fall inte haft några problem på grund av att min tomt består av flera fastigheter.
Korrekt men det finns begränsningar på hur mycket man procentuellt får bebygga på en fastighet vilket jag vill undanröja för eventuellt framtida bruk genom en sammanslagning.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I
useless useless skrev:
I ett samhälle med en genomfartsled som gränsar till mina fastigheter.

Som sagt var är jag intresserad av syftet. Visst finns det kanske några saker som varit lite enklare om det bara varit en fastighet, men rent praktiskt har det ingen som helst betydelse. Varken när man söker bygglov eller intecknar fastigheterna.

Jag hade samma fundering tidigare, men kostnaden i förhållande till nyttan går inte att motivera.
I Incinerator skrev:
Korrekt men det finns begränsningar på hur mycket man procentuellt får bebygga på en fastighet vilket jag vill undanröja för eventuellt framtida bruk genom en sammanslagning.

C
I Incinerator skrev:
Vad kan det på riktigt kosta att ta bort en linje på en karta?
Det är inte riktigt så enkelt - servitut, GA osv. måste ju anpassas till de nya omständigheterna.
I värsta fall fastnar det i en massa utredningsarbete om det finns oklarheter.
Men ju enklare desto billigare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
det finns begränsningar på hur mycket man procentuellt får bebygga på en fastighet
Det är helt klart en poäng... Vad säger kommunen om hur utnyttjandegraden ska beräknas i ditt fall? Det är ju knappast ett unikt scenario, så man borde ha tagit höjd för att en bebyggd "tomt" består av flera fastigheter?

Är fastigheterna hopslagna till en taxeringsenhet hos skatteverket?

I
C cpalm skrev:
Det är inte riktigt så enkelt - servitut, GA osv. måste ju anpassas till de nya omständigheterna.
I värsta fall fastnar det i en massa utredningsarbete om det finns oklarheter.
Men ju enklare desto billigare.
Om GA betyder gemensamhetsanläggningar så kan jag inte se att det förändras av en sammanslagning, fastigheterna har varit samtaxerade sedan -60 talet.

Jag är helt oförstående till att det inte går att få ett fast pris, om min arbetsgivare får en förfrågan på att tillverka något till en kund så lämnar vi ett fast pris och måste stå för detta, det är rimligt att statliga monopolverksamheter gör det samma tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.