Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Slog till på en vedklyv i dag , bra pris på Bauhaus .
Men är ett elände och transportera den över ägorna .
Små smala hjul + knepigt grepp i fram + topptung .
Ngn med tips hur man kan förbättra / förenkla transporten av vedklyven .
Klyvyxan är ju enkel att bära på , men blivit lat på senare dagar ☺️
Väger 59 kg .
Men är ett elände och transportera den över ägorna .
Små smala hjul + knepigt grepp i fram + topptung .
Ngn med tips hur man kan förbättra / förenkla transporten av vedklyven .
Klyvyxan är ju enkel att bära på , men blivit lat på senare dagar ☺️
Väger 59 kg .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Klyvyxan"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Går motorn fri så att det går att fälla ihop den, som i viss mån antyds av konstruktionen?
Annars håller jag med, nästan alla vedklyvar med hjul ser ut så där, men det är en idiotkonstruktion då tyngdpunkten inte hamnar över hjulen på något meningsfullt sätt.
Å andra sidan, de flesta har nog klyven relativt stationärt i anslutning till vedboden.
Annars håller jag med, nästan alla vedklyvar med hjul ser ut så där, men det är en idiotkonstruktion då tyngdpunkten inte hamnar över hjulen på något meningsfullt sätt.
Å andra sidan, de flesta har nog klyven relativt stationärt i anslutning till vedboden.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Går ej att fälla ihop den på ngt enkelt sätt .C cpalm skrev:Går motorn fri så att det går att fälla ihop den, som i viss mån antyds av konstruktionen?
En del skruvar sitter extremt idiotiskt till (benet i fram)
Tanken var ngr handtag som på en skottkärra 🤔
Byta till större / bredare hjul .
Ja, byta till större/bättre hjul är ju det uppenbara, men jag tror ändå inte den enkelt låter sig skjutas framför en, som en skottkärra. Bättre då att dra den bakom sig som en resväska och då torde handtaget sitta på samma sida som hjulen, men jag tror inte heller det funkar något vidare med viktfördelningen.Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden