huggan skrev:
Får dom inte lägre priser än rinkabyror så väljer dom ju rinkabyror.

Och som jag sa innan. Jag fick 10% lägre pris på min lokala byggahandel på avloppsdetaljer när jag bad om offert så om man jämför med rinkabyror så det finns ju prutmån även på det priset. Och han tjänar ändå på dom grejerna jag köper. Så man vet att många tar riktiga överpriser då.
hahaha så rörisarna ska sitta och beställa sina prylar på internet?

Blumbern skrev:
hahaha så rörisarna ska sitta och beställa sina prylar på internet?
Varför inte? eller för dom som bor nära så brukar dom ju åka dit o ställa sig i snabbkassekön

Lol dom kan beställa på exakta samma sätt som dom beställer hos sina andra levrantörer. Fax, mail telefon. Tror du rinkabyrör bara har postorder?

varför inte? för att dom skulle behöva ett enormt lager och ett större kapital för att kunna lägga upp ett lager som är användbart, ahlsell har runt 140 000 artiklar om jag minns rätt. Alla rörisar måste kunna åka och hämta materialet de behöver på en grossist inte alltför långt bort. Och Dahl, Ahlsell och alla andra grossar är inte billigare än Rinkabyrör äns efter rabatterna.

huggan skrev:
Rörmockaren har ju inte heller några dyra inköp av verktyg heller.
Det här har debatterats i så många trådar nu så jag orkar inte ge mig in i detta, men angående verktygskostnaden så har du fel. Skulle tro att en vvs-are har bland det högsta verktygskontot bland hantverksyrkena.
Har funderat på att starta eget, men när jag räknade ihop kostnaden för alla mina verktyg och instrument som jag har i bilen (som tillhör min arbetsgivare) så insåg jag vilket startkapital jag behöver

Du tror att varje alhsellbutik har hela sortimenten i butik? LOL. 99% beställer nog hem grejerna och har ett eget lager. Och jo dom har billigare priser än rinkaby om man bara frågar.

Sen detta med VVS:arens krav på att ha snabb tillgång till varje liten rördel, antingen i bilen eller hos Dahls/Ahlsells.... Kanske dags att se över arbetsmetodiken lite... Om jag ska installera något hos kund så har jag noga tänkt igenom vad som behövs och beställt varje kabel, gbic, switch , server, hårddiskar, programvaror mm. Inte fan behöver man direktaccess till Dustin, Techdata eller någon annan grossist... Nää men är man vvsare så jönsar man iväg till kund vind för våg och tar dan som den kommer, med täta besök för att hämta grejor , kunden står ju ändå för restiden så det e lugnt...

P
Glufsglufs skrev:
Jo, jag är väldigt väl medveten om hur det funkar.

Folk sitter och hojtar över procent hit och procent dit gällande hantverkares påslag. Att ingen fattar hur mycket procent det är pålagt på allting annat man handlar i livet är för mig förvånande, samma sak att inte se skillnaden mellan påslag av en enskild firma och en kedja, näthandel eller liknande.

Säg att VVS AB köper in en pryl för 100 kr med rabatter och hela köret. Denne lägger på 100% och säljer för 200 kr.
Vi har sen Hempularbutiken AB som är en större kedja som köper in 50 ggr så mycket av exakt samma pryl men säljer den för 150 kr.
Folk sparkar rakt ut och gråter om hantverkarnas hutlösa påslag med procent hit och dit.
Det ingen verkar förstå är att butiken köper in prylen för betydligt bättre pris än VVS firman, säkert inte en krona mer än 75 kr och om de också gör ett påslag på 100% så blir det 150 kr.
Alltså, procentpåslaget är detsamma men ändå är det hantverkarna som lägger på det oskäliga procenten.

