Mikael_L
Hubbe2 skrev:
Jag tycker inte att fakturan är fel så tillvida timpris eller åtgångna timmar om man räknar in restid också.
Det jag är grinig över är att vi hade en överenskommelse om att fixa detta "påvägen" till ett c:a pris om 2000kr, sen när han sätter mig i tidsnöd och säger att vi tar det på faktura så förutsätter jag naturligtvis att priset blir någonstan i rimlig närhet. Nu blev det inte så.

Restiden är ju det stora problemet här, jag hade ju inte valt en åkare 4-5mil hemifrån om det inte vore för vår överenskommelse.

Ingenstans tidigare har det framkommit att det innan var tal om svartjobb, utan mer att ta det på vägen. Nu hade tydligen åkaren tolkat det så.
Nu är det ju så att även om du har en åkare bara 1km ifrån dig så är det ändå ganska troligt att han har någon minimidebitering för att alls idas starta lastbilen, fakturera och allt det där.
Att den ligger på minst en timme, men även troligen två är inte märkligt.

Vad trodde du själv om den första överenskommelsen då?
Tänkte du att det skulle dyka upp en faktura på 2000:- i brevlådan så småningom?

Mikael_L skrev:
Så kan vara.
Men troligen tittas det trots allt lite på vad som kan anses vara rimligt i både tidsåtgång som timpeng.
Man ska ju inte tro att man kan påstå vad som helst som tjänstebeställare heller, och komma undan med det.

Så även om skrivningen har försvunnit så är den nog ändå ett rätt bra rättesnöre.

Sen är det ju lite moralsikt över mitt förslag (dvs ej strikt juridiskt), har lastbilsföraren försökt skörta upp TS helt och hållet. Att förutom ändra på sin första deal även försökt ta ut en tokhög timpenning så är det dags att bara bli hårdhänt av bara fan tillbaka.

Är timpenningen däremot rimlig så får TS kanske se det som att den där ursprungliga körningen sket sig, och nu är det bara att betala vad det skulle gått på helt vitt.

Jaja, någon perfekt rättvisa når man ju aldrig, men någonstans mitt mellan ligger väl ofta en OK kompromiss.
Att kompromissa är alltid billigast.

Totalt likgiltigt i tingsrätten om det som privatkunden påstår är relevant eller inte, bevis bördan ligger helt fullt och fast på företagaren.
Jag kollade med med en firma som renoverar kristallkronor i Sthlm, svaret jag fick var priset börjar vid 1500:- sen blir det bara högre. så 800 var vad jag fick då vi hade en muntlig ÖK, kan tilläggas att kunden bodde brevid firman så vi kände igen varandra sedan länge.

Jag trodde att fakturan skulle hamna på överenskommet pris +/-15% (trodde ju inte på -15% direkt...) och sen moms på det. DVS 2850kr, vilket faktiskt kan ha varit rimligt.

Jag hade erbjudande från leverantören att köra hem det för 950kr(Utan lyft på plats, utan bara till grageuppfart). I samråd med åkaren så tyckte han att det var bättre för mig om de själva hämtade och lämnade, istället för att bara komma och lyfta på plats.

Pratade med en som kör liknande bil, visserligen "bara" 18 m räckvidd.
Han tar 871 kr /h Antar att momsen tillkommer, skulle göra ett pris på ca 2700kr ink moms om jag räknar rätt...

Visserligen jobbar han inte i sth. men borde väl inte vara våldsamt dyrare att köra i sth.??

Nej det är ju lite det som är grejen, nu fick jag ju inte tid eller en möjlighet att leta alternativa fraktare då de inte pratade pris mer än det vi kom överens om tidigare.. Denna tog 1320+190/h + moms. (lite svettigt tycker jag.)
Sträckan att lyfta var c:a 14-15m från lastbilens ytterkant.

Nu har jag i alla fall pratat med ekonomiavdelningen, bestridit fakturan och de skulle ta ett snack med min kontaktperson. Så får vi se var det landar.

+190 ?? vad är det för något??

Sträckan du ska lyfta är egentligen inte relevant utan det är den specifika bilen du betalar för.
Dock ska du givetvis inte bli tilldelad större kran än du behöver.

P
190/h var väl extrakostnaden för jibben vilket behövdes för att nå så långt som behövdes.

Framkörningsavgift och/eller minimidebitering är ganska vanligt. Grejen här ligger väl i att TS trodde han skulle slippa fram- och återtransporten eftersom det skulle "tas på vägen". Men när det sen börjar bli stressigt och det inte har passats in så beställs jobbet på vanligt sätt istället för att vänta på att det kan "tas på vägen" och då blir det inte något billigare eftersom framkörningen måste göras. OM TS hade väntat till det hade passat att ta det "på vägen" så kanske det hade blivit det överenskomna priset.

TS kan ju alltid ringa till åkeriet och berätta att det fanns en överenskommelse om pris och att fakturan är felaktig och vill ha en ny. Det kanske löser hela situationen utan vidare "bråk".

