Har köpt en vägglampa i butik. På ena anvisningen visas att den ska skyddsjordas men på trafon/drosseln eller vad det heter visas dubbelisolerad. Tänker att det är ovanligt att ha jordade uttag i vardagsrum eller är det så i alla nybyggda hus. Kan jag köra på bara fas och nolla?
Trafo behöver inte jord men armaturen eller höljet skall anslutas till PE enligt anvisning. Har du skyddsjord i uttag/lamputtagjohn68 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Kontakten du ska ha ska vara för jord, men det går att stoppa in i ett ojordat uttag.
Svaret på frågan du ställde i #1 om det var jordat i nya hus i vardagsrum så ja, sedan 1994 (om jag inte minns helt galet) så ska det vara jordat, innan dess jordades nog normalt inte i vardagsrum och sovrum.
Svaret på frågan du ställde i #1 om det var jordat i nya hus i vardagsrum så ja, sedan 1994 (om jag inte minns helt galet) så ska det vara jordat, innan dess jordades nog normalt inte i vardagsrum och sovrum.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Nej den ska under inga omständigheter skyddsjordas, dvs anslutas till skyddsjord, i isolerade rum med ojordade uttag. Den ska dock ha en skyddsjordad stickpropp.J J-banan skrev:
Klicka här för att svara