2 070 läst ·
55 svar
2k läst
55 svar
Slå ihop fastigheter
om allt är riktigt så skall det vara en papperslösning utan lagfarter mmI Incinerator skrev:
men måste de åka ut för att kolla gränserna kostar det
du skall ha en fastighetsreglering
Det finns tyvärr inga markeringar utsatta trots att man på den tiden brukade sätta RIG.returen skrev:
Med på den tiden så menar jag när huset byggdes.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Regelverket som pratas om är bygglovsbefriade åtgärder. De som cleas sa, gäller per tomt.I Incinerator skrev:
Tex Radhus som består av en fastighet har rättigheten per varje individuell tomt. Samma sak med tomter som täcker flera fastigheter, så gäller byggrätten per tomt.
Vanligt i detaljplaner är att byggrätten regleras som en max-area samt en %-del (eller bråk-) som byggrätt av tomtens area. Samt en huvudbyggnad per tomt. Kolla detaljplan, men ganska övertygad om att även den (precis som i regelverket för bygglovsfria åtgärder) regleras per tomt och inte fastighet. Isf har tidigare handläggare gjort fel bedömning (att de har fel har hänt förut) i ärendena av din tomt.
Detaljplanen består oftast om en plankarta (en karta med ofta gula områden för bostadsändamål, detta är tomtindrlningen) där du borde kunna läsa ut informationen, även byggrätten brukar vara beskriven i teckenförklaringen. Sen finns det nästan alltid även en tillhörande planbeskrivning.
Den kartan med gula områden har jag fått fram men inga begripliga förklaringar om vilka områden som har rätt till vilken procentuell bebyggelse.U Utsliten och utdömd skrev:Regelverket som pratas om är bygglovsbefriade åtgärder. De som cleas sa, gäller per tomt.
Tex Radhus som består av en fastighet har rättigheten per varje individuell tomt. Samma sak med tomter som täcker flera fastigheter, så gäller byggrätten per tomt.
Vanligt i detaljplaner är att byggrätten regleras som en max-area samt en %-del (eller bråk-) som byggrätt av tomtens area. Samt en huvudbyggnad per tomt. Kolla detaljplan, men ganska övertygad om att även den (precis som i regelverket för bygglovsfria åtgärder) regleras per tomt och inte fastighet. Isf har tidigare handläggare gjort fel bedömning (att de har fel har hänt förut) i ärendena av din tomt.
Detaljplanen består oftast om en plankarta (en karta med ofta gula områden för bostadsändamål, detta är tomtindrlningen) där du borde kunna läsa ut informationen, även byggrätten brukar vara beskriven i teckenförklaringen. Sen finns det nästan alltid även en tillhörande planbeskrivning.
Jäkla djungel.
Att utan ett ganska precist pris så blir det ingen sammanslagning för min del, hade jag vetat det jag vet om denna kommunen idag så hade jag aldrig köpt en fastighet här.
Lägg lägg eller länka planen så kan vi hjälpa till att tolka. Fast pris kommer man aldrig få i lantmäteriförrättningar tyvärr. Du säger att det inte finns några gränsmarkeringsr, är de bortgrävda eller har de aldrig funnits? Vad står det i avstyckningsakten?I Incinerator skrev:Den kartan med gula områden har jag fått fram men inga begripliga förklaringar om vilka områden som har rätt till vilken procentuell bebyggelse.
Jäkla djungel.
Att utan ett ganska precist pris så blir det ingen sammanslagning för min del, hade jag vetat det jag vet om denna kommunen idag så hade jag aldrig köpt en fastighet här.
Avstyckningsakten har jag inte men den borde jag kunna beställa, jag visste inte ens att det fanns något som hette så.VLJ skrev:
Problemet är att jag inte lägger ut för mycket information på internet för jag tycker att det inte alltid är hälsosamt i dagens värld och vill inte bli spårad.
I avstyckningsakten framgår det var det ska vara för typ av gränsmarkeringsr, t.ex. rör i berg eller råsten. Värst är det nog om det är en så kallad avsöndring då inga fysiska gränsmarkeringar sätts ut men det borde inte vara aktuellt inom detaljplanelagt område.
Gällande detaljplanen är den så gammal att de bestämmelser som relaterar till tomtstorlek och exploatering står längst bak i det dokument som kallas planbeskrivning, inte på själva kartan.
Där borde det också framgå om det finns någon gällande tomtindelning som gäller tillsammans med planen och reglerar hur områdets fastighetsindelning ska göras. Lantmäteriet kan inte höra någon åtgärd som strider mot den (däremot är det inte helt ovanligt att kommunen redan upphävt just den delen)
Gällande detaljplanen är den så gammal att de bestämmelser som relaterar till tomtstorlek och exploatering står längst bak i det dokument som kallas planbeskrivning, inte på själva kartan.
Där borde det också framgå om det finns någon gällande tomtindelning som gäller tillsammans med planen och reglerar hur områdets fastighetsindelning ska göras. Lantmäteriet kan inte höra någon åtgärd som strider mot den (däremot är det inte helt ovanligt att kommunen redan upphävt just den delen)