Byggahus.se
Ja jag förstår också till stor del bonden, min mor är numera så hundrädd att hon knappt vågar ta en promenad längre p.g.a alla lösa hundar, och här jagar lösa hundar katter på privata tomter medans ägaren (till hunden) flinande tittar på >:(
Blir jag attackerad (som jag blev i 12-års åldern) så skulle jag gladeliga häva ihjäl hunden (även Collie) med första bästa tillhygge icon_axe.gif
 
Tja - då har jag kanske en lösning på problemet med grannens ungar som vistas mer på vår tomt än på sin egen, och som i förflyttningen tar med sig såväl stora bitar av vår häck som staketet. Det senare hänger numera lågt mellan stolparna och ser synnerligen deprimerande ut efter allt klättrande på det. Min syster i USA fick förresten inte bara sina utekatter (3 stycken) skjutna av sin granne (de bor ute på landet) utan sonens Golden Retriever sköts också av samma granne, som bara garvade efter den insatsen. Så kanske borde vi verka för ett utökat tillstånd för vapenlicenser i Sverige när man äger en fastiget? Den saken verkar ju fungera mycket bra i USA, och syrran min har själv 2 revolvrar som är hennes egna. Sonen och maken har sina egna handeldvapen. Och hon har också sagt att gör grannen något mot hennes nuvarande husdjur ska hon använda sig av dom på ett mera handfast sätt, och hävda något som är vår motsvarighet till nödvärn. Men kanske är begreppet svensk grannsämja inte riktigt moget för en sådan reglering av konflikter? Själv tycker jag att det verkar lite väl drastiskt. Det borde finnas andra sätt att lösa konflikter på tycker jag nog. Men jag är kanske gammalmodig?
 
tycker vi låter jänkarna skjuta på varann och inte ta hit den attityden till Sverige... det är ju trots allt DERAS rätt som medborgare att ta livet av varann utan giltigt skäl...

tog personligen ner en björk i vintras, hade tre bra skäl till det...

1. det växte för nära huset för att jag skulle gilla den
2. var i vägen för en grannes parabol (kunde ej takmontera)
3. var i vägen för en annan grannes kvällssol på deras veranda

nu är det så att vi har bra kontakt och tycker vi har trevliga grannar, så tänkte varför inte... hade vi inte haft det så hade det bara varit ett skäl att ta ner den, och då hade den fått vänta några år tilll...
 
byggimpert skrev:
för att inte djuret ska få lida för ägarens dumhet[/b],
MVH//Christina.
Om det värsta händer och hunden besvärar andra till den grad att det blir farligt så tycker jag att det bästa är att avliva hunden fast det är oftast ägaren som gjort fel.
Jag värderar högre en människans och boskapens säkerhet än själva hundliv. Har själv två hundar som skulle avlivas utan tvekan om dom blev ohanterliga. Jag är inte den klokaste ägare men är i alla fall beredd att ta konsekvenser om det blir fel.
En gång hittade mina hundar hål i stängseln och tog en promenad till byn.... vi blev uppringda på jobbet, kom hem och ordnade hållet. Den ene hunden ( vakthund) väntade vid grinden men den andre var svår att hitta - blev bjuden på frukost hos en granne som kände inte hunden ( vi var nyinflyttade) men kände till rasen ( Newfoundland). Vi var mest rädda att någon bilist skulle bli tvungen att väja för så stora hundar och hamna i diket. Sen dess håller dom sej hemma ;D. Hittills har ingen bonde tagit ut sin vappen ;).
gaia
 
Sillastryparen skrev:
Tja - då har jag kanske en lösning på problemet med grannens ungar som vistas mer på vår tomt än på sin egen,


