Sillastryparen skrev:
det är för att få hjälp med frågan; Hur gör man med inflyttade grannar som bygger på en tomt med ett på förhand givet utseende för att sedan mer eller mindre kräva att grannarna ska ändra SITT boende så det passar dom, - när de samtidigt med önskvärd tydlighet visar att DERAS ambitioner att kompromissa är noll?
Tjaa....., min uppfattning i frågan är den att man inte kan förändra andra vuxna människor, den/det enda som man själv har en någorlunda hyfsad chans att verkligen förändra är den egna personen samt de egna attityderna och beteendena (och även det kan vara svårt nog).

Så kort och gott så kan du inte, enl. min uppfattning, göra så mycket, varken med eller åt, dina grannar, annat än bete dig mot dem som du önskar att de betedde sig mot dig, vara hövlig, samt ärlig, rak och uppriktig med dina egna åsikter och ambitioner i ärendet.
Min erfarenhet är att de flesta vuxna människor klarar av ett rakt och ärligt besked (som är respektfullt och vänligt framfört) utan sura miner, även om åsikterna/önskemålen skulle råka gå isär, MEN dessvärre inte alla.

Just dessa individer, som av någon outgrundlig anledning enbart är trevliga så länge allt sker på deras premisser, anser jag livet vara för kort för att ägna dem den tid det isf. skulle krävas för att försöka transformera om dem.
Sedan kan man ju fråga sig vad den grannsämja/samvaro/relation är värd som både 'kräver' och bygger på att endast den ena parten brukar 'våld' på, både de personliga åsikterna, önskemålen och värderingarna, sedan dessutom även på den egna egendomen??

NEJ, kort och gott, låt dem vara om de tillhör ovanstående 'kategori' av människotyp, där vanligt hövligt, mellanmänskligt beteende inte fungerar, men tillåt dig ffa. inte att hemfalla till att 'ge igen med samma mynt' (hur frestande det än kan vara i stunden ;)), du har absolut ingen chans att vinna det 'kriget' med sådana motståndare ;), utan blir isf. dubbel förlorare, alltså både i deras och, vad värre är, även i egna ögon.

MVH//Christina.

Ingen oro Byggimpert! Jag simmar lugnt här i den lilla ankdammen! ;D Tack för omtanken, och tack alla andra för alla fina infallsvinklar på problemet!!! ;) :) :) :) Kom gärna med fler funderingar, - för ämnet är visserligen lite originellt, men grunden till det har vi alla erfarenhet av... ::) ;D

Någon skrev att man sällan kan påverka vuxna människor att bli sådana man vill, och det är säkert sant. Synd i fallet med Sillastryparen som har problem med grannens attityd till sina träd.

För att svara Sillstryparen, så förstår jag inte riktigt vad du har emot mitt inlägg, men ironi är ofta otydlig på nätet. Jag vill inte göra någon poäng av din erfarenhet/oerfarenhet av amerikanska trädgårdar. Den är antagligen i klass med min, ganska generell. Och egentligen kan man väl strunta i dem, det är bara roligt att prata om trädgårdar helt enkelt.

Ditt grannproblem kanske inte behöver några tips för en lösning, utan jag anar att du bara ville skriva av dig, vilket alltid är trevligt för andra att läsa.

Jag bygger i en förort till Stockholm och jag tror på informativa forumnamn. Det underlättar ibland när man diskuterar på forumet, för gudarna ska veta att det är mycket som skiljer sig mellan kommuner, regler i vårt avlånga land.

/eva

Det är väl en självklarhet att grannen ska bekosta att ta ner träden. Och mer därtill. En småhusfastighet med sjöutsikt har betydligt högre värde på andrahandsmarknaden. Skulle man vara petig borde det väl vara rimligt att få en del av den vinsten. Av beskrivningen låter det som att träden ger visst insynsskydd. Även det borde vara en faktor som folk är villiga att betala mer för. Tar man bort träden kan alltså fastighetens värde minska. Jag tycker grannen, om han nu vill ha ner träden ska betala värdeminskningen på er fastighet och del i vinst för sjöutsikt.

När vi flyttade in så gallrade vi duktigt i vår överväxta tomt. I ena norr änden sparade vi en del högre träd upp mot en kuperad backe. Några grannar uppe på backen ville att vi tog och glesade ut lite mer så de kunde få in mer ljus till sin terass. Terassen ligger precis i tomtgräns. Jag fälde 5 stora träd och beskar buskar och hassel. Men detta var inte tillräckligt. Vissa blir inte nöjda. Vi har själva en härlig plats vi brukar sitta på nedanför backen och vill inte att det ska gå att titta precis rak ner på oss när vi sitter där.