Hemmakatten
Jag som aldrig, av princip, anlitar svartjobbare hade en lastbil här med kran som skulle hämta en liten container vi hyrt och frågade då om lastbilsföraren kunde tänka sig att hämta en kamin som stod på granntomten. Tänkte att den hämtar han på en kort stund. Det tog lite längre tid eftersom en telefonledning var i vägen och som han måste lyfta över. Max en femhundring trodde jag han ville ha men när han kom tillbaka och jag frågade ville han ha 800. Hans framtoning hade redan från början varit lite skum (tystlåten, ryckiga rörelser, svart blick, fick omedelbart obekväma associationer till ett ökänt motorcykelgäng) och jag ångrade raskt att jag frågat honom. Vågade inte säga emot och hade tack o lov 800 hemma. Hade varit enklare att fråga en annan granne som har lastbil med baklyft och palldragare. Men bra betalt för en kvarts arbete var det och en läxa för mig.

Du skall givetvis endast behöva betala vad ni muntligen har kommit överens om dvs ca 2000 kr. Hur många mil det är till företaget etc är oväsentligt, de förutsättningarna visste han när han gav dig priset. Dock kan det bli en tvist och det får du då bedöma om du orkar med. Det bästa är nog att kontakta firma och erbjuda dem tex ca 2800 och referera till erat muntliga avtal med momsbonus.

Är det en sk höglyft på typ 40 tonmeter så kostar den lätt 1400 kr/timme ex moms. Så jag tycker att priset låter ok, inte billigt men ok.

Bilen de använde var en 4axlig med över 70 tonmeter. Så visst prislappen var nog inte fel om man hade behövt en sån. Jag tror att bilen var en hel del i överkant, det var ett monster till bil, det var ju trots allt bara 450kg och 14-15meter.
Men som sagt tidigare, hade jag vetat om priset på 4700kr så hade jag tagit hemkörningen från leverantören på 950kr och sen bjudit över en drös med polare för att lyfta in den på plats. Kändes inte värt det besväret när det nu skulle kosta 2000kr inlyft och klart. Vi hade en deal och det blev inte riktigt så i slutändan.

Vill jag krångla så kan jag ju göra det också, jag har ingenstans beställt en transport med detta företag, det enda jag har pratat med är denne kille och mot ett fast pris. Det finns ingen bekräftelse vare sig skriftligt eller muntligt att ta det per timme. Det blir upp till dem att bevisa.

Beträffande tiden så hade åkaren 2veckor på sig att "ta den på vägen", han hade sagt från början att det skulle funka, han kunde när som helst under dessa två veckor göra det (dvs jag strulade inget om tider m.m.).

Ja 190kr var för Jibben.

(Dessutom tog åkarens anställde det "på vägen" iom att han bor 5-10min från mig och jag vet att han sa att han skulle direkt hem efter, dvs inte via åkeriet.)

• Gilla
Clilja
  • Laddar…
Mikael_L
Ja du kan givetvis protestera över kostnaden också.
Jag förstår att det känns jättesurt att det sprang iväg som det gjorde utifrån den första dealen.

Egentligen borde du ha frågat vad priset skulle hamna på när han föreslog att göra om uppdraget till ett vanligt beställningsuppdrag. Ja det är lätt att vara efterklok. :confused:

Vad det gäller det strikt juridiska så sitter du antagligen i en bättre sits än företagaren om all beställningsdokumentation saknas.
Han har störst bevisbörda i en ev rättegång.

Egentligen tycker jag ni borde kunna lösa det här genom att snacka ihop er.
Du får börja med att påpeka att du aldrig brutit din del av överenskommelsen, och att dom måste inse detta. Och att det är bättre att nu åstadkomma en lösning som båda kan acceptera innan det blir ett riktigt tråkigt ärende av det hela.

(Jag kan ju tänka att om du skickar 2000:- till dom att göra som vill med (har du inget längre med att göra, typ) så borde dom ju inte behöva lipa så mycket över direkt.)

Så är det ju, man har alltid lättare att i efterhand veta vad som borde frågats.
Men jag hoppas på förlikning och har erbjudit vad jag tycker är skäligt: 2000kr +15% (som brukligt inom differensramen för tjänster med prisuppskattning.) Sen erbjuder jag även moms ovanpå det. 2850kr totalt.
Få se hur de agerar.
Det största problemet är egentligen att killen som jag gjorde upp med är sjukt dålig på att svara på sms, ringa tillbaka när han lovat osv. (det som satte oss i tidsknipan antagligen)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vem var det som lämnade priset? var det nån på åkeriet som var behörig att lämna pris? eller var det nån som inte har den behörigheten? Vem som helst kan ju inte ränna runt och lämna priser på jobb.

P
Jag måste få säga det igen. Prova och ring åkeriet och vänligt påtala att ni hade kommit överens om ett annat pris. Den som gjorde jobbet och den som skickade fakturan kanske inte fått informationen om att du hade en överenskommelse om ett visst pris och därför har det blivit som det blivit. Prova och ring vetja, det kanske löser allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.