Har köpt en vägglampa i butik. På ena anvisningen visas att den ska skyddsjordas men på trafon/drosseln eller vad det heter visas dubbelisolerad. Tänker att det är ovanligt att ha jordade uttag i vardagsrum eller är det så i alla nybyggda hus. Kan jag köra på bara fas och nolla?

• Baksidan av en vägglampa som visar interna kablar och transformator, hålls upp i ett vardagsrum med stjärndekorationer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisning för vägglampa, visar schema för anslutning och installation, noterar specifikationer som 230V, 50Hz, och IP20 klassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
john68 john68 skrev:
Har köpt en vägglampa i butik. På ena anvisningen visas att den ska skyddsjordas men på trafon/drosseln eller vad det heter visas dubbelisolerad. Tänker att det är ovanligt att ha jordade uttag i vardagsrum eller är det så i alla nybyggda hus. Kan jag köra på bara fas och nolla?
Trafo behöver inte jord men armaturen eller höljet skall anslutas till PE enligt anvisning. Har du skyddsjord i uttag/lamputtag

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Trafo behöver inte jord men armaturen eller höljet skall anslutas till PE enligt anvisning. Har du skyddsjord i uttag/lamputtag
Inte i vägguttaget där jag tänkte ha den.

Fairlane
Kontakten du ska ha ska vara för jord, men det går att stoppa in i ett ojordat uttag.
Svaret på frågan du ställde i #1 om det var jordat i nya hus i vardagsrum så ja, sedan 1994 (om jag inte minns helt galet) så ska det vara jordat, innan dess jordades nog normalt inte i vardagsrum och sovrum.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Inte i vägguttaget där jag tänkte ha den.
Armaturen är inte dubbelisolerad och skall skyddsjordas enligt tillverkarens anvisning. Men såklart kommer den fungera som den skall utan skyddsjord

Bästa svaret

J J-banan skrev:
Armaturen är inte dubbelisolerad och skall skyddsjordas enligt tillverkarens anvisning. Men såklart kommer den fungera som den skall utan skyddsjord
Nej den ska under inga omständigheter skyddsjordas, dvs anslutas till skyddsjord, i isolerade rum med ojordade uttag. Den ska dock ha en skyddsjordad stickpropp.

• Gilla
john68
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.