Vi två tillfällen har jag kommit på dem att klippa och såga inne på vår tomt. En gång dumpade de stora 8-9 meter långa grenar/träd på vår kompost. (Hur lång tid tar det innan dom är borta.) Jag bad dem prata med mej om de ville ha något kapat istället, svaret jag fick var att de brukade få klippa som de ville av förförra ägarna… som flyttade på 90-talet… Snart så känns det som jag får svårt att hålla uppe grannsämjan och i stället vill gå och hälla på gödning på mina träd, men jag har så mycket annat att göra… Å så är jag mesig tills jag blir riktigt arg.

Till ditt problem. Behåll din trädgård som du vill ha den! Grannen har har all rätt och fråga om du kan tänka dej gallra, men om du inte vill detta, så har du lika stor rätt att låta bli.

Lycka till!

MVH plexi

pleximaster skrev:
Vi två tillfällen har jag kommit på dem att klippa och såga inne på vår tomt. En gång dumpade de stora 8-9 meter långa grenar/träd på vår kompost. (Hur lång tid tar det innan dom är borta.) Jag bad dem prata med mej om de ville ha något kapat istället, svaret jag fick var att de brukade få klippa som de ville av förförra ägarna… som flyttade på 90-talet… …
Vilka grannar du har :o :o. Att folk bara kommer sig för :o
Nä det är ju inte ni som skall hålla uppe grannsämjan heller..att dom inte skäms :o

Tack alla för nya infallsvinklar i mitt problem! Och jag tycker det är oerhört positivt om vi kan använda den här tråden till att dryfta just frågan "grannsämja - vad är det?"! Jag behöver inte läsa så långt bland inläggen för att se att synen på den saken divergerar ordentligt. Och det tycker jag är positivt! Ja - t o m att få veta hur den som har svårt att se andra människor än sig själv resonerar... Allt ifrån att förgifta grannens träd för att de hotar ens eget fastighetsvärde till att försiktigt be grannen tala med en först när grannen avverkar ens träd och lägger träden naturell på ens egen kompost... Vi har ytterligheterna, och jag gissar mig till att det är lärorikt för oss alla när många fyller på med sina erfarenheter av krävande grannar, puckade grannar, grannar som borde ha en spark i ändan, eller dåligt samvete över att ha gjort illa mot någon granne... :-) Själv sätter jag mig tillrätta framför brasan med något gott i glaset och en fullstoppad pipa med mycket Lataki i, ljuv stilla musik i bakgrunden, sömniga (rökförgiftade?) hundar modell större på golvet runt mig - och själv tittandes förväntansfullt på skärmen med Byggahus forum... ;D ;) ;D

Ja, att skjuta hunden är väl att gå lite långt.
Men attackerade hunden hans djur så, ja undrar omhan blir fälld för något.
Sen att hundägare i allmänhet har väldigt svårt att förstå att deras djur kan vara till obehag för andra männsikor är ju allmänt känt.

Hur många gånger har man inte hört;
" Han bits inte han är sååååå snäll"
Och så står det en Grand Danois och slickar ett barn i ansiktet!!!!

Misstänker att bonden - även om han definitivt har gått över gränsen för vad som är tillåtet - har visst fog för sin irritation. Speciellt som hundägaren inte tycks fatta att den "otroligt snälla jycken" är en utpräglad vallhund som troligen testat att valla bondens djur. Unghunden var dessutom tydligen ensam ute med familjens sexåring och inte ens i en egen inhägnad trädgård. Jag försvarar inte bondens skjutande men det verkar som om hundägarfamiljen inte fattar vad hundhållning och ansvar innebär.

Någon som hört om detta på Örebroradion? Det var väl så att den skjöt hunden tidigare påpekat att hunden ofredade hans djur.

http://na.se/artikel.asp?intId=898156

Summa sumarum. Alltid två vinklar.

Jo, minst två ;)
Det jag reagerade på i Expressen var att bonden tydligen anmält till polisen men inte pratat med hundägaren!

