Jag har renoverat och tilläggsisolerat ett gammalt timmerhus från slutet av 1800-talet. På vissa delar av väggen slutar panelväggen högre upp än timmret.

Vilken typ av lösning rekommenderas för att skydda timmret? Syllpapp och sen vanligt bruk som möter stengrunden?

Renoverad timmervägg där panel slutar ovanför timmer och stengrund, isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
arcile
  • Laddar…
Jag rekommenderar att ta bort fogskummet.
I övrigt verkar syllstocken vara ganska skyddat av den utflyttade panelen.
Om du ändå vill skydda syllstocken så kanske du kan montera så att det blir som en offerbräda på stocken. Snedsåga nederdelen så att du får en droppnäsa som leder ev. vatten utanpå grundstenarna.

Skulle helst vilja att ha någon form av bruk då jag vill att solbänken blir den avslutande trädetaljen. Finns det någon lösning som syllstocken hade mått bra av?

Ja, lerbruk mår trä väldigt bra av, p.g.a den höga torrhalten i bruket.
Fungerar väldigt bra om det inte rinner regnvatten över ytan. Om det är risk att det kommer vatten på lerputsen så kan man lägga ett tunt skikt med kalkputs på ytan. Då behöver ytan på leran göras väldigt grov med en pinne eller borste t.ex. så att kalken har något att fästa i.

Tänkte sätta igång med detta projekt nu men hittar ingenstans man kan handla lerbruk.

Någon som vet om någon produkt som erbjuds i Göteborgsområdet?

Vet inte vilka som säljer omkring Göteborg, men många skickar via webborder.
Är det mycket du ska ha?

Det är totalt ca 5 kvadratmeter som skall täckas. (0,2m x 25m) och antar att det bör vara ca1-2cm tjockt lager. Det blir då ca 100liter bruk som går åt.

Microkatten
Finns som sagt på postorder, men vill du hämta själv ligger byggnadsvårdsbutiken på Nääs nära Göteborg. Hör med dem först om de har något lämpligt hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.