Själv tycker jag att det verkar lite väl drastiskt. Det borde finnas andra sätt att lösa konflikter på tycker jag nog. Men jag är kanske gammalmodig?
Du är visst inte gammalmodig ;), även du har en 'point' i ditt resonemang.
Naturligtvis gäller 'samma' regler för mina barn som för dina hundar, mina barn ska inte vistas på din tomt utan din tillåtelse och får de den tillåtelsen så ska de behandla både ägaren och tomt+hus inkl. alla dess tillbehör, med respekt.
Klarar inte mina barn att hantera det förtroende som en tillåtelse att vistas på granntomt medför (alt. inte klarar uppgiften att införskaffa ett dylikt innan), pga. att jag som förälder inte klarat min uppgift, nämligen att lära dem hur man ska bete sig med/mot/hos andra människor, SÅ HAR DE INGENTING PÅ DIN TOMT ATT GÖRA, UTAN SKA OMGÅENDE SKICKAS (ALT. HÄMTAS AV FÖRÄLDER SOM FÖRSTÅS, MED FÖRDEL HÅLLER ETT ÖGA PÅ HUR DE EGNA BARNEN UPPFÖR SIG HOS GRANNEN ;)) HEM, PUNKT!!Sedan ankommer det på mig som förälder att vidta 'mått och steg', för att se till att samma sak inte inträffar igen, samt att barnen lär sig att säga förlåt.
Naturligtvis så förväntar jag mig att du inte skjuter mina barn, på samma sätt som jag inte skjuter dina hundar.
Mitt förra inlägg var inte något ställningstagande för ett allmänt skjutande, däremot skrev jag att "grannen kan ha fog för sin irritation", därmed inte sagt att det var rätt att skjuta hunden. På samma sätt kan jag säga att även du har fog för din irritation när det gäller grannbarnen :).

Jag försöker lära mina barn att innan de gör något med en annan levande varelse (oavsett människa eller djur) så ska de fundera på hur det skulle kännas på dem själva om de var mask eller humla och stängdes in i burk osv osv., samt att jag inte tolererar något som helst 'okynnesdödande' av pyttedjur eller insekter bara för att de är 'äckliga' >:(, då får de isf. bära ut dem i naturen där de hör hemma och fyller just sin, kanske lilla men dock viktiga funktion, kort och gott att respektera själva 'livet'.....
Dessutom har mina barn fått lära sig mycket tidigt att visa respekt för både den okopplade, men ffa. den kopplade hundens situation. Får inte (och har aldrig fått) rusa fram mot en okänd hund (hur gullig och snäll den än ser ut att vara) utan att först få ett OK från hundägaren, vilket betyder att sitter det en ensam kopplad hund utanför affären så rör man den inte, gör man det och något händer så var det inte hundens fel utan då får man skylla sig själv (inom rimliga gränser förstås), dvs. sitter hunden fastbunden och inte har en chans att komma undan ovälkommen barnuppvaktning så måste människobarnen läras att respektera djurets situation.
På samma sätt har man som människobarn (och även som förälder) rätt att förvänta sig, åtminstone samma grad av, respekt från den hundägande vuxna människan (vissa förpliktelser följer med förmånen att stå högst i näringskedjan och dessa gäller både barn och vuxna, hunden själv kan mao. inte lastas för den är trots allt bara en hund) så att han tillser att inte en fullvuxen, okopplad stövare har någon som helst möjlighet att rusa fram, skällandes och hoppandes mot någon annan människa och särskilt inte mot en kortvuxen sexårig flicka på en liten cykel.

MVH :)//Christina.

*EDIT* Man kan ju föreställa sig hur det känns när man är sex år och blir så rädd för hunden att man försöker komma undan genom att cykla så långt mot diket det går och inte det heller hjälper för hunden kommer ju efter och man sedan faller, med cykel och allt, rakt ner i diket som är proppfullt med höga brännässlor och sedan ligger där, iklädd korta shorts och sollinne, med hunden ståendes över en!!
Då äntligen kommer hundägaren och tar bort hunden mha. halsbandet och säger sedan -Ojoj inte behöver du bli sååå rädd, han är sååå snäääll och vill bara hälsa!!!!!
Det sved på armar, ben och rygg som var fulla av brännässelblåsor, men faktiskt nästan lika mycket i hjärtat på både henne och mig :'(
 
tänkte lite på det där med att respektera djur och så...

själv litar jag mer på djur än människor, för djur är ärliga... (man KAN inte lita på dem)

jag påpekar för grannens son på 11år att han ska vara försiktig då han lyfter våra katter fastän de aldrig rivs eller bits, man vet lixom aldrig ändå...

vår granne däremot säger att deras stora labrador är helt ofarlig etc etc för min dotter på 2½... (den är snäll visst, men tycker ändå det är en konsig attityd)

vi har världens bästa grannar, men är ändå kul att se skillnad på en hundägare och en kattägare ;D
 
Då har jag rensat en smula.

