1 021 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
AI förslag vid byggnation och renovering.
Sida 1 av 2
Ser mer och mer att folk förlitar sig på AI genererad information för byggnation och renovering, jag som har en del kunskap tycker att svaren man läser och hör om är i många fall direkt vilseledande om man inte har kunskapen om det aktuella ämnet..
Vad anser ni om AI i dessa situationer?
Vad anser ni om AI i dessa situationer?
Ai är ett bra verktyg om man vet hur det ska användas att blint tro på vad den skriver är klart obra och opålitligt.J Jansson69 skrev:
Det kan dom inte. Det är väl därför man anlitar en sakkunnig?
Har använt och tagit stöd av Chat GPT under en längre tid, och det fungerar utmärkt. Men som helt novis inom ett ämne är det inte att rekommendera att helt förlita sig på AI. Någon kunskap krävs för att formulera korrekta frågor och följa upp med kontrollfrågor när något verkar bakvänt. Vad AI för till bordet är snabbhet, enkelhet och stöd vid analys av data. Men att allt blir korrekt går inte garantera. För mig har det i alla händelser varit värdefullt.
Jag har ju inte ens skrivit att jag frågar ChatGPT. Det går att använda till så mycket mer redigera bilder byta ut bakgrund tex du kan även ge den dokument som den sammanställer plocka ut relevant info ifrån osv osv. Du kan göra vad du vill men du måste inte fråga den saker den kan hjälpa till med annat med.A AndersS skrev:
Nä en novis person som har mycket lite kunskap om ett ämne bör ju inte använda den. Man kan ju också ifrågasätta svaren man får ställa kritiska frågor tillbaka och då kan den faktiskt ändra sig och erkänna sitt fel. Jag brukar ibland använda den att byta ut bakgrunden på våra hundar för att jag kanske har en mycket fin bild på hunden tagen på sommaren men vill ha en fin julbild då fixar den det. Men det har hänt att den bytt ut hunden(Doberman) och så fick jag mitt önskemål på bakgrund fast med en helt annan hund(Collie) jag hade även bakgrundsbilden. Som tur va kände jag igen min hund och ChatGPT fick göra om!🤣J Jansson69 skrev:
Du ser vilken lite skojare den dära AI verkar vara😂2masR skrev:Nä en novis person som har mycket lite kunskap om ett ämne bör ju inte använda den. Man kan ju också ifrågasätta svaren man får ställa kritiska frågor tillbaka och då kan den faktiskt ändra sig och erkänna sitt fel. Jag brukar ibland använda den att byta ut bakgrunden på våra hundar för att jag kanske har en mycket fin bild på hunden tagen på sommaren men vill ha en fin julbild då fixar den det. Men det har hänt att den bytt ut hunden(Doberman) och så fick jag mitt önskemål på bakgrund fast med en helt annan hund(Collie) jag hade även bakgrundsbilden. Som tur va kände jag igen min hund och ChatGPT fick göra om!🤣
Frågan i tråden var vid byggnation och renovering!2masR skrev:Jag har ju inte ens skrivit att jag frågar ChatGPT. Det går att använda till så mycket mer redigera bilder byta ut bakgrund tex du kan även ge den dokument som den sammanställer plocka ut relevant info ifrån osv osv. Du kan göra vad du vill men du måste inte fråga den saker den kan hjälpa till med annat med.
Jag använder också AI i fotohantering men det är något helt annat.
AI är dessutom ett utmärkt sätt att snabbt lära sig mer om ett ämne. En sökning med en konkret fråga ger ofta nya "insteg" i form av begrepp, metoder och angränsande ämnen. Med stöd av detta kan man sedan söka vidare på nätet eller låta AI:n utveckla.
Det går även låta AI:n jämföra olika metoder med för- och nackdelar. Lite som diskussionerna här på forumet fast du erhåller svaren utan personangrepp eller hån och i starkt kondenserad form.
Jag tycker absolut att en novis ska använda AI, det är ett utmärkt instrument för att lära mer om ett nytt ämne. Dock behöver novisen vara försiktig med hur informationen används såklart.
Det går även låta AI:n jämföra olika metoder med för- och nackdelar. Lite som diskussionerna här på forumet fast du erhåller svaren utan personangrepp eller hån och i starkt kondenserad form.
Jag tycker absolut att en novis ska använda AI, det är ett utmärkt instrument för att lära mer om ett nytt ämne. Dock behöver novisen vara försiktig med hur informationen används såklart.
Och det kan bli så jädra fel också men självsäkert presenteras som korrekt och det ser snyggt ut..
Har en kamrat som har ägnat helgen åt att AI skall tillverka kodsnutt i C som skall emulera viterbi-kodningen som användes av NASA på 1960-talet för sin satellitkommunikationen, inklusive testkoder som skall visa att algoritmen gör rätt - och det blir bara fel, fel och fel trots att den dammsugit NASAS alla pdf:er om ämnet, dammsugit githup mfl. källor på implementation etc.
och det är felgenererad kod med variabler i fel ordning som inte går att kompilera, håller inte reda på vilka polynomerna som används bakom för viterbikodningen och dessutom blandar vilt mellan dessa i olika delar osv. - hur mycket den än sparkar boll mot fotbollsmålet så verkar alla bollar hamna på utsidan av målet...
Kort sagt så skall man vara väldigt kunnig redan innan i ämnet för att kunna avgöra om AI-svar är rimlig eller inte och börja man prata om saker som skall bära vikt, stabilitet och annat vars konsekvenser blir otäcka när det blir fel så måste det granskas i efterhand av någon fack-kunnig.
Har en kamrat som har ägnat helgen åt att AI skall tillverka kodsnutt i C som skall emulera viterbi-kodningen som användes av NASA på 1960-talet för sin satellitkommunikationen, inklusive testkoder som skall visa att algoritmen gör rätt - och det blir bara fel, fel och fel trots att den dammsugit NASAS alla pdf:er om ämnet, dammsugit githup mfl. källor på implementation etc.
och det är felgenererad kod med variabler i fel ordning som inte går att kompilera, håller inte reda på vilka polynomerna som används bakom för viterbikodningen och dessutom blandar vilt mellan dessa i olika delar osv. - hur mycket den än sparkar boll mot fotbollsmålet så verkar alla bollar hamna på utsidan av målet...
Kort sagt så skall man vara väldigt kunnig redan innan i ämnet för att kunna avgöra om AI-svar är rimlig eller inte och börja man prata om saker som skall bära vikt, stabilitet och annat vars konsekvenser blir otäcka när det blir fel så måste det granskas i efterhand av någon fack-kunnig.
Redigerat: