21 337 läst ·
133 svar
21k läst
133 svar
Skyhög räkning för installation av bergvärme
The plot is thickening
Skickat från min mobil
Skickat från min mobil
Ber om ursäkt att jag har varit oklar, hade en kinkig bebis på armen när jag skrev igår. Brevid värmepumpen så sitter ett fördelarskåp i väggen, vilket förklarar ena fördelarskåpet, och slang. Det är kall/varmvatten skåpet. Därav all slang och sådant. Men jag tycker ändå det är mycket. t ex
toasitsen
och vattenlåset i slutet?
toasitsen
och vattenlåset i slutet?
Fast gick det åt 20m till fördelarskåpet? Inte någon stor kostnad men det tyder väl antingen på att du är otydlig i din inlägg eller att din hantverkare försöker lura dig.
Du får nog lägga upp en bild på HELA installationen om vi skall kunna hjälpa dig mer.
Men som sagt, toastol, vattenutkastare, vattenlås osv.... ???
Du får nog lägga upp en bild på HELA installationen om vi skall kunna hjälpa dig mer.
Men som sagt, toastol, vattenutkastare, vattenlås osv.... ???
Hursomhelst så är ju priserna på grejerna helt sanslösa!
Ta en koll hos Bynor.se eller nån annan seriös nätleverantör så ser du vad materialet borde kosta!
Den installation som visas på bilden tar max en dag inkl igångkörning!:@
Fakturan helt oskälig, bestrid!
Ta en koll hos Bynor.se eller nån annan seriös nätleverantör så ser du vad materialet borde kosta!
Den installation som visas på bilden tar max en dag inkl igångkörning!:@
Fakturan helt oskälig, bestrid!
Om det du beskriver som har utförts så har du fått fel faktura.
Gör så här. Ta din faktura, specifikationen samt en bild av installationen och åk till firman som gjort jobbet.
Be dem titta på det och förklara fakturan och materialåtgång, ta som exempel toasits, vattenutkast, etc.
Om de fortfarande hävdar att det är riktigt så bestrider du fakturan och tar hjälp av någon sakkunnig person (kan kosta någon/ra tusenlappar) som gör en genomgång av installationen och jämför med materialspecifikationen vad som finns installerat.
edit:
Många firmor har personer som enbart sköter fakturering, ekonomi, etc, och får man fel kundnamn på ett fakturaunderlag så kan det bli så här.
Gör så här. Ta din faktura, specifikationen samt en bild av installationen och åk till firman som gjort jobbet.
Be dem titta på det och förklara fakturan och materialåtgång, ta som exempel toasits, vattenutkast, etc.
Om de fortfarande hävdar att det är riktigt så bestrider du fakturan och tar hjälp av någon sakkunnig person (kan kosta någon/ra tusenlappar) som gör en genomgång av installationen och jämför med materialspecifikationen vad som finns installerat.
edit:
Många firmor har personer som enbart sköter fakturering, ekonomi, etc, och får man fel kundnamn på ett fakturaunderlag så kan det bli så här.
Redigerat:
Fast så kan du inte resonera. En hantverkare med grejerna i bilen behöver ett högre påslag på sakerna än en nätleverantör med centrallager.Yeti 550 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om vi nu antar att materialet faktiskt har använts, villket nu inte ser helt osannolikt ut, Då är nog räkningen ganska OK. Visst priserna på material är höga, men det är ganska normalt att rörfirmor ligger 2 -400% över vad nätbutikerna tar på material. I ärlighetens namn så skall man komma ihåg att det är lite att jämföra äpplen och päron.
Det är inte alla priserna som är höga. Just WC sitsen kan nog kosta minst så mycket om man köper den själv, på nätet eller ex. Bauhaus.
Det är inte alla priserna som är höga. Just WC sitsen kan nog kosta minst så mycket om man köper den själv, på nätet eller ex. Bauhaus.
Hantverkarna kan även dom köpa från centrallager och lägga på rimlig overhead.Noseone skrev:
Priserna som TS fått är oskäligt höga, för att inte tala om debiterad abetstid!:@
Oskäligt är ett starkt ord som knappast är tillämpligt här i frågan om påslaget. Köp dessa saker över disk och det är enkelt att hitta ett ställe där man får betala ännu mer som slutkund. Att det är svindyrt jämfört med nätbutikpriser är vi överens om, men 'oskäligt" är något helt annat.
Grundproblemet här är uppenbart att trådskaparen har fått en faktura på mer jobb än en bergvärmepumpsinstallation. Vilka jobb anser firman att denna faktura täcker?
Tvivlar man på fakturans korrekthet är det väl bara be röris visa var rördelarna sitter monterade, det tar knappast mer än någon timme att pricka av allt på denna lista. Har du någon som är lite insatt så är det ju rätt enkelt att göra själv också....
Grundproblemet här är uppenbart att trådskaparen har fått en faktura på mer jobb än en bergvärmepumpsinstallation. Vilka jobb anser firman att denna faktura täcker?
Tvivlar man på fakturans korrekthet är det väl bara be röris visa var rördelarna sitter monterade, det tar knappast mer än någon timme att pricka av allt på denna lista. Har du någon som är lite insatt så är det ju rätt enkelt att göra själv också....
Hej Satte dom inte in en radiator i pannrummet?Eller satt det en där redan.Lite dragning men dyrt.En fråga Du tog ingen offert.3-4 dagar låter mycket gjorde dom något annat jobb samtidigt.
Som jämförelse hade jag offerter på allt från 18000-28000 för att BYTA en bef JVP mot en ny. GV-fördelare, KV/VV,avlopp mm fanns alltså klart inom 50 cm fråm JVP... Rena rama rånet och slutade med att jag installerade själv. Rörkrökarna tror tydligen att det är någon slags rymdforskning dom håller på med,,,
Mycket förvirrande detta :x För att resonera om vad som är dyrt, oskäligt osv. måste trådskaparen vänligen klargöra vilka arbeten som beställts / vad det är rörmokaren har gjort och vad trådskaparen vill att forumets amatörer och experter skall bedöma åt trådskaparen. Självklart att fakturan blir stor om rörisen kräver betalning för saker som han inte installerat, men är det så?
Ber omrsäkt om jag har varit otydlig, de har efter att jag har bett dem. Och nej jag har inte tagit in offert med motiveringen att min erfarenhet är att det alltid blir dyrare, för alla saftar för att helgardera sig.
1. Montera fördelarskåp(Rören kommer upp direkt ur plattan, väggen var öppen sen satte jag igen väggen)
2.Montera värmepump, jag bar in pumpen. Rören kommer upp till borrhålet precis breve pumpen, som det syns på bilderna.
De ska ta tillbaka efter att jag hade hittat i huset.
Fördelarskåp extra.
Vattenutkast
Vattenlås
Jag har INTE bett dem om någon toasits

1. Montera fördelarskåp(Rören kommer upp direkt ur plattan, väggen var öppen sen satte jag igen väggen)
2.Montera värmepump, jag bar in pumpen. Rören kommer upp till borrhålet precis breve pumpen, som det syns på bilderna.
De ska ta tillbaka efter att jag hade hittat i huset.
Fördelarskåp extra.
Vattenutkast
Vattenlås
Jag har INTE bett dem om någon toasits