Har lite svårt att förstå att grannen skulle få lättnad av att skjuta Eskils, 6 år gammal, hund. Men det verkar vara ganska ok här på forumet, eftersom Eskils hund har hotat/stört grannens kapital = boskap? :o- - - Om grannen inte hade sagt ifrån till hundens ägare (alltså inte Eskil 6 år gammal) hade det kanske varit bättre att han hade skjutit Eskils mamma? ParkaKungen; "Gå lite långt"?? Yonna; ""Bonden har fog för sin irritation"?? Charta77 "alltid två vinklar"??? Ursäkta, men jag har lite svårt för att ta in Era argument. Som en med flera stora hundar i familjen (det som juridiskt kallas för "SAK-ÄGARE") vet jag självfallet mina plikter. Men ursäkta mig; Vad handlar egentligen det HÄR om??? Fattar inte riktigt vilken planet jag har landat på.

Sillastryparen skrev:
Har lite svårt att förstå att grannen skulle få lättnad av att skjuta Eskils, 6 år gammal, hund. Men det verkar vara ganska ok här på forumet, eftersom Eskils hund har hotat/stört grannens kapital = boskap?  :o- - - Om grannen inte hade sagt ifrån till hundens ägare (alltså inte Eskil 6 år gammal) hade det kanske varit bättre att han hade skjutit Eskils mamma? ParkaKungen; "Gå lite långt"?? Yonna; ""Bonden har fog för sin irritation"?? Charta77 "alltid två vinklar"??? Ursäkta, men jag har lite svårt för att ta in Era argument. Som en med flera stora hundar i familjen (det som juridiskt kallas för "SAK-ÄGARE") vet jag självfallet mina plikter. Men ursäkta mig; Vad handlar egentligen det HÄR om??? Fattar inte riktigt vilken planet jag har landat på.
För det första är det någon som sagt att det var okej att hunden blev skjuten?

Ja, två vinklar, det står inte riktigt samma sak i någon av de två länkarna och vad som sagts på radion.
Och i inledningen till denna tråd refererar även du till motparterns syn.

Sillastryparen skrev:
Har lite svårt att förstå att grannen skulle få lättnad av att skjuta Eskils, 6 år gammal, hund. Men det verkar vara ganska ok här på forumet, eftersom Eskils hund har hotat/stört grannens kapital = boskap?  :o- - - Om grannen inte hade sagt ifrån till hundens ägare (alltså inte Eskil 6 år gammal) hade det kanske varit bättre att han hade skjutit Eskils mamma? ParkaKungen; "Gå lite långt"?? Yonna; ""Bonden har fog för sin irritation"?? Charta77 "alltid två vinklar"??? Ursäkta, men jag har lite svårt för att ta in Era argument. Som en med flera stora hundar i familjen (det som juridiskt kallas för "SAK-ÄGARE") vet jag självfallet mina plikter. Men ursäkta mig; Vad handlar egentligen det HÄR om??? Fattar inte riktigt vilken planet jag har landat på.
Får faktiskt erkänna att jag håller helt med yonna, bonden kan faktiskt ha fog för sin irritation, därmed inte sagt att han har det, då jag sällan tror ett enda ord av det skrivna ordet i pressen, men han skulle definitivt kunna ha det ;)
Vet väl inte om jag tycker det är OK att skjuta hunden precis ;), då den ju faktiskt, tro det eller ej.........., är en hund och, åtminstone inte av mig, förväntas ha mänskliga egenskaper i form av att tex. förstå effekten av sitt handlande ;).

Som kuriosa kan berättas att den ena av mina sexåringar (som rädd för stora hundar) idag kom hem storgråtandes efter att på eftermiddagen cyklat runt kvarteret och mött en (dessvärre, som vanligt ::), okopplad stor hund) som rusat fram mot henne som cyklade, vilket gjorde att hon föll av cykeln, ner i diket som var fullt av brännässlor *suck*
Behöver jag säga att ungen var ledsen, både för att hon bränt sig på nässlorna på både ben och armar samt pga. att hon var rädd för hunden.
På min fråga om vad människan som var med hunden sa, så blev svaret, -Ojjoj, inte behöver du bara sååå rädd, han som är sååå snäääälllll ::)

Tjaaa, vad ska man egentligen säga till en sexåring som tom. fått inpräntat i sig att det inte ens är acceptabelt att stänga in humlor i burk med en sockerbit ???
Ja, inte går det att säga som man, för stunden tycker, nämligen -Gör något åt både den j-a hundägaren och hunden >:(.

Därför tycker jag verkligen att Yonna har en 'point' i det hon säger, nämligen att man som hundägare, både måste förstå och ta på allvar, det ansvar som åvilar en, och det ffa. för att inte djuret ska få lida för ägarens dumhet, det är vad detta handlar om, enl. mig iaf. ;) :-*

MVH//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.