Kanske är det inte så förvånande att en tråd om grannsämja spårar ur..... ::)

Diskutera gärna grannsämja om det går att göra på ett civiliserat sätt. Prat om hur var och när man skjuter eller slår på saker hör inte hemma här.
 
Efter att ha läst hur den här tråden utvecklades börjar jag undra om vi verkligen gjorde rätt som flyttar ifrån en hyresrätt (med grannar som har hund men såvitt jag vet ingen som använder hagelbössa till vardags :surprised:)

Vi tänkte ha inflyttningsfest för de nya grannarna, är det kanske läge att hyra metalldetektor ;)?
 
chili skrev:
Efter att ha läst hur den här tråden utvecklades börjar jag undra om vi verkligen gjorde rätt som flyttar ifrån en hyresrätt (med grannar som har hund men såvitt jag vet ingen som använder hagelbössa till vardags   :surprised:)

Vi tänkte ha inflyttningsfest för de nya grannarna, är det kanske läge att hyra metalldetektor ;)?
Nja, ett tips är väl att om inte anse att man själv skall bli helt överkörd av andras viljor så kan man iaf försöka komma att förstå varför den 'andra' tycker/gör som de gör. Men det är inte alltid så att man själv skall ha någon anledningen till att man skall anpassa sig till motpartern utan det är åt båda hållen.
Men vissa så går det helt enkelt inte att ha med att göra. Och då är det bara så.

Sedan med din grillfest, det är alltid lite svårare att göra sig ovän med någon som man har regelbunden kontakt med. Det kan räcka med att man hejjar, kanske utbyter ett ord med varandra.

Läste en komisk historia om detta förut, handlade litegrann åt det hållet att man först var bra kompisar -> hejjade -> kollade på varandra -> till att man blev ovänner.

Osäkerheten om vad den andra egentligen tycker/anser om en kan vara värre än att man vet.

Så din grillfest kan nog vad jag tycker/tror vara en väldigt bra start.
 
chili skrev:
Vi tänkte ha inflyttningsfest för de nya grannarna, är det kanske läge att hyra metalldetektor ;)?
Alldeles (nästan iaf.) säkert, -NEJ!! :)

De flesta människor (av vilka de allra flesta är granne med någon) är ju trots allt väldigt väldigt trevliga och resonabla :)
Alltid bra att starta med den utgångspunkten, dessutom bjuder ni ju på fest, så varför skulle de vara sura ;).

MVH//Christina.

*EDIT* Annars är det min uppfattning att en bekant blir inte en riktig vän, förrän man klarat av att vara ovän med honom/henne och bli sams på nytt ;)
 
Chili: Jag tror inte Du behöver vara orolig! En hagelbössa ser man lätt om någon bär på! ::) Och visst kan man vara misstänksam mot sina grannar, och försöka ta reda på allt om dom, framför allt om de verkar vara skummisar med både hagelbössor och andra ting gömda på sig... :surprised: Men samtidigt måste vi alla kanske fråga oss hur vi vill leva våra liv, och om det ska ske i rädsla för allting där vi sannolikt missar de verkliga farorna, eller om vi i viss mån vågar lita på varandra och är beredda att plumsa rakt ut i det hav - som kallas livet... ;) ;D Och byggimpert; Hur i hela världen skulle vi kunna vara ovän med Dig? Betyder det att vi aldrig kan bli riktiga vänner? ;) ::) ;)
 
Sillastryparen skrev:
Och byggimpert; Hur i hela världen skulle vi kunna vara ovän med Dig? Betyder det att vi aldrig kan bli riktiga vänner? ;) ::) ;)
Hmm........., mig veterligt så har du och jag börjat vår bana som, om inte direkt ovänner, så nästintill, vilket väl måste lova gott :-* ;) :D

MVH//Christina.
 