Ska man sen gå vidare och se på livsmedel och teknik så....ja...jag vet inte om folk är naiva eller hycklare, men förståelsen för ekonomi verkar ju vara bristfällig många gånger
Mja, jag tror personligen inte att det är prisskillnaden (påslaget) mellan grossisterna och butikerna som är problemet. Istället är det prisskillnaden mellan butiken där slutkunden själv kan handla och priset för samma vara av hantverkaren. Jag kan inte köpa mjölken direkt av Arla eller skorna direkt av skotillverkaren i Bangladesh så den jämförelsen är inte relevant för mig att göra. Däremot kan jag köpa rördelen direkt av Rinkaby och då är det de priserna jag jämför med.

Om någon skulle erbjuda mig att köra hem mjölk till mig en gång i veckan och ställa in mjölken i mitt kylskåp för priset av timpenning, milersättning och 60kr litern för mjölken skulle jag nog vänligt men bestämt avböja erbjudandet.
Jag kanske skulle kunna tänka mig att betala milpengar för transporten och timpenning för arbetet med att ställa in mjölken i kylskåpet men jag skulle inte acceptera att jag också ska betala ett fasansfullt överpris på själva mjölken, för det är faktiskt samma mjölk som jag själv kan handla i affären till ett betydligt lägre pris, hänger du med?

bra-byggare skrev:
Mja, jag tror personligen inte att det är prisskillnaden (påslaget) mellan grossisterna och butikerna som är problemet. Istället är det prisskillnaden mellan butiken där slutkunden själv kan handla och priset för samma vara av hantverkaren. Jag kan inte köpa mjölken direkt av Arla eller skorna direkt av skotillverkaren i Bangladesh så den jämförelsen är inte relevant för mig att göra. Däremot kan jag köpa rördelen direkt av Rinkaby och då är det de priserna jag jämför med.

Om någon skulle erbjuda mig att köra hem mjölk till mig en gång i veckan och ställa in mjölken i mitt kylskåp för priset av timpenning, milersättning och 60kr litern för mjölken skulle jag nog vänligt men bestämt avböja erbjudandet.
Jag kanske skulle kunna tänka mig att betala milpengar för transporten och timpenning för arbetet med att ställa in mjölken i kylskåpet men jag skulle inte acceptera att jag också ska betala ett fasansfullt överpris på själva mjölken, för det är faktiskt samma mjölk som jag själv kan handla i affären till ett betydligt lägre pris, hänger du med?
ja vet du hur du installerar mjölken i kylskåpet är det bara att tuta och köra, annars får du gott finna dig i de vilkor som gäller, svårare än så är det ju faktiskt inte när allt kommer omkring

P
Blumbern skrev:
ja vet du hur du installerar mjölken i kylskåpet är det bara att tuta och köra, annars får du gott finna dig i de vilkor som gäller, svårare än så är det ju faktiskt inte när allt kommer omkring
Ja, man kan ju hoppas att det är flera som börjar anmäla dessa prissättningar till ARN och tvinga hantverkarna att bevisa skäligheten med sina påslag och förhoppningsvis få slut på just sådana uttalanden som att "du får gott finna dig i de vilkor som gäller" :@

Har du råkat ut för många hantverkare som satt en pistol mot din tinning och tvingat dig att köpa deras tjänster?begär fastpris så slipper du obehagliga överaskningar så när som på 15% eller inget alls beroende på offertmodell. Hittar du ingen som vill göra ett fastprisjobb så gör det själv då. Jag spyr snart på alla dessa diskussioner på byggahus som handlar om hur prissättningen borde vara för att uppnå status som Sovietiskt skolexempel.

Läs lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheterHittar faktiskt ingenting om billiga badrum.

Jag gör alla mina VVS jobb själ. Installerade ny vedpanna med två acktankar för två år sen. Och har även byta alla stammar med dricksvatten och avlopp. Samnt byt pump och installerat filter. Lätt som en plätt.

Vad har detta eg. med TS fråga att göra? Var är TS förresten?

Kommer ifrån en diskussion om TS räkning. Om priserna.

huggan skrev:
Jag gör alla mina VVS jobb själ. Installerade ny vedpanna med två acktankar för två år sen. Och har även byta alla stammar med dricksvatten och avlopp. Samnt byt pump och installerat filter. Lätt som en plätt.
grymt! d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.