Hej!
Vill börja med att säga att jag är ny inom detta fält ( byggnadsvård, husfix).
Har ganska nyss köpt ett timmerhus, byggt 1832. Två våningar plus vind. Fritidshus.
Innertaket på bottenvåningen är lågt, och jag vill försöka ta bort nedersta lagret och blotta bjälkarna.
Den förre ägaren har byggt en altandörr och sågat ur taket där, vilket gör att jag kan se hur innertaket är konstruerat.
Det är i denna ordning:
-Plankgolvet från övervåningen
-Isolerande spån och bjälkarna
-Plankor fastspikade på underkanten av bjälkarna, bildar innertak. Ganska tjocka, ca 2,5 cm ( Vet ej om dessa är del av ursprunglig konstruktion eller ej. )
- Spånskiva som täcker taket ( oklart när den är ditsatt, men relativt " nyss")

Vill alltså ta bort fastspikade plankorna och spånskivorna.

Ser i forumet att detta kommer skapa lyhördhet, men min fråga är om det kan skapa hållbarheten i konstruktionen på något sätt? Räcker det med golvplank och bjälkar helt enkelt?

Det räcker gott och väl med balkarna/reglarna/åsarna för att hålla huset upprätt. Övervåningens golvplankor har ingen funktion annat än att gå på.

Isoleringen hindrar värmen att gå upp genom golvet på övervåningen. Tar du bort den så kommer det kännas dragit och det blir oekonomiskt att värma upp nedervåningen.

Undertaket (spikade brädor) har funktionen att hålla isoleringen på plats och att montera innertaket på nedervåningen.

Om balkarna är låt oss säga 150mm så skulle du kanske kunna välja 45mm isolering och klä innertaket med en tunn spontad takpanelskiva som du fäster i 45mm reglar längst med balkarna.

Då får du 6mm pärlspont panelskiva plus 45mm isolering och exponerar 99mm av bjälklaget. Det är rekommenderat att sätta ångspärr mellan innertaket och isoleringen på nedervåningen.

Tack för svar! Då känner jag att jag har något att utgå från!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.