:surprised: :surprised: :surprised: Oj då byggimpert - fattade inte att vi nästan var ovänner... :surprised: Lovar att tänka mig rysligt noga för innan jag skriver nästa inlägg! ::) ;) ;D
 
Sillastryparen skrev:
Oj då byggimpert - fattade inte att vi nästan var ovänner... Lovar att tänka mig rysligt noga för innan jag skriver nästa inlägg!  ::) ;) ;D
Men........ :surprised:, vi var ju bara "nästintill", men NU så får du bestämma dig >:( ;), antingen ta chansen till "riktig" vän eller passa (för den här gången ;)), det var då makalöst, för att inte säga rysligt ::), svårt att skriva så du blir riktigt nöjd :-* ;D.

MVH :D//Christina.
 
Ja ja, jag är en granne som "blir skymd" av grannens träd.
Hans träd har, gud bevars, stått där i många år, innan vi köpte huset/tomten bredvid.
Det skulle vi aldrig gjort, eftersom vår kära granne med träden (vilka ju bara blir större och högre) nu blev helt vansinnig eftersom han hade "första tjing" på det vi köpte vilket han ville köpa av sin dåvarande granne till "över häcken" pris.
Detta gick emellertid inte hem utan vi bjöd högre och fick huset.
Sedan dess är vi inkräktarna och skall bekämpas till varje pris.
Allt vi gör (en tilbyggnad som han knappast ser ens en gång och på hans norr sida) okynnesöverklagas, trots att vi drog in den med en extra meter för husfridens/grannsämjans skull. (vilket vi absolut inte hade behövt göra enl. detaj/statsplanen)
Detta innebär ganska stor begränsning för oss själva betr. tillgängligheten på vår egen tomt.
(Överklaganden får han bakläxa på varje gång av byggnadsnämnden eller länsstyrelsen)
Jag hade tänkt att satsa på solvärme och bad grannen om han kunde vara vänlig att glesa ut lite bland sina träd så solen skulle kunna "se" våra solfångare.
Svaret kom direkt: Icke, inbilla er ingenting!
I stället har han nu planterat ytterligare en rad med björkar så att de små luckor som fanns, nu helt har täppts till. Nu ligger hela vår tomt i fullständig skugga. (Träden är mycket höga och står alldeles i eller 1 m från vår södra tomtgräns)
Jo då, sådana grannar finns, trots att man inte ens i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig det!
Tyvärr är det så, efter vad jag nu också har lärt från en kompis, att en del grannar med existerande träd, inte vill vara generörsa mot nyinflyttade grannar, utan använder sina träd som en maktsymbol, trots att det inte hade kostat så mycket att vara lite generös och välkommnande mot sin nya granne genom att glesa ut/fälla några träd, även om han nu inte behöver att göra det.
Han har ju lagen på sin sida och då skall han till varje pris visa det, i stället för lite genrositet!
Det hade alla tjänat på!
En lag skall ju inte tolkas bokstavligen utan det är ju alltid dess intention som skall gälla.
(Förändringar skrämmer en del människor!)
Vår käre granne har nu dessutom placerat en bullrande utedel till en värmepump, 4,5 m utanför vårt sovrumsfönster, trots att det finns andra alternativ. Fast då skulle han kanske själv bliva störd??
Nu kommer jag nog helt enkelt att fälla några av hans träd och ta konsekvenserna.
(Vad nu det kan bliva. Max. böter och/eller vilkorligt fängelse, vilket jag inte bryr mig så mycket om.) Jag är mycket provocerad av grannen, inte bara genom träden utan många andra orsaker......
Man kan bara provocera tills tålamodet tar slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.